Jump to content

150 grains winchester blyspiss


andreasli

Recommended Posts

en kompis av meg kom over disse kulene på finn endag: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13194961

han er student og driter ikke penger, så han syntes disse var billige. men det jeg nå lurer på, er: er disse kulene noe å satse på? de skal brukes til alt av hjortevilt. kalibret er 308.

jeg selv bruker norma oryx å er godt fornøyd, de er på 180 grain, mens disse er på 150. lurer på om det utgjør noe stor forskjell.

 

og til slutt, er det noen som har erfaring med disse kulene?

 

mvh:andreasli:)

Link to comment
Share on other sites

Virker å være Powerpoint kula til Winchester.Egentlig ei bra kule om den lades til max 820ms,ok til rådyr,rein,og kanskje hjort.Ville ikke brukt den på elgen..Finnes mange kuler som er dårligere enn denne!Men finnes jo de som er bedre også,men ikke til den prisen..

Link to comment
Share on other sites

Jakt erfaring med Win. P.P. kulene har heller ikke jeg MEN da XXL hadde disse i sortimentet sitt til den ublue pris av 1,29 kr stk. :lol: kjøpte jeg 3000 stk i 270 W.

De går overaskende godt i rifla mi, så jeg bruker ikke noe annet på bane.

For tiden saumfarer jeg XXL sjappene i Oslo området etter samme kule i 7mm. og håper de går like godt i min innkommende 7-08.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

jeg er selv meget fornøyd med norma oryx i min 308, til hjort og elg. jeg har anbefalt disse til han.

jeg syntes disse kulene var litt i letteste laget. men kanskje det går ant å kjøpe disse for å bruke til trening? er jo billige, da.

foresten hva tror dere om oryx da?

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg kom over disse kulene på finn endag: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13194961

han er student og driter ikke penger, så han syntes disse var billige. men det jeg nå lurer på, er: er disse kulene noe å satse på? de skal brukes til alt av hjortevilt. kalibret er 308.

jeg selv bruker norma oryx å er godt fornøyd, de er på 180 grain, mens disse er på 150. lurer på om det utgjør noe stor forskjell.

 

og til slutt, er det noen som har erfaring med disse kulene?

 

mvh:andreasli:)

Har lada disse kulene for en kammerat 150grain 308 . skaut 2 rådyr samme dagen med disse kulene og begge gjekk rett ned i smellen og ikke spesielt mye kjøttødleggelse så han var godt fornøyd. Men han bruker kunn trophy bounded til elg. :D

Link to comment
Share on other sites

Nåja!

Har selv testet de i min 30-06 med overaskende positive resultater.

Presisjon var veldig bra, og ble overasket hvor godt kulen holdt sammen i bløte telefonkattaloger.

Med og uten plank forran.

Penetrasjonen var og langt dypere enn feks mega (185grs)

 

Har ikke prøvd de på jakt da jeg kun bruker mega, men hadde ikke vært redd for å bruke de på rådyr ol.

elg? vet ikke, bruker jo mega der....

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kjøpte disse til 7mm (rem mag) på xxl for noen år siden. Ikke noe negativt å si om dem - de fleste satt på en lapp om jeg gjorde jobben min. Men til elg ville jeg nok heller spandert på meg en pakke med dyrere kuler.

Link to comment
Share on other sites

hva med 11,7 grams norma elite da?:)

 

Når jeg hører elite tenker jeg alltid skeptisk! men di har jo drept sitt av vilt dei au, men har gjort mye styggedom au. Eg bruke feks woodleigh 15grams i 9.3-62 min te alt , like greit.

Oryks i 30-06 en. og i 6,5-55 te guttungen bruke mi remington core lockt ultra. Da har vi relatvt ok kuler tror jeg.

:D

Link to comment
Share on other sites

Når ein klikkar på bilete i annonsen ser ein at det står 180 grs. på posen. Etter det er det noko som begynnar på "P" - Powerpoint? Eg ser somme har gode erfaringar med desse i forskjellige vekter, men eg trur dei kan variera ein del frå lot til lot. Dei 180 grs. Powerpointane eg har skote i papir, vått og turt annakvar, tyda på at det er snakk om splintgranatar som lagar skikkeleg kaos viss ein treffer bein. Splintane kan like godt gå bak og riva opp vomma som dei kan gå opp i ryggjen og gi knall og fall. Men det er rimelege treningskuler og drep kva som helst i eit knipetak.

 

Sjølv har eg brukt 180 Oryx i forskjellige 30-kaliber i ein del år. Slaktet blir ikkje så pent som med td. Trophy Bonded, men dyra dett merkbart raskare ved liknande treff. Kula held saman så ein slepp splintar i tennene og opprivne vember. Årets styggaste slakt vart skote av ein jaktkamerat med Norma Elite. Ofte gjer denne kula ein glimrande jobb, mykje betre og oftare enn Dei Lærde skal ha det til. Men det blir litt splint av og til, og somme tider er det mest som ein granat som har eksplodert i sida på dyret. Slik var det denne gongen. Eg måtte nesten skrella ei halv sida. Bonda kuler av typen Oryx, CoreLokt Ultra og Interbond er ikkje så mykje dyrare. Du kan jo hjelpa kompisen din med å spleisa på ein pakke kuler, eller å selja ein halv boks til han. Femti kuler burde halda eit par sesongar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...