Jump to content

Skytebriller eller vernebriller som går utenpå briller?


gert

Recommended Posts

Jeg bør sikkert få skaffet meg noen skytebriller med styrke etter hvert. Men frem til det, finnes det noen (helst rimelige) verne- eller skytebriller som muligens kan passe utenpå vanlige briller, og som ser litt mindre idiotisk ut enn å kjøpe et par billige, store plastvernebriller på et byggevarehus og skjære hull til brillestengene på sidene?

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Å få synet berget av briller som gjør at en ser ut som en idiot er et godt alternativ til å miste det for å se kul ut. Søk etter optiske vernebriller. 

Jeg er fullt klar over at det finnes, som jeg skriver kommer jeg antakelig til å skaffe meg noen etter hvert. Enn så lenge vil jeg heller ha noen som kan brukes utenpå vanlige briller, enn ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

De er nok ikke av vernebrillekvallitet iht HMS, men, de er laget av hardplast og har svakt buede polycarbonatglass (eller noe lignende) .

Så lenge jeg bruker ordinere briller under, velger jeg å stole på at de vil dempe ned og beskytte mot en evnt rikoskjett.

I vanlig innelys virker de fint. Gul farge bidrar forøvrig til å forsterke konturer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endte opp med et par fra Maxbo, etter tips fra en medskytter. De er sertifisert etter EN 166:2001, noe som ikke sier meg veldig mye, og de ser helt jævlige ut. (3M 2800) pluss et par "Crews Law Over The Glass Polycarbonate Clear Anti-Fog Lens Safety Glasses with Hybrid Black Temple Sleeve" med ANSI Z87-rating. @DoctoRoy, finnes det en oversikt over anbefalte standarder for skytebriller? Hva er f.eks. fordelen til EN 166B sammenliknet med ANSI Z87 eller EN 166?

 

@Think!: Eller rykende varme hylser fra magnum-pistolskytteren på siden...

Link to comment
Share on other sites

På 22.3.2019 den 23.11, DoctoRoy skrev:

Les forsikringsvilkårene dine.

Nå er det vel mange som ikke har noen ekstra skade eller ufør-forsikring (man har kanskje en gjennom medlemskapsavgiften i NSF eller DSSN?) men jeg er rimelig sikker på at min ikke stiller krav til hvilke EN eller ANSI-standard skytebriller skal oppfylle. Når andre offentlige standarder eller regelsett ikke angir dette heller, skal det veldig mye til at man blir ansett for å ha vært uaktsom nok til å måtte tåle avkortning av forsikringsutbetalin ved bruk av noe man selv anser for å være godt nok.

Link to comment
Share on other sites

På 23.3.2019 den 2.17, rhb skrev:

https://www.globaltools.no/sikkerhetsutstyr/vernebrille-zekler25

 

Fikla litt med internettet og fant disse. Klar, gul og grå EN 166 glass tilgjengelig. Er visst mer tilgjengelig av slikt enn de store stygge overglassesene til 3M.

Har testet ut disse nå. Meget behaglige og brukbar utlufting. Kan anbefales om du vil ha noe som ser litt  mindre visiraktig ut .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 16.4.2019 den 16.45, rhb skrev:

Har testet ut disse nå. Meget behaglige og brukbar utlufting. Kan anbefales om du vil ha noe som ser litt  mindre visiraktig ut .

De så ikke like fæle ut på bilde ihvertfall. Skal se om de får dem inn igjen grå, jeg trenger et par med solbeskyttelse til felt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøv eBay. Kjøpte disse brillene til en rimelig penge. Leveres i styrke +0.5 til +2.5. Ganske bredt synsfelt. Med mindre du vrir hodet helt til siden, er det lett å ha fokus på kornet. Vernebrillene gir også god beskyttelse fra siden, f.eks patroner fra naboskytter. Brillene er  sertifisert i henhold til CE EN-166. 

64983EE8-B203-42A3-A75E-D63DD0B099A0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...