Jump to content

Hjortebestand


kystjeger

Recommended Posts

Det skrives og snakkes om at hjortebestanden  er alltfor høy og at jegerne må skyte mer hjort. Nå har jeg jaktet hjort på 3 forskjellige steder på Vestlandet i 20 år.

I løpet av disse 20 årene har jeg bare sett en ting og det er hvordan bestanden har gått ned.Det begynte for allvor for 10 år siden og blir bare verre for hvert år.

I år har vi jaktet 330 timer i det ene terrenget vi har og fått 1 hjort. Har vært på jakt 6 helger. Men så er det disse hjorteekspertene da som utaler at hjorten må reduseres blant annet for at hjorten blir mindre pga at det ikke er nok næringsrik mat osv. Det er det eneste som disse ekspertene har rett i. Det ser jeg også at hjorten er mye mindre nå enn før også i  de 3 terreng jeg jakter i selv om bestanden er redusert til 1/3 av hva den var.Merkelig. Det kan da ikke stemme. Her ligger nok problemet i at det ikke er for lite mat men at vi som jegere skyter de store dyrene (storbukk til å ha på veggen) For hvis 2 arter enten det er mennesker eller dyr parer seg så vil ikke 2 små få et stort avkom. Så grunnen til mindre dyr ligger her. Men selvfølgelig så er det plasser i Sogn og Fjordene-Møre og Romsdal der det er veldig mye dyr. Men vi andre som ikke har mulighet til å jakte her pga pris og at vi ikke har slekt til disse plassene så går vi en tragisk tid i møte ang hjortejakt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Geografisk utbredelse, tetthet og total bestand er begrep som er viktig å skille. 

 

Her var tettheten på ett minimum for ca 5 år siden, siden har det tatt seg litt opp, nå har kvotene blitt økt betraktelig i år og det blir nok skutt over tilveksten lokalt. Har man en bestand som holder fordelingen slik man ønsker mellom Kolle/kalv/ungdyr/bukk, har man vanligvis en tilvekst på ca 100 dyr på en vinterbestand på 500 dyr. Tettheten er mye mindre enn den var for rundt 10 år siden. På vinterplassene talte vi for 10 år siden 3-500 dyr og flokker på 40-80 dyr. Når det var på ett minimum for 5 år siden talte vi fra 60-80 dyr på samme områdene. "flokkene" var redusert til 4-10 dyr.  Siden har det vært stabilt/svakt stigende.  

 

Siden foringsforbudet kom for ca 3?? år siden har det blitt en del mere dyr som overvintrer i terreng som tradisjonelt har vært tomme for dyr på vinteren, jeg ser på dette som svært positivt. Jeg vet det fortsatt fores med rundball på noen plasser, men ikke i slik utstrekning som det ble gjort tidligere.  

 

Dere får begynne å spare eldre kolle og store bukker, så blir det bedre og dere kan ha ett høyere uttak. 

 

Jeg jakter ett sted nordvest i M&R. 

 

Når man snakker om lokal bestand må man tenke i baner minimum 2-400 000 mål.  Små felt på 3-4 000 mål kan ha store variasjoner fra år til år, litt etter hvordan trekket kommer, og når det kommer. Under hjortemerk prosjektet her var det eksempelvis en kolle som ble merket i ytre fræna, den holdt vel til ca halve året i Åndalsnes og brukte omtrent 1 uke på trekket fra åndalsnes - Ytre fræna. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er store forskjeller. 2 av plassene jeg jakter er det mye mer hjort bare et kort stykke unna. Men det har det alltid vært. Synes bare det er rart at det har minket i alle 3 terreng som ligger på 3 forskjellige plasser på Vestlandet. Kollene har vi spart i 2 av terrengene uten at det hjelper. 

