Jump to content

Brusletto karbon


Olerus

Recommended Posts

Jeg har fått tak i noen laminerte karbonstål-blader fra Brusletto.

Disse skal ha vært laget på 70- tallet (etter sigende for Morseth) og varmebehandlet på 90-tallet.

 

Vet noen hva eggstålet heter? Kjemisk sammensetning? HRC?

 

Hva med dagens laminerte/karbonblader fra Brusletto?

 

Sikkert ikke mange som har disse detaljkunnsapene, men kanskje noen har praktisk erfaring med disse? Er de brukbare?

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Har ringt dem, men vedkommende jeg snakket med kunne ikke gi meg noen tilfrdstillende svar.

Prøvd å e-poste et par av adressene der også, men uten respons...

 

(Virker som om brukere på utenlandske forum er fornøyd med bladet i det minste, så dette er jo mest flisespikkeri... :? )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i noen laminerte karbonstål-blader fra Brusletto.

Disse skal ha vært laget på 70- tallet (etter sigende for Morseth) og varmebehandlet på 90-tallet.

 

Vet noen hva eggstålet heter? Kjemisk sammensetning? HRC?

 

Hva med dagens laminerte/karbonblader fra Brusletto?

 

Sikkert ikke mange som har disse detaljkunnsapene, men kanskje noen har praktisk erfaring med disse? Er de brukbare?

 

Direktøren lovte å sende meg et par av de, sist han var innom, men ikke fått noen enda.

Kan sende han en "mas mas" melding... :lol:

 

Bortsett ifra Strømengbladene, lager ikke Brusletto noen blader i karbonstål i regnbar skala, ei heller noen laminerte. Men de har noe liggende fra tidligere prosjekter.

Det forsvinner dessverre litt datablader når man går over til andre legeringer, og kan være vanskelig å få spora opp hvilke kvaliteter det er.

 

Så sant de er herda riktig, skal de være gode de.

Morseth pleide å sette de i skrustikke og bøye de ut i 90 grader eller noe, for å demonstrere seigheten.

Link to comment
Share on other sites

I følge hjemmesiden til Brusletto, lager de fremdeles carbon/laminerte blader(?). Alle de ferdige knivene har riktignok helstålblader (12C27, 57-58 HRC), bortsett i fra en liten røver som kalles "Spikkekniv", eller noe sånt, (59 HRC i følge en amerikansk nettside).

 

Skulle det da være rimelig å anta at "Morseth-bladet", Strømeng, og de øvrige carbon-bladene er av samme stål/varmebehandling?

 

Høres jo ut som seige saker, men hva kan man anta om eggholdbarheten? (F.eks sammenliknet med Bruslettos rustfrie?)

 

 

Håper dere bærer over med mine (unødvendige) spørsmål, men finner dette litt interessant. :roll:

Link to comment
Share on other sites

I følge hjemmesiden til Brusletto, lager de fremdeles carbon/laminerte blader(?). Alle de ferdige knivene har riktignok helstålblader (12C27, 57-58 HRC), bortsett i fra en liten røver som kalles "Spikkekniv", eller noe sånt, (59 HRC i følge en amerikansk nettside).

 

Har forstått det sånn at disse karbonstål og laminerte bladene er rester fra tidligere produksjon. Men de har fortsatt et betydelig lager av diverse. (De har noe halvferdige blader som venter på herding, men disse stammer også fra lenger tilbake.)

 

Skulle det da være rimelig å anta at "Morseth-bladet", Strømeng, og de øvrige carbon-bladene er av samme stål/varmebehandling?

 

Nei, det er brukt forskjellige stål. Strømengbladene er i helstål, Morseth-bladene skal være laminerte og er antagelig tatt fra en annen leverandør som leverer ferdiglaminerte plater.

De forskjellige laminerte platene kan være fra samme leverandør, men trenger ikke være det, da da kan være kjøpt i forskjellige tidsperioder.

 

Høres jo ut som seige saker, men hva kan man anta om eggholdbarheten? (F.eks sammenliknet med Bruslettos rustfrie?)

 

Eggholdbarheten for de laminerte vil være omtrent som et rent karbonstål med samme karboninnhold. Vil tro eggstålet har et karboninnhold på 0,9-1 %. Bør være omtrent som et håndsmidd blad.

 

Håper dere bærer over med mine (unødvendige) spørsmål, men finner dette litt interessant. :roll:

Knivstål er interessant. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

 

Klønete formulert av meg. Det jeg lurte på var om disse ikke var herdet litt mykt?

