Jump to content

Ny klubb - nye 6 mnd?


ErikD

Recommended Posts

Ifbm å ha flyttet til et nytt sted, har det vært naturlig å kontakte den lokale pistolklubben for å bli medlem. I den forbindelse nevnte jeg at jeg var interessert i å kjøpe en 22LR (har hatt 9mm fra før i mange år), og fikk til svar at jeg måtte vente i 6 mnd før de kunne gi meg det nødvendige vedlegget til våpensøknaden. For å "bli kjent med meg". Alternativet var ifølge formannen å bruke min forrige klubb. Det siste er selvsagt ikke noe problem, men jeg stusset litt over om dette egentlig er korrekt ihht regelverket. Jeg har (muligens feilaktig) trodd at når man har hatt medlemskap i pistolklubb fra før, og pistol fra før, så trengte man ikke vente nye 6 mnd for å erverve nye/flere våpen når man byttet til ny klubb???

Link to comment
Share on other sites

For å lage minst mulig støy bør du ta dette via din gamle klubb, men det burde ikke være noen utfordring for din nye klubb å sjekke din fortid... Uansett skal vel verken gammel eller ny klubb stille med noe vedlegg? Snakker du da om dokumentasjon av medlemsskap? Eller aktivitet? Kopi av medlemskort i ny klubb, og evt kopi av resultatlister...

Kan ikke skjønne annet enn at du kan levere søknad umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste din "nye" klubb skal bekrefte ovenfor myndighetene er at du er medlem. (det finns pr i dag ikke noesomhelst noedvenfig vedlegg) Har du vaapenkort fra foer, burde det ikke vaere noe problem. Bekreftelse paa medlemskap er foroeverig en fremvisning av kvitteringen paa betalt medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare rør fra klubbens side. Kjøp av våpen er en sak mellom deg og politiet, det eneste en pistolklubb skal gjøre er å gi en bekreftelse på medlemskap og at du har oppfylt lovens krav til aktivitet. Siden du har hatt håndvåpen før er aktivitets-delen allerede oppfylt, så du skal kunne gå rett til onkel med søknad.

Link to comment
Share on other sites

Uansett skal vel verken gammel eller ny klubb stille med noe vedlegg? Snakker du da om dokumentasjon av medlemsskap? Eller aktivitet?

 

Det var i utgangspunktet dokumentasjon av aktivitet som jeg tenkte på, da den lokale våpenkontor nevnte det til meg ifbm en telefon samtale jeg hadde med de angående noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare rør fra klubbens side. Kjøp av våpen er en sak mellom deg og politiet, det eneste en pistolklubb skal gjøre er å gi en bekreftelse på medlemskap og at du har oppfylt lovens krav til aktivitet. Siden du har hatt håndvåpen før er aktivitets-delen allerede oppfylt, så du skal kunne gå rett til onkel med søknad.

 

Ja, det du sier er det jeg har selv trodd, og derfor begynte jeg å stusse over saken.

 

Takk for innspill alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Om du søker i Asker og Bærum krever politiet et ekstra skjema som skal fylles ut av klubben.

Dette gjelder for hver eneste søknad du leverer, selv om det er flere samtidig.

Her vil det selvfølgelig være et problem om klubben ikke kjenner deg.

Jeg vet ikke om det er flere som krever noe lignende, men i Ski (hvor jeg bor nå) var ikke dette et tema i det heletatt.

Link to comment
Share on other sites

Om du søker i Asker og Bærum krever politiet et ekstra skjema som skal fylles ut av klubben.

Dette gjelder for hver eneste søknad du leverer, selv om det er flere samtidig.

Her vil det selvfølgelig være et problem om klubben ikke kjenner deg.

Jeg vet ikke om det er flere som krever noe lignende, men i Ski (hvor jeg bor nå) var ikke dette et tema i det heletatt.

 

 

Slik er det blitt de fleste steder i landet etter hvert.