Link to comment
Share on other sites

Eg jaktar i ei bygd i Sogn og Fjordane, her har hjortebestanda som regel økt slik som resten av Sogn og Fjordane/Møre. Det er mykje meir hjort på dei dyrka markene enn f.eks ved samanlikning tidlig 2000-talet. Men her ser det ikkje ut til at ei økt hjortebestand byr på noko særlege problem anna enn bønder/personar som får hjort veldig nær åker, hus og rundballar. Fleire og fleire setter opp "hjortegjerde" som er det einaste tiltaket som fungerar 100%. Størrelsen på hjortane varierar, men på våres terreng og naboane har me fått fleire og fleire skikkelig flotte og svære bukkar/kodler. Dette er nok takka vere at fleire og fleire får augene opp for å spare på viktige dyr, og heller tek ut meir småbukk og ungdyr/kalv.

 

Ellers er det naturlege variasjonar som vinteren 2018 der mange dyr spesielt bukkar som rauk med. Dette gav nok ein betydeleg større bestandsreduksjon enn eit normalår. Spesielt då sidan det var første vinteren der ein ikkje kan fore hjort. Eg såg hjorten var på marker der den ikkje pleie vere, ganske nærme byggefelt og gnog bark av samtlige tre me hadde lagt ned som ved. Men me har områder som Kaupanger og Lærdal der det er hjort i for svære mengder. Ellers syns eg i mine terreng at bestanda er fin slik ho er no, treng ikkje ta ut noko særleg meir eller mindre. Her har forvaltninga mest sannsynleg fungert bra.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, kystjeger said:

Det skrives og snakkes om at hjortebestanden  er alltfor høy og at jegerne må skyte mer hjort. Nå har jeg jaktet hjort på 3 forskjellige steder på Vestlandet i 20 år.

I løpet av disse 20 årene har jeg bare sett en ting og det er hvordan bestanden har gått ned.Det begynte for allvor for 10 år siden og blir bare verre for hvert år.

I år har vi jaktet 330 timer i det ene terrenget vi har og fått 1 hjort. Har vært på jakt 6 helger. Men så er det disse hjorteekspertene da som utaler at hjorten må reduseres blant annet for at hjorten blir mindre pga at det ikke er nok næringsrik mat osv. Det er det eneste som disse ekspertene har rett i. Det ser jeg også at hjorten er mye mindre nå enn før også i  de 3 terreng jeg jakter i selv om bestanden er redusert til 1/3 av hva den var.Merkelig. Det kan da ikke stemme. Her ligger nok problemet i at det ikke er for lite mat men at vi som jegere skyter de store dyrene (storbukk til å ha på veggen) For hvis 2 arter enten det er mennesker eller dyr parer seg så vil ikke 2 små få et stort avkom. Så grunnen til mindre dyr ligger her. Men selvfølgelig så er det plasser i Sogn og Fjordene-Møre og Romsdal der det er veldig mye dyr. Men vi andre som ikke har mulighet til å jakte her pga pris og at vi ikke har slekt til disse plassene så går vi en tragisk tid i møte ang hjortejakt.

Om det er lite hjort i deres område burde det vel gå å redusere/innskjerpe på løyve lokalt? Høyres ut som bedre forvaltning kan gjere underverker i dine terreng:) Men skjønner at dette ikkje er berre berre å få gjennomført.. Er alltid slike som meiner at det er "alltid nok hjort" og går kun etter større dyr.  Å ta ut større bukk i ein sjeldenheit og spesielt i ulike terreng er ein ting, men å konstant ta ut større dyr i samme terreng er oppskrift på ødeleggande jakt. Det trur ialfall eg... Håper at de finn løysing på det! Ellers skitt jakt/forvaltning!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inntrykket jeg sitter igjen med av årets jakt og en kjapp kikk på statistikken for de foregående årene er at det er færre eldre dyr enn før. Kan bli litt paff når nesten ingen av dyra ligger over 50kg på slaktevekt (lokalt).

Flott med noen innspill, men jeg lurer på om dette ikke handler om størrelsen på kvotene i området, men heller om hva vi som jegere velger å skyte. Er det virkelig nødvendig å skyte den 4-6 taggeren når "ingen" av dyra er over 3 år gamle?

Eller ville det med tanke på å få større og sterkere dyr være smart å la bukkene bli voksne og heller prøve  å skyte koller kalv og spissbukk neste sesong?

Edited by durkadurka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...