Jump to content

Potetmos til vilt!


blacksky

Recommended Posts

Dette er tilbehør til vilt- og biffmiddager

 

2 pers

7 ratte poteter eller amedine poteter med skall

1 dl kremfløte

sky fra stek eller steking ikke mer en 1 dl

kvernet rosepeper

maldon salt

2-3 ts hvit trøffelolje

2 ss kvitseidsmør eller Røros smør

En liten aning revet muskatnøtt

En knivsegg knust hvitløk:) ( ikke kuttet eller presset )

 

alt mikses med pressse

 

 

En oppskrift som jeg har laget, som får de fleste til å slikke bollen etter middagen:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere får gi en uttalelse etter dere har smakt på det! Men husk at hvit trøffelolje er ganske drøy så smak det til (den sorte er mildere)! :)

 

Har nettopp hatt gryterett med elgkjøttdeig! Det ble "slikke bolle" tendenser nå også :D da serverte jeg faktisk potetmosen til. Og hadde rødvinen LAN fra rioja til, 2001 mod. Det er et exelent år for denne :) må prøves.

Er det interesse for oppskrift for elgkjøttdeiggryte?

 

PS! Amedine passer litt bedre til mos enn ratte, mandel er perfekt, men da bør du skrelle..

 

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brukt trøffel olje, så det kan bli spennandes. Får sjekke Meny om dei har slikt, eller må ein kanskje innom ein delikatesse butikk ?

 

Og eg pleier å bruke mander til mine snadder potetmos det er den beste poteten til det etter min smak. Men eg har ein heil ordinær oppskrift i forhold til denne.

 

Men denne hørtes veldig spennandes ut, så heilt klart denne må prøvast ut... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser ! det er bare noen få meny-butikker som har det.. det er den lille dråpen som gjør hele forskjellen!!:)

 

grunnen til annen sort at det er bedre skall på amedin enn mandel

 

har noen problemer med å få tak i kan jeg hjelpe:)

 

bare ta kontakt

 

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

hei igjen!

poenget med å bruke trøffel er å gjøre det så enkelt som mulig!

ergo så små mengder av andre smaktilsettninger som mulig:) kun pasta med godt smør, godt salt og trøffel er nok for at det blir gormet.

 

ha mye annen, F ex hvitløk pepper, muskat mm vil minske opplevelsen av trøffel smaken..

 

""TIDLIG FRANSK GASTRONOMI brukte mye tid på å forsøke å gjøre mat til en vitenskap.

 

«Det finnes fire smaker,» sa de lærde mennene. «Surt, salt, søtt og bittert. Alle smaker er en variasjon over disse fire grunnelementene.»

 

Men de fikk et problem når de kom til trøffelen. For den er verken søt, salt, bitter eller sur. Derfor konkluderte franskmennene med at trøffelen ikke smakte noe. «Den har bare aroma, ingen smak,» sa de for å dukke unna problemet.

 

Jeg har det samme problemet. En god trøffel har den mest overveldende smak og lukt du kan tenke deg. Men den kan ikke beskrives for dem som ikke har smakt det. Den lar seg ikke sammenlikne med noe annet, noe kjent - sopp, for eksempel. ""

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...