Jump to content

Rødpunktsikte til Svalbard-tur


Scotchteip

Recommended Posts

Hei godtfolk

 

Jeg skal til Svalbard og tar med jaktrifla dit til isbjørnbeskyttelse. Fordi den ikke har åpne sikter er planen å sette på et rødpunktsikte. Det åpenbare valget er en Aimpoint. Har saumfart bruktmarkedet. Jeg lurer på om det finnes noen reelle alternativer til Aimpoint, vet om Sightron, Holosun og det er sikkert flere fabrikanter. Men er det alternative rødpunktsikter som er "gode nok" til å brukes på Svalbard i januar/februarvær? En annen ting, kan en gammal Aimpoint funke også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke stolt på en kinakopi - som både Holosun og Sig Sauer er - når du kan kjøpe "the real deal" med det kvalitetsstemplet og garantien som følger med. Aimpoint VET en tåler både temperaturen og består IP-testen spesifisert, og en VET at batteriet på iaf Micro vanligvis varer i flere år på normal innstilling. Selv på maks vil det vare i alle fall et halvt år selv i kulda der oppe.

 

Du får også lånt/leid både Mauser og Ruger 77 med greie åpne sikter uansett, som bardp påpeker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt rødpunkt til slikt bruk, ville jeg hatt aimpoint. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med en eldre modell. Hvis du har andre bruksområder for aimpointen, er det jo et fint påskudd for handel. Ellers er det jo mindre styr å bare leie ei børse på Svaldbard. Sist jeg var der, leide jeg en Ruger m77 compact med jernsikter. Var ikke så dyrt. Så slipper du spesialbagasje, kjøpe sikte, etc. 

Men trenger du et påskudd for å kjøpe aimpoint, er det jo viktig å benytte anledningen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skal være der et år, så det var nok litt misvisende at jeg skrev "tur". Derfor er utleie uaktuelt. Beklager at jeg ikke presiserte det, men takk allikevel bardp og Ei.... Jeg skyter links og bruker derfor helst egen børse, med en rødpunt.

 

I tillegg er det greit å ha en aimpoint til jakt.

 

Jeg har sett litt på en 15 år gammel aimpoint, en 5000xd tror jeg. Noen som har erfaring med denne i kaldt vær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...