Jump to content

Kuler som oppgis i produkteksten som .224?


John H

Recommended Posts

Har etter mye lesing her nå bestemt meg for og ta meg en tur i butikken og dra hjem ett Rock Chucker presse.

Sitter og ser litt på nettet og skriver ned en ønskeliste over ting eg har funne her som trengs.

Men titta i sted på XXL`s hjemmeside på kuler Nosler Ballistic Tip, ser der at det nærmeste eg kommer .223 på deres hjemmeside er noe som de refererer til som .224.

Da ble eg forvirra.

Dette er ikke kuler til .223 som teksten forteller eller...?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tar av hatten for flinke folk med kjappe og presise svar!

Ser ut til at fruen har kjøpt meg en julepresang uten at hu vet det selv enda. ;-)

Men ser at de ikke har krutt så det blir ikke noe lading i kveld da..

Men vi nærmer oss:-)

PS:Takker for linken, har sikkert vert der før men nå er den puttet inn under favoritter.. :-)

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kule dia skal være .224". Kaliberet i løpet måles på bommene, altså trangeste passasje gjenom løpet, mens kulediameteren skal tilsvare dia målt mellom bommene (inni riflene).

 

Dette er slik det gjøres i europa, mens amerikanerene bruker diameteren i bunnen av riflene nå. Før brukte amerikeneren også det samme som i europa, og det sees lettest på gamle kaliberbetegnelser med bare to siffer. typiske gamle tosiferede kalibre var .22 .25 .30 .35 .45 .50

 

F.eks .30-06 har kaliber .300" (7,62mm) men bruker .308" (7,82mm) kuler. tilsvarende 6,5x55 bruker 6,7mm kuler.

 

Så kaliberet til .223 etter gammel standard er .22" eller 5,56mm.

 

Eirik Moen skrev i sin bok at .270 er det egentlige 7mm kaliberet fordi de brukte .277" (7,04mm) kuler, mens 7mm bruker 7,2mm kuler. Dette er selvfølgelig helt feil og blir som å si at .25 kaliberet er det egentlige 6,5mm kaliberet, fordi .25 bruker .257" (6,53mm) kuler mens 6,5x55 bruker 6,7mm.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på akkurat det samme som trådstarter, så var godt jeg fant denne tråden!!

Men surfet rundt på nettet isted etter kuler (tror det var på hjemmelading.no) og fant varmintkuler i både .223 og .224.

Hva er da forskjellen på disse?

Hvorfor har den ene større diameter enn den andre, hvis begge skal brukes i samme løp?

Link to comment
Share on other sites

.223 kulene skal brukes i løp som er en tusendes tomme mindre i innvendig diameter. Enkelte gamle rifler i 22 Hornet har løp som måler .223........ Det kan brukes .224 kuler i disse riflene også men pga at kulene har større diameter gir dem høyere trykk, ladningen må derfor reduseres noe i forhold til når de korekte .223 kulene brukes.

 

.223 kuler kan også brukes i .224 løp men gir da ofte dårligere presisjon og hurtigere utbrenning av pipa fordi kruttgass slipper forbi mellom kula og løpsveggen.

 

Mao, det er best/enklest å holde seg til riktig diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...