Jump to content

9,3x62 vs 8x57?


hoppalong

Recommended Posts

Hei! Eg er ein lykkeleg eigar av ei sauer 202 outback i kal 6,5x55 som eg brukar til hovudsakeleg hjortejakt.. skal handla meg eit nytt løp til rifla for å ha eit alternativt og kraftigare kaliber til 6,5.. Det nye kaliberet skal brukast til elg, villsvin og hjort..Valget står mellom 8x57 og 9,3x62 (30-06 er uaktuellt)

 

Kriterier lag til grunn for valget av nytt kaliber er: -Rekyl.(er ikkje så glad i kraftig rekyl) -Tilgang til fabrikklada ammo. (ladar ikkje sjøl) -Presisjon på kaliberet..

 

Håper på gode tips frå jægerar og skytterar som har benytta seg av eit eller begge kaliberet..

 

(ps dette er ikkje noko diskusjon om 6,5x55 er kraftig nok til elg og villsvin)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du skal gå for 8x57 når du sier at du ikke liker rekyl... 9,3 er ikke av de værste der da men den skyver godt :wink:

Ammopriser er også rimeligere i 8x57 hvis du ikke lade selv... Forsøk om du kunne prøve begge kalibre å kjenn på hva du selv føler :mrgreen:

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

8x57 IS ja.... :) fint kaliber det.. kunne faktisk ønska meg det selv, selv om jeg ikke trenger det. Den er jo moderat i farten ,og skal visstnok gi "raske fall, med lite skuddskader". Jakter sammen med en gammel kar, som har 80 elg,samt en del hjort på samvittigheten med det kalibret, og han sverger til Alaska kula :wink: Selv ville jeg vel kanskje prøvd Oryx eller Woodleigh..Rekylen er vel bare hakket friskere enn .308 Winchester. Når det er sagt, så er vel ikke 9,3'n så ille heller hvis man har en vettug forma stokk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rekyl kan oppleves litt forskjelligt avhengig av hvordan børsa er.

(hvor tung den er, hvordan stokken er o.s.v.).

 

Jeg opplever 8x57 som litt mildere en 30-06 (mere lik 308), men

9.3x62 er litt noe tyngre en 30-06 i rekyl.

 

Jeg liker den 8x57 patrona veldigt godt, og synes det er merkeligt

at den ikke har større utbredelse en det den har. Vist du ikke

vil ha 30-06, så er 8x57 er flott jaktkaliber.

 

Det er sikkert litt forskjelligt hvordan det oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel Forsvaret som har noe av "skylda" for at 8x57 IS'n ikke er så utbredt i dag. Alle Mauserne ble jo pipet om til 30-06 etter krigen, og jeg kan huske fra 70 tallet, da "7.92'n" som den ble kalt, ble omtalt på skytebanen som bare noe gammal dritt :D Det var -06'n som var noe :D .Mange av dagens oppvoksne jegere vet vel knapt at 8x57 IS var originalkalibret i Mauser'n..

Link to comment
Share on other sites

Legger meg litt imellom men: Etter min mening er vekta på våpnet helt sentral i valget mellom 9,3x62 og 8x57. Disse patronene er veldig like ballistisk, og det er neppe den helt store forskjellen på dem hvis du ser bort fra Normas 9,3-kule på 325 grs og bøfler..

 

Men altså, hvis våpenet veier rundt 3,5 kilo + kikkertsikte så ville jeg tatt det ekstra som 9,3'en kan gi. Og hvis våpenvekta var 3 kilo (eller under), ville jeg tatt den rekylsvakere 8x57.

 

Går du på lette 8mm kuler og sammenligner med tunge 9,3 kuler, så kan du komme opp med halve rekylenergien i 8x57 kontra 9,3x62.

 

Etter å ha skutt noen elger med 250grs Swift A-frame i 740 ms, så er jeg ikke overvettes imponert over inntregningen. Som oftes sitter kula igjen i elgen (om enn mot skinnet på utgangssida). Det er slettes ikke sikkert 8x57'en har dårligere dybdevirkning?

Link to comment
Share on other sites

Leste også det om Jørund Lien. Av de 10 elgene han hadde skutt med 8x57 var den gjenomsnittslige fluktstrekningen på 3 m!!! Den som gikk lengst var ei elgku som blei skyti i nedover bakke i fart. Den gikk 30m... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel Forsvaret som har noe av "skylda" for at 8x57 IS'n ikke er så utbredt i dag. Alle Mauserne ble jo pipet om til 30-06 etter krigen, og jeg kan huske fra 70 tallet, da "7.92'n" som den ble kalt, ble omtalt på skytebanen som bare noe gammal dritt :D Det var -06'n som var noe :D .Mange av dagens oppvoksne jegere vet vel knapt at 8x57 IS var originalkalibret i Mauser'n..

 

Etter krigen og opp til ca. 1952 brukte Forsvaret og HV både .303 British og 7.92x57 i rifler og maskingevær.

 

Etter Koreakrigen begynte det å strømme på med store mengder Garand og USM1/2/3 karabiner.

 

Grunnen til at forsvaret valgte å ompipe Mausere var vel tilgangen på .30-06 som var et kaliber brukt av våre allierte.

