Jump to content

Problemer med 6,5


Roar Carlsen

Recommended Posts

Trenger forslag til løsning:

Jeg skyter Norma jaktmatch og Lapua Mega i min Tikka T3

Våpenet tar ikke Rano 6,5 Super og Rano 6,5 rekrutt. Sluttstykke går frem men jeg får ikke hevarmen ned. Litt skeptisk til å presse for hardt. Har målt hylsene med digitalt skyvelær, og de ligger innenfor toleransene.

Veldig stor forskjell i patronlengder: Rano super er ca 5 mm lengre enn jakt matche, og ca 10 mm lengre enn rekrutt. Noen som har noe vettugt å foreslå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke spor etter sizer die, i alle fall. Det er vel to muligheter, enten er patronen for lang (kula stuker i bommene), eller hylsa for stor.

 

Har du (eller kjenner du noen med) utstyr til å trekke ut en kule? Da kunne du måle «maksimal patronlengde» i ditt kammer. Hvis patronene er lenger enn dette, har du svaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kuleuttrekker selv. Det blir neste skritt. Trekke ut kulen, og teste om hylsen går uten kule. Jeg tusjet en patron med svart tusj og kjørte den så langt inn som den gikk og da fikk jeg langsgående stripe i tusjen i kulens lengderetning. I følge listen til Raufoss så kan det være at denne patronen er 3 mm for lang, men det ville være pussig siden det er nye patroner.

 

Link to comment
Share on other sites

Trange Tikka-kammer er ikke noe nytt. Har hørt om flere som ikke klarer å size plukkhylser nok til å gå i Tikkaer, både med SKAN, SE og Swedish dier. Det har vært flere tråder om det her på forumet.

Forøvrig tipper jeg at finnene sikter på 6.5x55 SE dimensjoner, ikke 6.5x55 Swedish Mauser. De bruker nesten helt sikkert CIP std. ikke SAAMI. Mulig dere bruker den siste i Finnmark @høggern ;)

 

Trange kammer, og romslige patroner... Det kan være en god i de å putte tolker i den rifla og se om den er innafor, men jeg tipper nå det er mer sannsynlig at Tikkaen holder riktige dimensjoner enn at den gamle RANO-ammoen gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble jo en liten nøtt dette her, til tross for gode og fornuftige svar. Hva gjør jeg, da jeg har ca 1100 patroner jeg ikke får brukt?

1. Annonserer dem og selger dem til noen som kan bruke dem?

2. Trekker ut kulen, tømmer hylsen for krutt, og helpresser hylsen i håp om å få den til å passe i kammeret mitt( lar det seg gjøre å presse hylsen med tennhetten i ved å ta ut stiften som staker ut tennhetten) fyller nytt krutt og setter i kulen igjen med 1-2 med mer friflukt?

3. Andre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en haug sånne. De går så dårlig at jeg ikke gidder å slite løp ( eller bruke tid) med å skyte dem. Noen kamrer tregt (Blaser 6.5x55SE) og i det hele tatt er de lite imponerende. Hylsene er som du ser tvilsomt kalibrert, og kulene er av elendig kvalitet. 

 

Alt. 1 kan brukes, om noen vil ha dem. Billig.

Alt. 2 Du kan fint size med både tennhette og krutt i. Bare å ta ut utstøterpinnen. Dette er vel berdanhylser om jeg husker rett, så du kan ikke ta ut tennhettene på vanlig måte. Et alternativ (det jeg ville vurdert) er kanskje å nappe ut kulene, size hylsene (evt. med kruttet i), og sette i ei bedre kule? Men du får en jobb med smøring alt mulig. Jeg ville gitt dem bort til noen som kunne bruke dem.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...