Jump to content

Jaktradio antenne


Hjort'n

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt litt bedre mottager forhold for jaktradioen når jeg er på hytta. I bilen bruker jeg magnetfot antenne som funker snus👍 Kan jeg da bare ta en hvilken som helst metallplate i hendig størrelse å sette den antenna på for å gjøre det litt bedre på hytta? Har ikke behov for noe optimalt og ultra rekkevidde, men med håndpisken er det litt for dårlig....

noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Du får jo enkle og meget gode trådantenner du kan henge opp i hytta. Er du litt fingernem lager du deg jo også enkelt en 1/4 bølge vertikal antenne du kan bruke.

En slik vil jo også fungere bedre en den antenna som står på handapparatet og er jo nesten gratis.

http://www.norworld.no/nettbutikk/222-antenner-vhf-og-uhf-magnet/3762-nagoya-ut-72sma-mini-magnet-antenne/

Link to comment
Share on other sites

Ja det er selvsagt en mulighet, er rimelig fingernem men har lite peiling på antenneteori🤔

Siden jeg alikavel har en god magnetfotantenne i bilen, så hadde det vært enkelt å kunne bruke den på hytta også....tenkte jeg.

Men er redd for å ødelegge radioen om jeg prøver den uten jordplan...men jeg aner heller ikke om det er skadelig for radioen...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe å tenke på den magnetfotantenna er nå ikke i elektrisk kontakt med bilen di heller. Fen cappasetive koblingen mellom magnetfoten og bilen kan du se bort fra på disse frekvensene. men om du ønsker er det jo bare å rulle ut lit aluminiumsfolie under den så er du nå der.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, bardp skrev:

Tror ikke det er noe å tenke på den magnetfotantenna er nå ikke i elektrisk kontakt med bilen di heller. Fen cappasetive koblingen mellom magnetfoten og bilen kan du se bort fra på disse frekvensene. men om du ønsker er det jo bare å rulle ut lit aluminiumsfolie under den så er du nå der.

 

Så det du mener er at selv på bilen er jordplanet ikke noe tema? Så det er ikke skadelig å prøve den antenna selv om den ikke står på noe som leder strøm?

Jeg må dessverre ha det inn litt med teskje🤣 har aldri hatt annet interesse for dette temaet, enn at det virker når jeg har bruk for det...

 

Edited by Hjort'n
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Næh. Radioen tåler jo fint en pisk uten jordplan, så du vil ikke ødelegge noe. Antennen vil sannsynligvis oppføre seg bedre med et jordplan, spesielt på tørr/ikke-ledende grunn. 

 

Flott, da skal det testes👍 Vil helst ikke ha altfor god rekkevidde heller, blir bare forstyrret av andre jaktlag da. 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk gjerne magnetfotantenna på hytta. Det vil fungere men med litt redusert mottak, uansett så blir det bedre enn med radioen inne.  Sett den på takbeslag el. Så får du jordplan. Ønsker du meire rekkevidde så kikker du etter vhf antenne til båt.

Har sjøkv glassfiberpisk på ca 1.5 meter for min Alpha100 på hyttemønet😂😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De glasfiberpiskene for maritim VHF egner seg ikke til jaktradio da de er laget for en noe høyere frekvens og en vil da få høy SWR. Men en får jo billige antenner for amatørradio som ligger mye nermere i frekvens som fungerer utmerket.

http://www.norworld.no/nettbutikk/221-antenner-baseantenner-vhf-og-uhf/4351-hoxin-ma-1300-dual-band-vhfuhf-vertikal-antenne/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...