Jump to content

Beste kaliber å dempe?


Ober

Recommended Posts

Skal snart begynne å kjøpe kortpanger og jeg lurer på hva som er det beste standard pistolkaliberet å dempe?

 

Subjektiv vurdering og rimfire er ikke med. :wink:

Har hørt at .45 er et bra kaliber å dempe, korrekt?

 

Hilsen en demperfanatiker som snart beveger seg inn i kortpangverdenen!

Link to comment
Share on other sites

45 er ok å dempe, men ikke bedre enn andre.

Alt avhenger av 3 element:

- Kaliber (=åpning)

- Kulens hastiget (og også dermed krutt-gassenes...)

- Hylsevolum (=Kruttmengde, og dermed egentlig pkt. 2(b))

 

For alle gjelder egentlig; jo mindre jo bedre.

 

De fleste pistolkalibre (ikke revolver 44Mag, 454 Casull + + + ) er jo egentlig subsonic, så hvis du har volum nok i demperen blir det relativt stille. Og her her ligger "hemmeligheten". Hart du stor "nok" demper er 45 ACP fine ting", hvis ikke, velg et mindre kaliber!!!!

Link to comment
Share on other sites

Normalt går vell feks. 9mm og .40 s&w supersonic. .45 går subsonic,

men større kaliber og volum. 9mm vs .45?

 

Man kan jo lade selv, men mangler litt på viljen :(

 

.32 kan jeg tenke meg er grei og dempe, men få alternativer når man vil ha militær/LE standard issue type. Sig, hk, beretta, walther, Glock, Springfield, 1911 ect. Walther PPK er vell den eneste?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Det finnes flere typer 9mm ammo på markedet som går subsonisk, men da koster de gjerne litt mer enn vanlig standardammo. Om prisforskjellen blir så stor når man ser på hva .45 acp koster for tiden er vel heller usikkert.

 

Greit å kunne skyte så billig som mulig til vanlig, og dytte inn noen magasiner med subniere når du har vondt i hodet.. :mrgreen:

 

 

Edit: Tok et lite søk her inne. Jaktdepotet reklamerte med to typer subammo i 9mm til rundt 2kr pr "Pffft" i april. Regner med prisen har steget litt, men du burde fortsatt havne billigere ut enn du gjør ved å velge .45acp

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal ha pistoler i dei fleste standard kaliberene uansett etterhvert, men kan vell starte med .22lr og 9mm..

Hvem er gode på import/salg av Sig Sauer? P226 eller kansje hellst P229 i en tactical versjon, må jo ha threaded barrel til demperen.

 

Hvor stor er diameteren på en A-tec i 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kroner 9mm vil du se at de slettes ikke er subsoniske.

Har testet i Glock17, USP og MP5....ingen standar ammo jeg har testet har gått under 333 m.pr sek.

 

Men...subsonisk 9mm og demper funker bra det.

Vil si, hvis man ser bort fra 22lr, er .45 det optimale pistolkaliber for demping med tanke på effekt og slagkraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...