Jump to content

Fersksporprøve og trening.


Trasop

Recommended Posts

Hei, jeg og min 2 år gammle beagle gikk i dag blodsporprøve med 1. Premie som resultat. Det er bare en herlig følelse etter mye trening. Men nå er det dags for fersksporprøve. Og det står det lite om i bøker og på nett. Alt handler om blodspor. Hunden jakter rådyr og hare så tror jo det skal gå greit. Men skulle gjerne lest litt og trent noe. Det jeg er mest engstelig for er at han skal bli litt heit og lose altså bruke målet sitt. Tips om alt rundt fersksporprøve tas i mot med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Basert på min egen erfaring med Beagle, så er min tips at du tar fersksporprøven elg- eller til nød hjort. Rådyrene kommer en så tett innpå på ferskspor- og Beagelen er en drivende hund som skal lose- så her må du regne med at hunden gir lyd når dyret tar ut på noen få meters hold. Ett 4-5 timers gammelt elgspor er ideelt, da er det håp om at du ikke kommer helt innpå elgen i løpet av den halvtimen du skal spore- om din hund har litt lett for å lose. Å følge ett 20 timers elgspor er problemfritt for en normal Beagle.  Å spore rådyr i kratt er å be om trøbbel. For min egen del, på reelt ettersøk gir min Beagle lyd når vi er mindre enn 10 meter fra dyret- om det er i live- da må en være klar med børsa for et kjapt skudd. Min Beagle roet seg betraktelig i 4-årsalderen og den virker nå som en rimelig forstandig hund- forteller du at det er hjort en skal søke/lose etter går stort sett etter det og lar rådyrene være i fred. Har du tilgang til elgspor så er trening tingen, da lærer du også nykkene til hunden- men vær obs på elgku med kalv i disse tider- de rygger ikke for en mann med en Beagle.. 😉

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Trasop skrev:

Det jeg er mest engstelig for er at han skal bli litt heit og lose altså bruke målet sitt. 

Absolutt et mulig utfall. Har du jaktet mye med hunden slik at den er vant med å gi lyd på fersk fot, bør du sjekke på forhånd om den også gjør det under bruk av sporingsline. Jeg slet fælt med dette da jeg skulle ta fersksporprøven med en dachs-tipse som vi hadde felt flere rådyr for tidligere. Det var frisk og ivrig bjeffing på et blodferskt elgspor….

Enig med @asterix , har du mulighet for å trene litt på elgspor vil du avdekke eventuell uønsket atferd før du kommer i prøvesituasjonen. Da har du også mulighet for å korrigere denne atferden, slik at du unngår å komme i samme situasjon som jeg gjorde. Det holdt med et nødskrik, men riktig pinlig var det mens det stod på.... 

Link to comment
Share on other sites

Tusen tusen takk for så fine svar. Da skal jeg prøve litt med line og sele og se om han skjønner at vi skal være stille. Elgku tørr jeg ikke nærme meg nå nei... Hvis jeg merker at hunden blir heit, altså setter inn firehjulstrekk og peser. Kan jeg da si til dommeren at vi roer oss noen minutter før vi går videre??

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...