Regulære stående styrker fikk Garand og USM1 mens HV, Luftforsvaret og Kystartilleriet fikk ombygde Mauser M98F1.

Marinen, Politi (og NSB) var de som beholdt 7,92x57 kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

kan jo legge til at rifla er ein sauer 202 outback 2,9kg + kikkert zeiss victory diavari 2,5-10x50 m/lys 522gram..

 

Da får du ei mye koseligere børse å skyte med hvis du velger 8x57.

 

Det var 9,3'en jeg brukte 250grs kuler i. Vanlig kulevekt for 8x57 er 196grs, som Norma holder seg til. Det er sikkert beste vekt for elgen med fint forhold mellom vekt og hastighet.

 

Lader du selv, finnes det i alle fall kuler mellom 123 og 220 grs. Og ser du i siste utgave av Ladeboken, så oppnås det betydelig bedre hastigheter med hjemmeladd enn med fabrikkladd Oryx. Og ladningene i Ladeboken er utarbeidet i en Sauer 202 Outback, med respektable hastigheter i det korte 22"-løpet.

 

Kjøp en 8x57, og blir du ikke fornøyd så kjøper du ei pipe til!

Link to comment
Share on other sites

Leste også det om Jørund Lien. Av de 10 elgene han hadde skutt med 8x57 var den gjenomsnittslige fluktstrekningen på 3 m!!!

 

 

Jeg tror nok det sier mer om jegeren og tilfeldighetenes spill enn kaliberet. 8x57IS (nei, den heter ikke 7,92) er helt sikkert en ypperlig jaktpatron, men jeg kan ikke se at den skulle ha noen magiske egenskaper. Tversnittet er bare 10% høyere enn .30-kaliberet, og en 196grs 8mm-kule har identisk tversnittsbelastning som en 180grs .308-kule. Hastighetene er heller ikke høyere enn for sammenliknbare patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har 6,5*55 så ta 9,3 i tillegg, da har du i grunn dekket det meste av kaliberbehov i mye av verden.

 

Også til norsk jakt har treffpunktet mer å si enn om det er 9,3 eller 6,5. 9,3*62 har ikke ubehagelig rekyl i godt bygde våpen.

 

På den annen side er rekylopplevelsen for den enkelte skytter med en bestemt kaliber/våpen lite gyldig for en annen skytter/våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg leser innlegget ditt rett er du en smule rekyl sky. I tillegg er alukassen og tung kikkert også rekyl sky. Dersom du ikke har limt basene vil jeg anbefale 8X57. Dersom du ikke liker rekyl ville jeg valgt 8X57. Stort sett passer vel 8X57 bedre i en Outback med en vekt på 2,9 kg en det 9,3X62. Dessuten må du investere i nye magasiner med 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Børsa di er 2.9 kg. Det begynner og bli litt lett for 9.3 selv om kikkert kommer i tillegg.

Det vil merkes på rekylen. Foreslår:

1. 8x57JS

2. 9.3x62 m/demper. Da blir den noe mykere (kanskje lik med 8x57JS).

 

PS! Demper er uansett et alternativ for å ta ned rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på demper ja, og det kan vere eit alternativ.. men vil ikkje vere avhengig av demperen for å bruke kaliberet, skal kunne skyte godt og presist uten demper og.. dessuten er balansen i saueren heilt perfekt! det er uten tvil den beste rifla eg har skutt med!! har ikkje lyst å forandre på det med å montere ein demper..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror 8x57JS vil vere helt perfekt for den børsa. Det er også en perfekt

jaktpatron som legger ned det du vil. Finner du noen med en Sauer i 308 kaliber

som du kan prøve, så vet du omtrent hvordan 8x57 vil føles.

 

Børsa mi med 9.3 løp er ca. 4.2 kg med kikkert og uten demper (veid på vekt).

Jeg føler det helt perfekt greit med 9.3 rekylen, men ville heller ikke ha den noe mere. Tipper børsa di vil vere i området 3-5-3.6 kg med kikkert noe jeg tror vil

merkes i 9.3.

 

Vist du er rekylsky, så er ikke 9.3 med så lav vekt noe ønsketenkning, men

det kan bli riktigt vist du setter på en demper.

Link to comment
Share on other sites

Neida, enig, ingenting magiskt med 8x57. Men det er en kjennsgjerning at 30-06 fungerer bra mot stort vilt med 200grs og 220grs-kuler. Vil man da ikke ha 30-06, så er 8x57 perfekt.

 

Når da valget skal stå mellom 8x57 og 9,3x62, og man strengt tatt ikke behøver kulevekter på rundt 300 grs og børsa er lett, så vil 8x57'en være temmelig perfekt.

 

Og apropos magi, ikke se helt bort fra at det er mere magi i 8x57 enn i en 300magnum...

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg mente å si igår var at jeg ikke tror det er noe magisk med 8x57. Det var bare ment som en kommentar til han som nevnte at han hadde lest noe om Jørund Lien og dette kaliberet. Men vi kan vel være enige i at det er et bevis på at 8x57 er fullt brukanes på elg. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...