Jump to content

Hva er dimensjonen på weaver skruene


joll62

Recommended Posts

Er det en Kongsberg M59?

 

Slik skinne du har kjøpt? https://www.ebay.com/itm/NEW-Weaver-Base-Top-Mount-46-48046-/273104257693

 

6-48 hørtes ut som en veldig sær spesial-spesial stigning, men ser dessverre ut til å være mye brukt på amerikanske våpen ja.. Er det mulig å bruke noe metrisk, for eksempel M4 (vanlig grovgjenge med 0.7 stigning)?

 

Ser forøvrig ut som 8-40 brukes på en del amerikanske våpen av grovere kaliber. Med metriske mål blir det vel henholdsvis:
6-48 ("M3.505-0.529")
8-40 ("M4.166-0.635")
 

Link to comment
Share on other sites

Fra et annet sted på nettet med lignende problemstilling.. :

 

Sitat

Funny how the two most common scope/sight mounting screw sizes aren't used in the Machinist's Handbook or on Starrett's tap guide, isn't it?

 

Sitat

They are not listed because they are not standard screws

 

Sitat

its all about thread engagement. at small sizes like these, a few thousandths make a big difference in fit

 

Ja, spent på hvorfor en ikke bare kan bruke noe som er.. vanlig. Bør det gå fint med M4-0.7?

 

Link to comment
Share on other sites

Europeiske montasjer bruker ofte M3,5 noe som er en ganske uvanlig skrue det også. 

 

Problemer med å bruke M4, er at det er vanskelig å finne skruer med riktig hode. Et hode som er en mellomting mellom vanlig unbrakohode og planforsenket. 

 

Jeg mener trådstarter bør følge planen å bruke de skruene som fulgte med. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Midt-I said:

Er det en Kongsberg M59?

 

Slik skinne du har kjøpt? https://www.ebay.com/itm/NEW-Weaver-Base-Top-Mount-46-48046-/273104257693

 

6-48 hørtes ut som en veldig sær spesial-spesial stigning, men ser dessverre ut til å være mye brukt på amerikanske våpen ja.. Er det mulig å bruke noe metrisk, for eksempel M4 (vanlig grovgjenge med 0.7 stigning)?

 

Ser forøvrig ut som 8-40 brukes på en del amerikanske våpen av grovere kaliber. Med metriske mål blir det vel henholdsvis:
6-48 ("M3.505-0.529")
8-40 ("M4.166-0.635")
 

Det er en kort skinne for det fremre kikkertfestet. Jeg skal benytte det til et rødpunktsikt i første omgang. Men det skal altså bores to hull som skal gjenges. Jeg sjekket med M3, men skruen er større. 8-40/M4 høres bedre ut. For sikkerhetsskyll så lager jeg et "prøvehull" i noe skrapjern. Takk for svaret!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, amatør said:

Europeiske montasjer bruker ofte M3,5 noe som er en ganske uvanlig skrue det også. 

 

Problemer med å bruke M4, er at det er vanskelig å finne skruer med riktig hode. Et hode som er en mellomting mellom vanlig unbrakohode og planforsenket. 

 

Jeg mener trådstarter bør følge planen å bruke de skruene som fulgte med. 

Ja, jeg bruker de skruene. Men jeg tar en tur til butikken for å kjøpe gjengetapper og bor.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan utdype hvorfor spesialskruen funker bedre enn vanlig maskinskrue med unbrako (socket head cap screw) eller nedsenket (countersunk)?

 

Antar det er fordi spesialskruen både er selvsentrerende, samt at den rette delen av hodet kan ta opp rekyl.

din-912-socket-head-cap-screws-500x500.jpg

RUKO_2018-10-18-Kegelsenker_Senkschraube.jpg

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...