Jump to content

Nytt Kikkertsikte


Erlendgb

Recommended Posts

Jeg snuser litt på et ZEISS VICTORY HT 2,5-10X50 RET 60 som er tiltenkt bruk som "allroundsikte"
Siden det ikke står ASV+ i annonsen - vil det si at det er uten kulebanekompensasjon? 
Dere får nesten bare overse min ignoranse, men jeg er rimelig fersk i gamet, og har planer om å kjøpe rifle i løpet av våren/sommeren når våpensøknaden er ferdig behandlet...
Jeg får dette til rett under 15.000 Er dette noe å gå for, eller burde jeg vurdere noe annet i denne prisklassen?
Det hører med til historien at jeg har et gavekort på 8.000 som kan benyttes der jeg har tenkt til å handle, så hva jeg må ut med i rene penger er ikke direkte sammenlignbart med å handle alle andre steder, siden jeg anser dette gavekortet som "gratispenger" 
Så ville dere handlet, eller sett etter noe annet? Setter pris på alle tilbakemeldinger.
Link to comment
Share on other sites

Har lyst på samme selv, tror at dette må være ett av de bedre allround siktene. Har fra før Zeiss 3-12x56, 1.5-6x42 og 3-15x42.  Har lyst til å erstatte 3-12 med 2.5-10 for å få et litt nettere sikte på den rifla. 
 

Asv+ er jo et salgsargument, så om det ikke er nevnt så er det nok uten. Men det finner du jo ut av ved å spørre selger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Høyst trolig uten ASV+ hvis det ikke er nevnt spesifikt ja. Interjakt har solgt disse for rundt 15000kr i en lengre periode nå.
Jeg hadde Victory HT og Kahles CSX samtidig, Zeiss`n ble solgt.

Jeg kommer ikke på en eneste ting Zeiss var bedre på, annet enn markedsføring kanskje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, lilleulv said:

Har lyst på samme selv, tror at dette må være ett av de bedre allround siktene. Har fra før Zeiss 3-12x56, 1.5-6x42 og 3-15x42.  Har lyst til å erstatte 3-12 med 2.5-10 for å få et litt nettere sikte på den rifla. 
 

Asv+ er jo et salgsargument, så om det ikke er nevnt så er det nok uten. Men det finner du jo ut av ved å spørre selger. 

 

Takk for svar!

I verste fall går det vel an å ettermontere ASV+ også? Hvis man finner ut at dette er noe man absolutt må ha?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, jmosbakk said:

Høyst trolig uten ASV+ hvis det ikke er nevnt spesifikt ja. Interjakt har solgt disse for rundt 15000kr i en lengre periode nå.
Jeg hadde Victory HT og Kahles CSX samtidig, Zeiss`n ble solgt.

Jeg kommer ikke på en eneste ting Zeiss var bedre på, annet enn markedsføring kanskje.

 

Takk for svar!

Har sett at de har hatt kampanje en stund. Var det samme spesifikasjoner på Kahles siktet du hadde?

Hva var svakhetene på Zeiss siktet etter din mening? 

Dette med sikte kan kanskje også være avhengig av brukeren, og hvor erfaren denne er...?

Tror du jeg som den nybegynneren jeg er vil kunne være happy med Zeiss siktet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror det skal gå an å ettermontere. Bare å høre med Zeiss Norge. Om du bedriver vanlig storviltjakt med normale skyteavstander så trenger du ikke ASV. Skal du skyte utover 200 meter på skytebanen så kommer du ikke utenom utvendig tårn.
 

Klart du blir happy med Zeiss HT. Uansett nybegynner eller ei så er det ikke feil med gode linser om du har budsjett til det. Skal du jakte i dårlig lys så er det ekstra viktig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, lilleulv said:

Ja, tror det skal gå an å ettermontere. Bare å høre med Zeiss Norge. Om du bedriver vanlig storviltjakt med normale skyteavstander så trenger du ikke ASV. Skal du skyte utover 200 meter på skytebanen så kommer du ikke utenom utvendig tårn.
 

Klart du blir happy med Zeiss HT. Uansett nybegynner eller ei så er det ikke feil med gode linser om du har budsjett til det. Skal du jakte i dårlig lys så er det ekstra viktig. 

Takk for svar!

Har sett at det får gode omtale på lystransmisjon (95%?)

Får også veldig gode skussmål i denne vurderingen...

 

Link to comment
Share on other sites

Det siste først, ja du kommer utvilsomt til å bli fornøyd med Zeiss. 

Zeiss har dorulleffekt mellom 2,5 og 2,7 eller noe sånt. Spiller ingen rolle, men når mange skal ha det til at du ikke får kjøpt bedre så stusser jeg. Med Kahles, Swarovski, Leica, Meopta og Leupold, for å nevne noen, så slipper du dette. 

Jeg opplevde Kahles som en del skarpere optisk, men der kan det være individuell oppfatning. (jeg opplevde forøvrig Z6i skarpere enn HT også)

Jeg likte også lyset bedre på Kahles. Både justering og auto-av funksjonen når man løfter pipemunninga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Zeiss HT 2.5-10x50 med Retikkel 60 som sikte på elgrifla mi de siste 4 åra.
Så langt har jeg ikke opplevd problemer av noe slag, siktet er ypperlig som et all round sikte til variert storviltjakt, og fungerer også godt i dårlig belysning, tidlig morgen og sen kveld.
Om du har behov for ASV er det vel bare du selv som kan avgjøre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

3 minutes ago, seawolf said:

Jeg har hatt Zeiss HT 2.5-10x50 med Retikkel 60 som sikte på elgrifla mi de siste 4 åra.
Så langt har jeg ikke opplevd problemer av noe slag, siktet er ypperlig som et all round sikte til variert storviltjakt, og fungerer også godt i dårlig belysning, tidlig morgen og sen kveld.
Om du har behov for ASV er det vel bare du selv som kan avgjøre.

Takk for svar!

Det var tungen på vektskåla!

Sendte nettopp en mail hvor jeg reserverte siktet.

Her skytes det fra hofta, må vite :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...