Jump to content

375H&H og TTSX og TSX


Guest

Recommended Posts

Hei dere!

 

Bruker ladebokes maxlading til 250gr TTSX i 375H&H, nemlig 80 grain. Dette etter å ha gått gradvis opp fra min ladning, som er 78grain.  Det burde jo gå bra å bruke samme kruttype og mengde til 235gr TSX da vel? Eller fyrer jeg for kråkene da? bør jeg velge raskere krutt til 235gr TSX? Har noe ladninger de vil dele med meg til denne kula? gjerne på PM, eller her hvis det er OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Men hvorfor skal du absolutt ha maksladning? Har du kronograf? Ut ifra de spørsmålene du stiler er det rimelig klart at du ikke er noen erfaren lader. Å lese trykktegn på patronen er teori- som egentlig ikke fungerer i praksis. Men å bruke ladedataene til 250 grns TTSX i en 230 grns TSX burde være rimelig risikofritt. Et godt råd, finn deg en presis ladning ett sted mellom min- og maks- og glem sprengladede patroner. Da har du litt å gå på om omstendighetene er endret. Nå er en .375H&H en av de greieste/fineste patronene å lade, men..? Poenget er, elgen dauer selv om du har et par grain mindre krutt i patronen. 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 9.8.2019 den 21.55, BigT skrev:

Det er slik at maksladning er oppgitt som siste punkt per kruttype i ladeboka? Eller har jeg misforstått?

Nja, det er vel heller slik at Ladeboken oppgir et smalt intervall for maksladninger. Når det står oppgitt hastighet for f. eks. 78 og 80 grs med en bestemt krutt-type leser jeg det slik at maksladning kan ligge et sted mellom disse verdiene. Den laveste verdien er definitivt ikke å betrakte som en minimumsladning, for her er spennet mye større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...