Politiet krever en aktivitets raport fra klubben de siste 6 mnd.

dette bla fo å plassere vedkommende i en av de 4 aktivitetsklassene.

 

Stemmer sikkert at de ikke trengs alle plasser, men uten dette arket ingen godkjent søknad hos Politiet her i byen i alle fall :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om du søker i Asker og Bærum krever politiet et ekstra skjema som skal fylles ut av klubben.

Dette gjelder for hver eneste søknad du leverer, selv om det er flere samtidig.

Her vil det selvfølgelig være et problem om klubben ikke kjenner deg.

Jeg vet ikke om det er flere som krever noe lignende, men i Ski (hvor jeg bor nå) var ikke dette et tema i det heletatt.

 

 

Slik er det blitt de fleste steder i landet etter hvert.

Politiet krever en aktivitets raport fra klubben de siste 6 mnd.

dette bla fo å plassere vedkommende i en av de 4 aktivitetsklassene.

 

Stemmer sikkert at de ikke trengs alle plasser, men uten dette arket ingen godkjent søknad hos Politiet her i byen i alle fall :roll:

 

Jeg lurer da på om det politiet gjør i disse distriktene er korrekt ihht loven? Står dette med aktivitets rapport i en rundskriv, eller er det bare noe som noen distrikter har funnet på på egen hånd?

Link to comment
Share on other sites

det saakalte aktivitets kravet finner du i rundskrivsform paa politi.no

 

Det finns ikke noen standarisert eller lovpaalagt form for aktivitetsrapport, kun noe som kan vaere et sammarbeid mellom myndighet og den enkelte klubb. Og som et soek her paa forumet nok kan avsloere saa er det mye uenighet om hva en klubb kan tilate seg eller ikke.

 

I denne konkrete saken er det uansett et "Moot point" i henhold til lovverket. Skytter har allerede ervervet en pistol, altsaa bevist 6mndr medlemskap i klubb samt aktivitet paa rekreasjonskytter nivaa, og kan da i henhold til aktivitetskravet (4 treninger i loepet av aaret) erverve inntil 4 haandvaapen til de programmer som klubbens forbund administrerer.

Link to comment
Share on other sites

En ting er i alle fall sikkert, uten denne aktivitetsrapporten får du ikke levert søknaden en gang.

 

Så kan en jo velge selv hva en gjør. . .

Hva er denne aktivitetsraporten du henviser til? hva er det for noe, hvordan skal den se ut, hva skal den inneholde og hvor staar det i lovverket at den skal skrives og leveres?

hvorfor i alle dager skulle ikke en soeknad motaes uten denne "rapporten", det ville jo vaere brudd paa forvaltningsloven?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja det er forskjellig fra distrikt til distrikt, og hvem som skal behandle søknaden. Håper at de nye retningslinjene skal være til hjelp i de vanskligste tilfellene. Men jo du har rett til og klage på avslag. Da må du sende inn klagen til Justisdepartementet. De behandler alle saker på generelt grunnlag, uavhengig av distriktenes innbyrdes avtaler. Så har du papirenen i orden, så skal det mye til at de avslår søknaden. Så problemer er til for løses:-) De behandler søknaden ut fra de retningslinjene de har, og der går det kun på at rett dokumentasjon vedlegges. Kjenner flere som har gått den veien i tilfeller hvor søknader er avslått pga. vanskelige saksbehandlere som er livredd for å gjøre feil. De synes det er lettere og avslå søknaden om de er usikre på hva de skal gjøre. Dette har vært konkuranseskyttere som ønsker seg tilleggsvåpen, hvor politet ikke har erfaring med hva som må til for dekke utøverens behov. Det burde ikke være noe problem for din nye klubb å kontakte den gamle klubben. Det er det de normalt skal gjøre ved klubb bytte. Ta kontakt med den gamle klubben for og få bekreftet at du ikke har noe utestående(f.eks at du ikke skylder kontigent osv.) før de gir deg medlemskap i ny klubb. Ikke alle er like flinke til å følge dette, men det er noe alle klubber skal gjøre ved klubb bytte. Nye 6 mnd er ingen vanlig praksis i slike saker.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jada alle er helt enige med deg, men lite en kan gjøre :roll:

 

Ville du ha anmeldt saksbehandleren på våpenkontoret ?

