Jump to content

Fett innvendig i sluttstykket


Jackknife

Recommended Posts

Jeg tenkte det var på tide og pusse og gjøre rent tennstempelfjær, tennstempel og sluttstykket innvendig (Sauer 200 STR) og plukket det fra hverandre. Men det var innsatt med en slags fett/ grease. Noe slikt hadde jeg ikke for hånden, så jeg satte det bare sammen igjen uten å fjerne fettet som var der.

Vet noen hva slags fett/ grease som brukes/ kan brukes her?

 

Jeg så noen tråder om tips vedrørende diverse midler til å bruke utvendig på bolten for en best mulig sluttstykkegange, men kan disse midlene også brukes innvendig? (De kan sikkert, men er det å anbefale?)

Link to comment
Share on other sites

Så på sluttstykket en gang at noen hadde brukt et spesielt fett som de kjøpte på apoteket.

 

Salisylfett????

 

Dette fettet var utrolig mye brukt på Svalbard og i andre arktiske strøk både som børsefett til mekanismen, sluttstykket mm., og til/mot.... du tipper det neppe.... gnagsår!!!

 

Skulle gjerne visst akkurat hva det fettet heter igjen, men salisylfett var det som lå på minnet...

 

NOEN SOM VET HVA DET HETER????

Link to comment
Share on other sites

Fettet som var der, har vært der siden våpenet forlot fabrikken, og jeg har da væt på skytebanen i -15, uten at det har vært noen merkbar treghet i systemet. Tenkte kanskje fett/ grease var tingen, da dette er levert originalt. Har inntrykk av at oljer på er måte "forsvinner" raskere.

Men kulde er helt klart en faktor, så det er nok ikke bare å kline i noe lurium som glir godt i tilnærmet kroppstemperatur nei :P

Men varmebestandighet er kanskje også et moment??

 

Så gode tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

litt avhengig av hvor mye man jakter og hvor man jakter, F.eks jakt i afrika hvor det er en del transport langst støvete veier/tracks gjør at en veloljet bolt/sluttstykke blir siegere og seigere for til slutt å bli så seig at nåle ikke slår hardt nok mot tennhetten.

 

Jeg ville personlig holdt de innvendige delene i sluttstykket så tørre som mulig, nettopp av denne årsak, og kulde, når kvikksølvet begynner å nærme seg -30 da blir en del gammel olje veldig hard og seig, og funksjonsfeil vil da oppstå. men på banen om sommeren har det ingen betydning.

 

Fett vil jeg kun påføre i "spennroa"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...