Jump to content

150gr kuler 308w


sander938

Recommended Posts

Sitter no heime i desse corona tider. Skal teste ut litt forskjellige kuler til 308w. 
Har bestilt 150gr accubond, 150gr sako super hammerhead og 150gr rhino solid shank. 
Har vihtavouri N150 og N550 krutt stående og bruker remington hylser.
nåken som har nåke ladedata å anbefale? 
Prøvde 150gr super hammerhead i fabrikkammo i kronograf og fekk 822ms i mitt løp, blaser R8 50cm. kunne tenkt meg litt hastighet sia holda kan variere litt. 

Har også prøvd 165gr hornady interbond og med 44,5gr N150 og col på 71mm fekk eg 807ms. 

 

 

Edited by sander-lh
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, sander-lh skrev:

selvfølgelig lage ladestige

Drit i ladestige, du ønsker hastighet mer enn 822, da kaster du vekk både tid, kuler og krutt med ladestige.

Du finner en maksladning for en tilsvarende kule i ladetabellen og går ned 1,5-2 gr og prøver. Svakere ladninger vil du jo ikke ha. Har du billige treningskuler med samme vekt kan du lade med dem for å prøve om ladevekten er ok.

Får du hastighet og presisjon så er du i mål. Presisjon er viktigere enn hastighet.

Så er det bare å skyte

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med N550 og 150grs kuler kan du (som det jo står i tabellen det linkes til) stort sett fylle hylsa med krutt, men med 50cm løp tror jeg ikke du skal forvente de helt store hastighetene. Jeg får nærmere 900m/s i et 70cm løp, og 750-780 i to forskjellige som er 40cm. Hastighetene i tabellen til VV er målt i et 61cm løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, M67 skrev:

Med N550 og 150grs kuler kan du (som det jo står i tabellen det linkes til) stort sett fylle hylsa med krutt, men med 50cm løp tror jeg ikke du skal forvente de helt store hastighetene. Jeg får nærmere 900m/s i et 70cm løp, og 750-780 i to forskjellige som er 40cm. Hastighetene i tabellen til VV er målt i et 61cm løp.

 

K

Eg fekk no 807ms med 165gr interbond med 44,5gr N150krutt. prøvde også N550 og fekk 811ms med 48gr. 
Er jo bare ein test, og prøve meg fram og sjå ka eg får. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Mas-36 skrev:

Om høyest mulig hastighet er målet er nok ikke 308 win og halvkort pipe veien å gå uansett. Selg og kjøp en 6,5x55 med minst 65cm pipe. Eller en 7mm rem mag om du er redd for blyforbud.

høg hastighet er no bare et pluss, derfor eg skal teste ut. eg har både 6,5x55 og 300win mag så trur eg skal klare meg. 

Og tråden er no igrunn et spørsmål til folk om dei har nåke ladedata å komme med.. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, sander-lh skrev:

Og tråden er no igrunn et spørsmål til folk om dei har nåke ladedata å komme med.. 

Ladedata står jo i den Vithavuori-linken. De er mer pålitelige enn noe vi amatører kan komme med.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Ladedata står jo i den Vithavuori-linken. De er mer pålitelige enn noe vi amatører kan komme med.

 

K

kan ta utgangspunktet i barnes ttsx då til rhino kula?? 
og sierra spbt til accubond og SHH?? 
kanskje ein plass og begynne 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, sander-lh skrev:

kan ta utgangspunktet i barnes ttsx då til rhino kula?? 
og sierra spbt til accubond og SHH?? 

Jeg lader ikke .308 Win, men ville resonnert som deg.

Rhino-kula har en relativt lang homogen bakpart, og du bør være på trygg grunn om du tar utgangspunkt i ei kule som er homogen tvers gjennom.

Siden du har tilgang på kronograf er det god strategi å lade til opp mot samme hastighet som fabrikkammunisjon med tilsvarende kule har i din rifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

200 Accubond gir mye høyere hastighet enn 200 Sierra Matchking i min 300 RCM. Trykk tilsvarende vil jeg tro, så det er ikke bare bare å bytte lignende kuler.

 

58 grain N550 ga 819ms med Matchking mens 57 grain ga 850 ms med Accubond. Blanke merker bak på hylsene med Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...