Jump to content

6.5 ackley i krag


Reveenkemaker

Recommended Posts

1. Trolig ikke, siden det er strekkstyrken i hylsa som bestemmer kraften mot sluttstykket, sammen med trykket.

Men du kan jo lade med lavere trykk, så kanskje ja likevel

 

2. Du kan få mer hastighet med lavere trykk, så ja.

 

Men, forskjellene på disse patronene er så små, at det neppe vil vises i praksis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Krav til anslagsenergi når du i en 6.5x55 Krag om du bruker eksempelvis 155gr Lapua Mega og passe mengde N560 (ca 44gr bør gi opp mot 735ms med 60cm løp som skal gi 2200 joule på 100m).

Har du løpslengde på 70cm kan du gå ned et par grain.
Og om Kragen er i godt hold så ble den jo visselig brukt i DFS flere ti-år med trykk på 3300 bar før de senket anbefalingen til 2800 bar for å øke levetiden...

For kjøpe-ammo trenger du ikke kronografere og kunne dokumentere at du når krav til anslagsenergi - her er det produsentens tall som gjelder. Har 18 Norma sel liggende :-)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen krag, men noe jeg plaget meg selv med i kjedsomheten..

En AI patron burde teoretisk i mitt hode mate litt dårligere, men gi mindre trykk mot bolten så kunne lades til samme trykk med mindre fare for treffpunktsendring ved olje å vann i kommer eller på patron. Eventuelt laddes til høyere trykk uten å få trynet fult i bolt. 

Tenkte nok erfarne folk her til å gi et vellbegrunnet svar eller et bra resonnement.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...