Jump to content

Den Store O/U tråden


Forfjording

Recommended Posts

Heisann! 

Er på leit etter ny O/U hagle til høstens jakt og har i den forbindelse drevet med litt etterforskning på forumet her. Jeg har ingen faste prisrestriksjoner og kan like godt ende opp med en hagle til 10000 som en til 30000, men er som alle andre ute etter "mest bang for the buck" 

Ser at det er bortimot en liten million med tråder som sammenligner en vs en annen hagle i samme prissjikt, men ingen som samler litt opp.
Hadde vært flott å få satt opp en tråd som tok for seg flere modeller på kryss av prisklassene. Tenker noe slikt som å dele opp i kategorier som kan betegnes KAT 1, KAT 2 osv for å kunne finne tilbake til svar fra tråden via søkefunksjonen om man for eksempel kun ønsker å se KAT 2 som kan være 10-20k. 

Mulig dette gir mer mening inni hodet mitt, men gir det er forsøk! Tenker i utgangspunktet at det føres opp en liste med hagler i de forskjellige kategorier også kan folk kommentere og anbefale med KAT x i tråden for å dele erfaringer og lignende. Om mulig kunne det vel også vært mulig å satt opp en meningsmåling koblet mot kategoriene slik at folk kunne stemt frem "Beste kjøp" innenfor kategorien? 

 

Har satt opp noen kjappe eksempler jeg selv har sett under leit for å starte med, regner med at admin kan endre og legge inn i dette innlegget?

Mulig dette blir med drømmen om en samlet tråd, men hadde vært kjekt å fått samlet alle disse "den vs den haglen" i en tråd slik at folk kan lese anbefalinger og erfaringer i samme tråd ☺️ 

 

Jeg heller mest mot å finne meg en Browning B525/725 i skrivende stund, så blir spennende å høre hva folk har å fortelle! 

Kom gjerne med innspill til endringer, og fyr løs 😎

 

KAT 1: 0-10.000,- kr

 

- Akkar Altay Classic (Veil 8490,-)

- Huglu Ventus (Veil 9490,-) 

- Baikal IJ27IMC (Veil 5990,-)

- Churchill 206 (Veil 7990,-) 

- Silma Finnskogen Light (Veil 9990,-)

- ATA Arms SP (7990,-)

- Khan MXL (Veil 6990,-) 

 

KAT 2: 10.000-20.000,- kr

 

- Beretta SP 1 686 (Veil 16990,-) 

- Bettinsoli Delta black (Veil 15990,-)

- Franchi Feeling stål (Veil 15495,-)

- Exxo Lux (Veil 15990,-)

- Fausti Higlander (Veil 16990,-)

- Rizzini BR110 (Veil 17775,-)

- Fair basic (Veil 13990,-)

 

KAT 3: 20.000-30.000,- kr

 

- Browning B525 New game one (Veil 23990,-)

- Beretta Ultra Light Gold (Veil 29900,-)

- Browning B725 Hunter (Veil 27990,-) 

- Rizzini Aurum (Veil 28990,-)

- Sauer Artemis (Veil 24985,-)

 

KAT 4: 30.000 og oppover

 

- Beretta 690 (Veil 34890,-)

- Benelli 828 (Veil 31990,-)

- Beretta 691 (Veil 30490,-)

- Blaser F16 Game (Veil 34490,-)


KAT 5: Sporting/Traphagler

- Beretta DT 11 Sporting (Veil 99900,-) 

- Beretta 692 Sporting (Veil 49900,-)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ikke så mye respons i denne tråden,.. foreløpig iaf.

litt rart egentlig at alle vi som liker hagler (i alle utgaver) unnlater å gi uttrykk for våre synspunkter og litt uformell "synsing" som i dette tilfellet handler om TS søken etter ny (og kanskje den perfekte 😎) over/under.

 

På 20.8.2019 den 14.05, Forfjording skrev:

Jeg heller mest mot å finne meg en Browning B525/725

Virker som preferanse allerede er  vurdert og beslutning tatt 😉.- Så mine tanker om dette er at selv om modellene som henvises til, og kvaliteten på Brownings hagler udiskutabel,  kanskje hadde trådens innehold vekket mer interesse om man så å si hadde startet med "blanke ark"?

Man har sett dette i mange tråder; -TS spør,.. men vil egentlig bare ha bekreftelse på, og svar som "..klør i øret" og dermed bare underbygger et valg som allerede er tatt.

 

Håper jeg tar feil og at tråden kan komme i gang med interessante og engasjerende synspunkter.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å følge med på finn.no. Perazzi MX8 solgt hos Landrø for 12500.- i meget fin stand bortsett fra skjeftet som var kortet inn med håndsag. Jeg var tilfeldigvis der når hagla kom inn fra et dødsbo og hadde vel kjøpt den der og da hvis jeg hadde visst hva den skulle selges for..

