Jump to content

Mikkel revvarsler


Morten

Recommended Posts

Har kjøpt en Mikkel rev varsler,men er ikke fornøyd!!!

Har montert den i 90 grader,1,30 over bakken og ca 3,5 meter til åte.

Jeg får kun ett signal når reven kommer inn på åte og ellers ingen signaler når den er på åte.

Har noen erfariner omkring denne type varsler,eller er det noen som kan hjelpe meg litt :oops:

Fox hunter

Link to comment
Share on other sites

jeg har min varsler nå ca 1,5 meter over bakken, svak helling på den mot bakken. den er nå ca 5 meter fra åte!!!

dette var ikke meningen, men ble sånn da varsler'n sitter på en fast montert stolpe og reven dro åte lengre unna før det ble kaldt ute.

 

jeg hadde ingen tro på att den da ville varsle i det hele tatt, da reven har ankomsten sin til åte fra andre siden enn der varsler'n står.

Men natt til lørdag så peip det flere ganger mens reven sto på åte.

Dette er en 1.generasjon reve varsler som visstnok kun skulle fungere på inntil 20 meter... fungerer som tusan på 80meter også... :D

 

men skal nok flytte varsleren ennå nærmere, 1 meter unna og 1 meter over åtet tror jeg uansett vil fungere bedre... :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg kanskje vet hvordan øke føligheten:

Hvis du åpner senderen så er det "en" skru som holder fast printplata, når du løsner denne skruen kan du justere plata opp og ned, det står skrevet på plata max-min eller noe slikt, sett den med max mot skruen. Dette tror jeg har med hvor høy/bred den strålen den føler med skal være.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Registrerte denne testen jeg også. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg nok neppe handlet mikkel. Men siden jeg har to selv og vet at de fungerer, er ikke testen verdt mer enn papiret den er skrevet på for meg.

Jeg ser selvfølgelig svakheter i den. Men ved å bruke sunn fornuft og skjerme den nogenlunde, gjør den jobben sin. Jeg bruker plast over. Merker ikke noen stor endring på følsomhet. I tillegg har jeg tak/vegger i form av ei plastkanne som jeg har skjært til.

 

Når det piper i mottakeren og man kan stå opp, skyte rev og deretter legge seg igjen, ja da har den hatt sin misjon for meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en revevarsler som heter Fox set, er litt usikker på om den heter det, men på esken står det at den heter Fox set. jeg kjøpte den oss http://www.jegershop.no/.

 

Har vært litt plaga med den på grunn av at den slutter og virke(sluttet og lage lyd), men det lyser i alle lysene på både på sensor og mottakeren. men så tok jeg og "parret" (sammenkoblet) mottakeren og sensoren. Og da virket den men bare i en dag eller to litt usikker, men i værtfall så ble den kaputt igjenn.

 

Men Foxhound har to stykker av denne typen, han var fornøyd med reve varsler av denne typen. hanes har hvore full av vann og alt mulig, men da tok han den inn og tørket den,Og varsleren fungerte like bra igjenn.

 

Men skall levere min inn og få den ordnet, har trua på at det er en kjempe varsler;)

Link to comment
Share on other sites

Har en Mikkel revvarsler selv, har fungert upåklagelig den. Har den montert inni en halv plaskanne jeg har skåret ut, samt at varsleren er dekket av en gjennomsiktig brødpose. Slår ut hver gang. Selve mottakerboksen henger rett innom vinduet ved gluggen. Har den tanken at hvis reven er vant med pipelyden fra mottakeren, så bryr den seg ikke om det. Åtet ble lagt ut på hytta for en mnd siden, likeså med varsleren, som jeg da slo på. Har ikke vært på hytta enda, så nå er vel mikkel vant med litt piping når den spiser. :)

Link to comment
Share on other sites

har av den første typen som kom.. den har vært i bruk de 3 siste vintrene, og jeg har ikke noe beskyttelse på den...

bytter batteri før jeg henger den ut, en runde med ducktape på en stolpe, og der henger den i all slags vær og vind. fungerer fortsatt 100%. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne også skryte av førstegenerasjons Mikkel.

Min virker upåklagelig på tredje sesongen. Jeg har snekret en fuglekasse uten front rundt sensoren, og vinklet den noe ned mot åtet. Den er videre monter på en stang ca. 1,5 m. over bakken og plassert 4 m. fra åtet. Fra sensor til varsler er det 70 m.

Er det kråkefulg på åtet slår den ut også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...

Synes pipinga på revvarsleren er vel høy når du har kobla til øreplugg, skjærer jo rett å slett i øret. Har brukt å legge den i lua eller under puta, men synes dette skal være unødvendig. Ligger rett ved glugga, og er redd for å skremme det som står på åta som er 25m unna. Reven kan du vell venne på dette, men har man vært så heldig å fått inn en jerv på åta er det surt å skremme den bort. Mulig dett finns noe øreplugg med justering, eller høretelefoner? Noen som har noe tips?

Link to comment
Share on other sites

kan noken legge ut opskrift på korleis og koble 12 volt batteri til ein revevarsler? :D

 

Bildet forteller mye. Kutt av ledningen og ha på f.eks kabelsko i enden. Kjøp batteri på f.eks biltema og voila! :D

DSC06870.JPG

 

Når du skal bruke den på på vanlig 220v setter du bare på omformer/støpsel igjen. Den har også kabelsko.

DSC06867.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvd Mikkel Revevarsler II og forskjellige andre kombinasjoner, men har vært mye plaget med svikt under vinterforhold.

 

Kjøpte til slutt et system fra over dammen som har virket feilfritt i 2 sesonger nå. Det kommer fra Dakto Alert http://www.dakotaalert.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=57&osCsid=4p1jaaq1durv8hlatmtkge7b57

 

Dette er en VHF radio av enkel utførelse som mottar fra sensorer som er spesielt laget for å stå ute i all slags vær. Sensoren sender også med en effekt på 2 watt. Vi var 2 som kjøpte dette og vi har 3 åter ute med forskjellig signal på hver åte. Åta som ligger lengst unna er ca. 2 KM med en del hauger og en hel byggd i mellom, men det er ingen problem. Går alarmen om natta og det er på en av åtene som ligger langt unna, så tar vi en prat på radioen om hvem som stikker bort og "plaffer" Mikkel :roll:

 

Handlet disse fra Cabelas. Kommer på ca 1400,- levert på døra. Jeg kjøpte med ekstra sendere slik at jeg kan ha flere åter og varsling inne i diverse feller.

 

Har du programmerbar jaktradio så trenger du bare varslere disse koster rundt 700,- per stk i statene + frakt.

 

Disse er lydløse, vanntette og robuste. Du kan ha mange forskjellige varsellyder og flere på samme åte med samme varsellyd og du kan stille hvor høyt varsel du vil ha på mottakeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skitt au! Bestilte to sensorer jeg nå. Spent på om de er enkel å "parre" med mottakeren jeg har.

 

Har to mikkel åtevarslere fra før. Den ene er visst nyere enn den andre. Der slår ikke mottaker ut på sensor visst jeg bytter om. Men håper og tror det er noe instruksjon med i sendingen. :D

Link to comment
Share on other sites

Du må skru opp lokket på mottaker. Der er det to brytere. Du skal trykke på den ene. Husker ikke helt framgangsmåten i hodet. Anbefaler deg å kikke i instruksjonsheftet som var med mottaker. Visst ikke kan jeg kanskje scanne inn, men det bli ikke med en gang. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...