Jump to content

Tikka t3x lite, jakt ammo


Nikolai6.5*55

Recommended Posts

45 minutter siden, Nikolai6.5*55 skrev:

bruker Norma rekkrut ammunisjon til trening og vil gjerne ha noe med ca samme treff punkt?

Jeg tror du kan glemme det. Det blir så stor forskjell i kulevekt at å få samme treffpunkt er usannsynlig.

På tyngre kalibre er det mer muligheter for å få dette til å klaffe, men hva er vitsen ?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

Nåja. Min 202 har samme treffpunkt med Norma Rekrutt og fabrikkladd Oryx.

Samme treffpunkt med 156gr Oryx som med 100gr Rekrutt ?

Da hadde jeg slengt inn Lotto kupongen prompte.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Mix said:

Samme treffpunkt med 156gr Oryx som med 100gr Rekrutt ?

Da hadde jeg slengt inn Lotto kupongen prompte.

Tipper sjelden lotto, men kanskje det du. Jeg gjengir bare det som skjer jeg, har alltid regnet med at den beskjedne kruttmengden i rekutten "veier opp" (ordspill ikke tilsiktet) for den lette kula. Brukte bare de to typene i børsa de første seks-sju årene.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Når dere har samme treffpunkt på to ulike typer ammo, er det da på alle avstander som er aktuelle for den jakta dere bedriver?

Jeg snakker om det som for meg er normal innskytningsavstand, dvs. 100 m. Det er ytterst sjelden jeg løsner skudd mot vilt på lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

Har også ei rifle (pipe egentlig, R93 i 6.5) som skyter høl-i-høl på ca 100m med hhv 95gn V-Max, 123gn Podium/S&B Trainer og 156gn Mega. Skulle jeg begynne å lempe blykladaser på betydelig lengre avstand, er jeg som regel i stand til å huske hvilken av de tre jeg har lada opp børsa med, og kompensere for dette. Ikke at det er spesielt aktuelt, er veldig sjelden det er behov for min del å prøve noe stunt på over 150m. Og i de tilfeller det har vært aktuelt, har stort sett resultatet vært gitt på forhånd. Men det er jo morsomt med en smell da. 

 

Men dette er jo som flere (eller alle?) har sagt, noe en bare må sjekke med eget våpen, og forholde seg til de treffpunkt en har i det aktuelle våpenet. For min del er det ikke så aktuelt å jakte med annet enn 156gn MEGA med denne, så for min del er den åpenbare fordelen at jeg slipper å skyte inn mellom trening og jakt. Og det er forsåvidt praktisk, men ikke noe en nødvendigvis bør forvente. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...