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=156876543

 

543_971369116.jpg

 

543_1365129148.jpg

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

På 20.8.2019 den 16.30, Mas-36 skrev:

Eller at folk lager en tråd/"skytterblogg" om sin hagle her inne ;) Jeg har en med min som heter "Livet med en tyrkisk hagle!"

 

Har opparbeidet litt mer erfaring så kommer snart til å legge inn litt mer i den ;)

 

Interessant med slike tråder også, men disse blir mer spesifikke og blir vanskeligere å søke etter da det blir en egen tråd for hver Skytter. Tanken med denne tråden var å samle mange erfaringer fra mange skyttere ☺️

 

På 20.8.2019 den 21.55, hovdeknuten skrev:

Alle her er jo masseproduserte hagler, så jeg ville nok puttet de i samme kategori alle sammen. 

 

Hehe, forsåvidt sant nok! Har dog en kompis som investerte i Blaser F16 som hadde blitt meget fornærmet om du hadde sammenlignet hagla hans med en Baikal fra mother russia 😅 Dessuten er det nok et mindretall her inne som kjøper hagler som ikke er masseprodusert..

 

På 4.9.2019 den 21.10, bobby skrev:

ikke så mye respons i denne tråden,.. foreløpig iaf.

litt rart egentlig at alle vi som liker hagler (i alle utgaver) unnlater å gi uttrykk for våre synspunkter og litt uformell "synsing" som i dette tilfellet handler om TS søken etter ny (og kanskje den perfekte 😎) over/under.

 

Virker som preferanse allerede er  vurdert og beslutning tatt 😉.- Så mine tanker om dette er at selv om modellene som henvises til, og kvaliteten på Brownings hagler udiskutabel,  kanskje hadde trådens innehold vekket mer interesse om man så å si hadde startet med "blanke ark"?

Man har sett dette i mange tråder; -TS spør,.. men vil egentlig bare ha bekreftelse på, og svar som "..klør i øret" og dermed bare underbygger et valg som allerede er tatt.

 

Håper jeg tar feil og at tråden kan komme i gang med interessante og engasjerende synspunkter.

 

 

Overraskende få som har fine ting å si om ildstauren sin ja 🙄 Intensjonen var egentlig å få samlet erfaringer fra skyttere som har prøvd litt forskjellige hagler og endt opp med en av modellene, og for å begrunne valget sitt. 

Preferansen min var ikke basert på noe annet enn relativt kjapp research på nett/youtube og en kjapp tur innom min lokale våpenhandler. Jeg var innom tidligere i uken å kjøpte en B525, men valget endte kun på den i mangelen av anbefalinger på andre hagler og at de fleste sa "Kan ikke gå feil med en Browning". Fruen ønsker seg fortsatt en ny hagle på sikt, og på den er det helt åpne kort på hva det ender på ☺️ Selv om jeg har kjøpt meg ei hagle nå håper jeg fortsatt at folk kommer med innspill slik at andre kan dra nytte av andres erfaringer 😄

 

På 5.9.2019 den 13.11, Torf skrev:

Det gjelder å følge med på finn.no. Perazzi MX8 solgt hos Landrø for 12500.- i meget fin stand bortsett fra skjeftet som var kortet inn med håndsag. Jeg var tilfeldigvis der når hagla kom inn fra et dødsbo og hadde vel kjøpt den der og da hvis jeg hadde visst hva den skulle selges for..

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=156876543

 

 

 

Den så snerten ut! Har aldri skutt med eller sett en Perrazi på nært hold, nøyaktig det jeg hadde håpet tråden kunne opplyse om. Ingen tvil om at brukt er beste måten å sikre seg "Bang for the buck". Erfaringen jeg har gjort meg er at det er relativt få som selger gode våpen de er fornøyde med brukt utenom dødsbo, og de få som blir lagt ut blir solgt på et øyeblikk så der må man ha flaks for å få fatt i kuppene! 

Link to comment
Share on other sites

På 20.8.2019 den 14.05, Forfjording skrev:

KAT 5: Sporting/Traphagler

I gode gamle dager, så var det kun løpslengde, rib tykkelse og stokkmål som normalt avgjorde en slik kategori. Samme hagla kunne likegodt bli en utmerket jakthagle. 

 

4 timer siden, Forfjording skrev:

Blaser F16

Liker den som jaktvåpen bortsett fra løpsvelger plasseringen. Synes egentlig at den ville vært bedre uten løpsvelger, uten mulighet for å velge løp. Bare en helt uproblematisk avsikring uten slark. 

 

På 20.8.2019 den 14.05, Forfjording skrev:

Browning B525 New game one

Kan det gjøres bedre? Må isåfall være om den kunne kommet til landet med bedre choker og en game forend som f16. Men det løses med litt puss og noen choker fra teague.

På 20.8.2019 den 14.05, Forfjording skrev:


KAT 5: Sporting/Traphagler

Krieghoff, Perazzi? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...