Jump to content

Tørking av skafteemner


Larseren

Recommended Posts

Har fått fingrene i en del kirsebær og epletre som jeg tenker å bruke til skafteemner til kniver. Dette er jo gjennomvått nå så regner med at det må tørkes minst et år vertfall før jeg kan vurdere å bruke det i kniver. Lurer på om stokkene bør deles opp før de legges til tørk. Og i tilfelle hvor store biter bør de deles i?

Link to comment
Share on other sites

Har fått fingrene i en del kirsebær og epletre som jeg tenker å bruke til skafteemner til kniver. Dette er jo gjennomvått nå så regner med at det må tørkes minst et år vertfall før jeg kan vurdere å bruke det i kniver. Lurer på om stokkene bør deles opp før de legges til tørk. Og i tilfelle hvor store biter bør de deles i?

 

Jeg som svarer sitter med skolering innen møbelsnekring m.m..

 

Størrelsen på bitene er vel ikke så avgjørende, men gjør følgende. Dersom du tenker deg en kloss, så drar du trelim eller maling/ voks på 4 av klossens 6 sider. Det vil si i endene og på " flasken " ( den siden hvor du ser det store buemønsteret i veden ). På de to sidene hvor margstrålene bare ender ut i små punkter skal du ikke forselgle. Denne metoden sinker tørkingen av veden, og gir mindre sprekkdannelse. Du kan også borre hull i margen.

 

Men ikke legg inn treverket i romstemperatur på lenge, da vil det uannsett tørke for raskt, men la det ligge noen måneder under tak, for så å ta det inn i en kjeller for bedre tørk etterpå. Det gjelder å ta det gradvis. Større biter vil selvfølgelig ta lengre tid for å tørke, men da har du også litt mer å gå på dersom det blir noe sprekk. Du klarer nok å finne et emne til knivblad i en stor kloss, på tross av litt sprekk.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt å forsegla endene på bitene, men det er sikkert ikkje så dumt å ta 4 sider. Eg har også brukt trelim til dette, med stort sett greitt resultat. Men frukt trær blir det fort sprekker i, så eg ville kanskje ha fått kappa opp emnene i 1 1/2 tomme, og tørka det i større biter først, kanskje første året, for så å kappe dei opp i mindre passelige biter.

 

Eg bomma stort med biter av et kirsebær tre, som eg hadde for ein del år sidan, der blei desverre mesteparten sprekker i. Eg tørka dei på ein låve, og tenkte at det var greitt nok. Men desverre, så gjekk det dårlig for min del. Det samme skjedde også med biter av et plomme tre. Men det var litt betre enn kirsebær.

 

Har brukt greiner av plommetre til skaft på kniver, og det blei veldig fint. Brukte greiner, som var meir eller mindre samme diameteren på, som skaftet skulle bli.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips.

 

Tenkte å tørke emnene i en uinnredet kjeller jeg har tilgang til. Her står det ikke varme på og kjelleren er under jorden så temperaturen er ganske stabil hele året. Men det er tørt der. Høres dette ut som en grei plass å tørke emnene?

Link to comment
Share on other sites

Bestefar min dreier mye i frukttre. Han forsegler endene på kubber med barken på. Han bruker treforsegler, men har også grei erfaring med trelim.

Lagrer kubbene ute først, bare litt opp fra bakken. Så oppå veden i garasjen (åpen trekk) og senere i høvvelflis i ca. 12-15 grader. Så grovdreier han emner og lar dem stå i dreiesponet sitt i verkstedet (15grader +). tilslutt blir det ferdig vare som oljes og blir lagret i et kjølig rom i huset noen dager.

 

Har ikke forklaring på hvorfor han gjør alt det, men det blir iallefall topp resultater hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Bestefar min dreier mye i frukttre. Han forsegler endene på kubber med barken på. Han bruker treforsegler, men har også grei erfaring med trelim.

Lagrer kubbene ute først, bare litt opp fra bakken. Så oppå veden i garasjen (åpen trekk) og senere i høvvelflis i ca. 12-15 grader. Så grovdreier han emner og lar dem stå i dreiesponet sitt i verkstedet (15grader +). tilslutt blir det ferdig vare som oljes og blir lagret i et kjølig rom i huset noen dager.

 

Har ikke forklaring på hvorfor han gjør alt det, men det blir iallefall topp resultater hele tiden.

 

Mange måter som fungerer, det finnes også et stoff som blandes ut i vann, som erstatter vannet i treverket. Kommer ikke på navnet på produktet nå. Gjenstanden senkes da ned i denne løsningen. Men ta en telefon ned Øgreid i Stavanger ( Firma som selger utstyr til tredreiing ), de vet sikkert hvem som selger. Men hør også hvordan det er å lime treverk som er gjennomtrukket av dette stoffet.

Link to comment
Share on other sites

Tomas skreiv :

Mange måter som fungerer, det finnes også et stoff som blandes ut i vann, som erstatter vannet i treverket. Kommer ikke på navnet på produktet nå. Gjenstanden senkes da ned i denne løsningen. Men ta en telefon ned Øgreid i Stavanger ( Firma som selger utstyr til tredreiing ), de vet sikkert hvem som selger. Men hør også hvordan det er å lime treverk som er gjennomtrukket av dette stoffet.

 

Jepp, har sett på det stoffet der. Men det er svinedyrt Det er på http://www.verktoyas.no

Men dei har masse flott utstyr for oss som elsker å kose oss i spon og støv...

Trelim er heilt greitt å bruke, men forseglinga blir ikkje 100%. Men som regel meir enn godt nok til at det meste ikkje sprekker under tørking. Berre pass på å ha godt med lim på. Tre limen fordamper og krymper inn ein del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spikka litt buer for noen år siden... standard tørkemåte for bueemner er å la barken være på, og smøre noe lim på endene for å hindre sprekkdannelse.

 

Lagres tørt i 1-2 år.

 

Skulle tro at dette også ville funkere for knivskaftemner.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Kva dimensjon er det på kubbane? Trur det viktigaste er å sørge for at dei ikkje tørker for fort i endane. Pleier å smøre på eit god lag med vanleg trelim på endeveden. Men eg pleier og å la borken vere på. Om det er litt dimensjon, trur eg det kan gå greit å berre smøre på i endane. Skaft til bestikk er jo ofte smale, så om det sprekk litt, skulle du kunne "jobbe mellom sprekkene". 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ludvigsen said:

Finnes det redning?

I tillegg til forrige, dersom det er stort nok vil det være lurt å klyve opp i to eller bedre, fire. Eller enda bedre i småpinner om det er det du skal ha. Det verst tenkelige er rundstokk uten bark fordi den indre veden da forblir "stor" mens den ytre krymper.

(I plank eller halvkløving krymper ytterveden også mer enn margsia fordi tre beveger seg mer tangentielt enn radielt, derfor kuver de seg ved tørk).

Det vil fortsatt være lurt å ikke ha veldig lav luftfukt i starten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...