Mora Classic ligger vel på 60 (laminerte 61)?

Også trodde jeg kanskje Helle hadde hardere blader også i 12C27?

Trodde f.eks laminert carbonstål kunne vært hardere.

Eller blir det for "sprøtt"?

Link to comment
Share on other sites

57-59 er helt greie hardheter for knivstål.

Eksempelvis ligger AISI 420 på 52-55 HRC. Er nok ytterst få fabrikkproduserte kniver som ligger over 60 HRC.

Ved økende hardhet synker seigheten, og faren for chipping (skår/knekk av eggen) øker.

Ved laminering tåler kniven mer i forhold til fullstendig brekasje. Chipping vil være like stort problem med disse, som for helstål, hvis de er herdet for hardt.

 

Helle herder det laminerte rustfrie stålet til 59 HRC. Eggstålet heter T7Mo.

De bruker 12C27 i noen få modeller, eks Hellefisk og speiderkniven.

Heller herder laminatstålet (DNO 10) til 57-58 HRC. Men i likhet med Brusletto, går de bort ifra laminert karbonstål.

Link to comment
Share on other sites

57-59 er helt greie hardheter for knivstål.

Eksempelvis ligger AISI 420 på 52-55 HRC. Er nok ytterst få fabrikkproduserte kniver som ligger over 60 HRC.

Ved økende hardhet synker seigheten, og faren for chipping (skår/knekk av eggen) øker.

Ved laminering tåler kniven mer i forhold til fullstendig brekasje. Chipping vil være like stort problem med disse, som for helstål, hvis de er herdet for hardt.

 

 

Ser den. Var forsåvidt klar over det. Ser ut som om produsentene vet hva de driver med da; optimal hardhet i forhold til type stål (kan jo være relativt, men generellt sett)(?).

 

Helle herder det laminerte rustfrie stålet til 59 HRC. Eggstålet heter T7Mo.

De bruker 12C27 i noen få modeller, eks Hellefisk og speiderkniven.

Heller herder laminatstålet (DNO 10) til 57-58 HRC. Men i likhet med Brusletto, går de bort ifra laminert karbonstål.

 

 

Satt på spissen: Hvis man ser ut i fra prestajon, så ser det jo nesten ut som om man kanskje ikke trenger det ulegerte karbonstålet til kniver lenger, da?

 

Hvis man f.eks, som i mitt tilfelle, har to Brusletto Halling blader; et i laminert karbon (Bonpertuis), og et i helstål (12C27), begge herdet til 58 HRC, vil de være nesten like seige, men helstålbladet vil holde eggen bedre pga, høyere legert?

Link to comment
Share on other sites

Satt på spissen: Hvis man ser ut i fra prestajon, så ser det jo nesten ut som om man kanskje ikke trenger det ulegerte karbonstålet til kniver lenger, da?

 

Hvis man f.eks, som i mitt tilfelle, har to Brusletto Halling blader; et i laminert karbon (Bonpertuis), og et i helstål (12C27), begge herdet til 58 HRC, vil de være nesten like seige, men helstålbladet vil holde eggen bedre pga, høyere legert?

 

De vil ha litt forskjellige egenskaper (alt forutsetter riktig herding og laminering):

Karbonstålet er lettere å bryne og å slipe. Det vil kunne bøye seg lettere, men har da også muligheten til å absorbere belastning på en annen måte, og bøye seg framfor å knekke. (Type avliving av rein og hjort, bommer litt i nakken og dyret rykker til.)

Karbonstål har ikke de karbidene som rustfriestål med høyt karboninnhold har (440C, ATS34), og skal kunne slipes skarpere og være mer motstandig mot chipping.

 

Det rustfrie bladet vil ha en bedre slitasjemotstand, men være vanskeligere å bryne.

Det vil "fjære" mer enn det laminerte bladet, men man får mindre deformasjon før brudd, så det blir vanskeligere å vite når man bøyer det for langt. Dette er mye styrt av hardheten, og går man ned i hardhet, vil man kunne få deformasjon her også.

12C27 har et moderat karboninnhold, så her skal ikke karbidene være så stort problem.

 

Fordelene er nok flest med det rustfrie bladet, men laminering gjør det andre bladet litt mer eksklusivt. :wink:

Men det er egentlig ingen av de som har "optimale" egenskaper for kniv, på noen måte. :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...