Jump to content

Problemer med enkelte tennhetter..


Prexen

Recommended Posts

Hei kammeret!

Begynte å lade skjølv i sommer å dette har igrunn gått over all forventning! MEN!

 

Noen av ladningene er meir tull med enn andre, på cci tennhettene virker dei til å være litt harde? Blir eit lite merke i noen av tennhettene, men ikkje nuk til å gå av... tar nytt ladegrep på samme patrona å poff smell det... fleste går av uten problem.

 

Gjekk då over på remnington tennhetter.. dei virker mjuke? Blir tydelig merke i tennhetta, men ikkje F om dei går av. Må ta ut kula å tømme kruttet... skjer sikkert på 4 av 50 skudd... ikkje bra i ein jakt situasjon...

 

Har dokke ein ide på dette?...

Skyt med eit flett ny Blaser R8 i 308w

Link to comment
Share on other sites

Har du disse problemene med fabrikkammo? