Jump to content

Småviltjakt på egen grunn


jegergryte

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg hus med litt over 100 mål jord, 30 mål innmark og to utmarksteiger på til sammen 80+. Åpenbart ingenting mtp storvilt, men jeg er uansett mer interessert i små- og rovvilt. Har ikke sjekket opp hvordan grunneierlaget gjør det med småvilt enda, og regner med at det skal gå fint å få jakte litt, men tenkte jeg burde gjøre litt research først.

 

Det jeg lurer på er hvordan det ville være med småviltjakt på egen grunn om jeg evt. gikk ut av laget, og om det er noe i veien for å melde seg ut. Hvis det skulle være sånn at jeg mister mulighet til å jakte litt i egen skog, så er absolutt ikke de få kronene jeg får for utleie av jaktterreng verdt det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting til hinder for at du er med i valdet når det gjelder storvilt, men at du vil ha full tilgang på småvilt og rovdyrjakt på ditt område.

Er du heldig får du tilgang til flere områder i valdet for rovvilt og annet skadevilt, f eks kråke og duer. Snakk med de som styrer i valdet og forklar hva du er mest interessert i.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her organiseres storvilt i valdet og småvilt er opp til hver grunneier. Rov vilt som rev og grevling jaktes på av alle, men man spør sier ifra til grunneier først, lite problemer med det. Fellefangst så må du innhente tillatelse fra grunneier selvsagt.

 

PÅ småvilt har vi en nabosom  leier ut terrenget sitt. Den muntlige avtalen vi har er at leietaker kan jakte på vårt, men primært holde seg på sitt terreng. Få jeg lyst til å jakte så gjelder det samme for meg. samarbeid er tingen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Småviltjakt er normalt ikkje knytt opp til storvalda så om du trekker deg ut så har du ikkje noko å tape på det mht. småviltjakta. Småviltjakt på eigen eiendom kan du aldri miste men det heiter at du ikkje har rett på å ta ut meire vilt enn eigendommen din klarer å reprodusere. 

Link to comment
Share on other sites

På 20.3.2019 den 12.09, jegergryte skrev:

..Det jeg lurer på er hvordan det ville være med småviltjakt på egen grunn om jeg evt. gikk ut av laget, og om det er noe i veien for å melde seg ut. ...

En merkelig holdning. Hvorfor vil du melde deg ut i utgangspunktet? Å kjøpe seg hundre mål, for så å trekke seg ut av grunneierlaget det første en gjør virker lite gjennomtenkt- og lite lurt. Som bitteliten grunneier har du alt å tjene på å samarbeide med de andre- du må ihvertfall finne ut hva grunneierlaget omfatter og forvalter før du starter å rasle med sablene. I stedet for å jakte småvilt på hundre mål, vil du kanskje kunne jakte små og storvilt på 20-100.000 mål ved å være fornuftig. Som grunneier får du også stemmerett på årsmøtet (om det ikke er et krav om minsteareal)- og du kan da være med på å bestemme og utforme driften av hele området for laget. Det er lover og forskrifter som hindrer små grunneiere i å lage trøbbel for viltforvaltningen ved å "trekke ut sin part"- årsmøtet i grunneierlaget og  Kommunen kan overprøve slik praksis. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38#KAPITTEL_8  , §37/38) Det finnes tusenvis av små grunneier som er såkalte dyrevernere- og andre grinebitere som gjerne hadde laget trøbbel for andre og for lokal viltforvaltning- om ikke Kommunen hadde styringsrett i slike tilfeller. Mitt velmenende råd, hør med grunneierlaget først- før du snakker om å trekke deg ut. Da kan du faktisk risikere at du blir tatt seriøst og godt imot også... ;-)  

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  1. @DoctoRoy. Hvordan i all verden greier du å tolke mitt innlegg slik? 🙄Jeg beskylder ikke TS for noen verdens ting, jeg gir han den informasjonen han spør om- og tydelig vis behøver- og forklarer i tillegg lovverket. Til sist gir jeg han- noe som jeg selv mener er ett godt råd- basert på egne erfaringer og som mangeårig leder av jaktfelt. Om TS er blant de tusener som jeg viser til vet jeg ikke noe om, men for meg virker det ikke slik. Til @jegergryte, min beskrivelse av bakgrunnen for lovverket er ikke myntet på deg- det er en enkel oppsummering av behovet for et slikt lovverk. Videre vil jeg ønske deg lykke til som småviltjeger på egen- og forhåpentlig vis også andres eiendom.  😉
Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tolka heller ikke @DoctoRoy sitt innlegg slik at han anklaga noen for noe, men jeg mistenker sjøl at hvis noen hadde kjøpt en eiendom på det jaktfeltet jeg er medlem (ca 19.000 daa med ca 30 grunneiere, store og små) og det første vedkommende gjorde var å melde seg ut fra jaktfeltet og holde jakta for seg sjøl - da hadde vi nok følt vi hadde et visst grunnlag for å karakterisere vedkommende som grinebiter. Selv om det ikke nødvendigvis trenger å være en rett karakteristikk. Handler litt om hvilken måte en forholder seg til naboene på, egentlig. Selv om jeg åpenbart ser at for enkelte vil det være rett å melde seg ut, på tross av de store fordelene som stort sett alle har av et godt samarbeid om jaktressursene. 

 

Så er det selvsagt enkelte steder at slike samarbeid ikke fungerer spesielt godt, i allefall for de som er minst (eller de som ikke roper høyest...) og i slike tilfeller kan det jo være greit å bruke utmelding som et "argument"... 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...