Jump to content

Hva er Norma Re ?


M83_Kongsberg

Recommended Posts

  • 1 month later...
På 23.3.2020 den 6.41, Per-S skrev:

Da snakker vi om en tid da både jeg og dinosaurussene var unge.

Jeg tror at Norma startet med noen boxerhetter rundt 1970.

 

Jeg fant faktisk en slik Norma-hylse med Berdan-hette på banen en dag.

Tydeligvis er det noen som har noe gammelt liggende som de brenner av.

 

bilde.png.6c6a92633909b10a0e3fd8444adecc33.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet opp ca 500 patroner med berdan nylig. Berdanhetter gir bedre tenning av kruttet.

Jeg har ikke problemer med klikk. Det er vel stort sett bare noen få amerikanske rifler som lager krøll. Husk på det store antallet NM60 som har blitt skutt i Norge de siste 50 årene.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, NM149 skrev:

Det skytes fremdeles en del berdan ammo og noe ammo med bokser tennhetter og berdan tennkanaler, i det Norske Forsvaret.

Det er korrekt det du skriver, men jeg liker ikke utrykket berdan tennkanaler. Det er misvisende. Berdan tennhetter er avhengig av innebygd ambolt i hylsen, men hvor tennkanalen(e) plasseres er det ingen standard for. Det finnes berdanhylser med en tennkanal i senter av ambolten og det finnes med to eller tre hull rundt ambolten. På samme måte er det med boxerhetter, der er ambolten i hetten, men tennkanalene kan være en eller flere alt etter hva en vil oppnå. Grunnen til at forsvaret bruker boxerhetter med to tennkanaler er for å få bedre tenning av kruttet. Forsvaret har nå også tatt i bruk berdanhetter i nyprodusert ammunisjon så berdanhettene er ikke døde. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...