Jump to content

223AI - grunner til å la være?


jmosbakk

Recommended Posts

Trenger litt input fra dere som evt. har meninger om, og aller helst har testet, Ackley sin versjon av 223rem.


Gode argumenter for å la være å velge den fremfor standard 223 i ny pipe?

 

Argumenter for AI er selvsagt hastighet, men også, i følge amerikanerne, lengre levetid på hylsene.
De hevder også at 223 fabrikk fungerer knirkefritt i AI-kammer.


Mating er kanskje det som bekymrer meg mest. Dette må være 100% stabilt skal det være brukbart.

Hvis mating er grei skuring og en kan skyte 223 fabrikk med normal presisjon så ser jeg ikke hvorfor man skal la være?


Andre synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Ikke gi Ackley skylden for denne, han var nok i graven før 223 ble konstruert. Bruk av hans navn er nok for å få kredibilitet for en tvilsom konstruksjon.

223 er utviklet for optimal funksjon og ytelse i automatvåpen. Enhver endring av vinkler og øking av volumet vil føre til redusert pålitelighet. Skal du bruke patronen i en boltrifle er det litt mer spillerom.

Men hva tjener du på denne endringen? Ta det du finner på nett med mer enn en klype salt, det er ofte en "oppfinner" som skryter uhemmet av seg selv og sin kreasjon. Rett og slett selvdigging.

Du kan få en marginal øking i hastighet på bekostning av levetid på løp. Du vil ikke få samme hastighet og presisjon med standard 223 ammunisjon, dert er ikke farlig å skyte dem, men ytelsen blir dårligere. Da er du avhengig av hjemmelading for å utnytte våpenet.

Rett og slett ufornuftig, uten at det noen gang har hindret anskaffelse om man bare vil ha!

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha högre hastighet är .223 AI inte rätt väg. För högre hastighet finns bättre patroner (bland annat nya stjärnor som .224 Valkyrie men även gamla klassisker som .22-250). Men om du ogillar att trimma hylslängden på skjutna hylsor är den helt rätt.

 

Man kan ha 100% fullgod precision med fabriksammunition så att en AI skulle skjuta sämre än en vanlig .223 stämmer inte nödvändigtvis.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, LGH skrev:

Man kan ha 100% fullgod precision med fabriksammunition så

I teorien - ja, men når hylseveggene i kammeret er rettere enn hylsen vil en kamret patron ligge på bunnen av et kammer som er for stort, og når vinkelen på skulderen er endret blir "passformen" dårlig, og kulen vil lett entre løpet skjevt fordi den ikke ligger aksialt med løpets kjernelinje.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn BR skyttere er nøye med at hylsene passer 100% i kammeret. Det er nødvendig for å få topp presisjon. I et korrekt tilpasset kammer styres patronen av skulderkonen slik at kulen ligger sentrert og  ikke hviler på halsen. Jo brattere skulderen er jo dårligere virker denne styringen og jo mer nøye blir tilpassingen. Når det skytes en patron i et kammer som har fått endret både vinkel på kropp og skulder ligger det ikke til rette for god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt som vavlo antar ang. fabrikk i AI-kammer. Jeg bare henviser til erfaringer andre har delt da jeg aldri har eid en AI av noe slag tidligere.
Trolig blir det ikke det nå heller, men alltid interessant å lufte noen tanker før man setter i gang.
Og nei, jeg tar så absolutt ikke alt jeg leser for god fisk, være seg her eller andre steder.

Det som nevnes ang. å slippe hylsetrimming er litt interessant, men jeg har etterhvert begynt å kjenne lukta av matetrøbbel og det er helt uaktuelt. Hastighet er ikke så nøye for min del. Det er mer enn nok i en standard 223.

Link to comment
Share on other sites

På 26.6.2019 den 7.44, Per-S skrev:

Ikke gi Ackley skylden for denne, han var nok i graven før 223 ble konstruert. Bruk av hans navn er nok for å få kredibilitet for en tvilsom konstruksjon.

 

Nå døde P.O. Ackley i 1989, og .223 AI er listet som en av hans kreasjoner. Men det finnes mange andre AI som ikke er knyttet til han.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en 223AI, bygd på en tikka t3x kasse. Kamra om det originale løpet og har intet negativt å si! Så lenge børsemakeren din gjør kamringa riktig slik at headspace er mindre enn 223rem fungerer fabrikkpatroner ypperlig! Har så langt matet feilfritt både fra MDT polymer AICS magasin, og standard tikka magasin. 

 

Du tjener ikke nødvendigvis så mye fart om du holder deg innenfor 223rem trykkstandard, men hylsene tåler mer trykk før du får tegn til trykk. Det er og plass til 1 grain eller 2 ekstra med krutt. Formskyting har jeg ikke opplevd som noe problem, da 223rem hylser leverer veldig god presisjon! 

 

Lee har billige dier som har fungert godt for meg.

 

Jeg velger gjerne AI igjen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...