Og hvem behandler den anmeldelsen ?

Jo,, saksbehandlers sjef, Politimesteren :wink:

Gjett va resultatet blir...

 

Og vi er like langt...

 

Heldig du som bor på landet :lol:

Brudd paa forvaltningsloven "behandles" vel ikke av politimesteren? det er vel i det hele tatt veldig faa saker en politimesterskal behandle... En anke paa avgjoerelser som har med vaapen loven vil uansett gaa til POD om jeg ikke tar feil.

En saksbehandler som jobber i for politietaten boer virkelig ikke bryte forvaltningsloven, om vedkommende har et oenske om aa beholde jobben. Men det er kanskje en grnn til den store forksjells behandlingen i landet at folk finner seg i slikt?

 

Jeg er foroevrig veldig for aa dokumentere aktivitet jeg, bare det at jdet faktisk er jeg som dokumenterer den. Leverte dokumentasjon paa over 80 starter sist gang jeg soekte i Oslo (Har bare bodd paa landet i et halvt aar... :mrgreen:, men leverte ny nke hos lensmannen forige uke, skal bli spent aa se hva som skjer, jeg trenger jo vitterlig en pumpehagle til :P)

Link to comment
Share on other sites

Det står ganske klart her hvordan man skal gjøre det:

 

Bytte av klubb NSF. Ref: Fellesreglementet 4.1

 

Ved flytting til et annet sted kan en skytter gå over til å representere et annet lag i løpet av kalenderåret. Slik overgang skjer ved at skytteren melder dette skriftlig til forbundsstyret. Overgangen gjøres gjeldende fra den dato meldingen blir gitt - forutsatt at kontingenten til det gamle og det nye lag er betalt. (Ref. NIFs lov § 10-6).

 

Overgangen skal innen to uker meldes skriftlig fra skytterens nye lag til skytterens gamle lag. Skytterens gamle lag skal snarest tilbakesende til det nye lag alle opplysninger om skytteren, samt meddele om hvorvidt skytterens forpliktelser overfor det gamle laget er i orden

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Det står ganske klart her hvordan man skal gjøre det:

 

Bytte av klubb NSF. Ref: Fellesreglementet 4.1

 

Ved flytting til et annet sted kan en skytter gå over til å representere et annet lag i løpet av kalenderåret. Slik overgang skjer ved at skytteren melder dette skriftlig til forbundsstyret. Overgangen gjøres gjeldende fra den dato meldingen blir gitt - forutsatt at kontingenten til det gamle og det nye lag er betalt. (Ref. NIFs lov § 10-6).

 

Overgangen skal innen to uker meldes skriftlig fra skytterens nye lag til skytterens gamle lag. Skytterens gamle lag skal snarest tilbakesende til det nye lag alle opplysninger om skytteren, samt meddele om hvorvidt skytterens forpliktelser overfor det gamle laget er i orden

 

Øyvind

 

Dette gjelder nok hvis man skal bytte klubb man skyter for i stevner Øyvind :-), man kan bytte klubb ellers uten noe problem.

 

Det man gjør er å melde seg inn i ny klubb samt at man ber sin gamle klubb samtidig bekrefte at man ikke har noe uoppgjort. Dette for at en ny klubb ikke har lov å ta opp medlemmer som evnt skylder kontigent (gjelder hovedmedlemskap) videre så trenger en ny klubb bekreftelse på at man har sikkerhetskurs eller lært sikkert bruk av våpen.

 

Men jeg tror nok at klubben også i mange tilfeller ønsker å bli litt kjent med skyttern før de evt får fulltilgang til bane alene, nettopp pga sikkerheten...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...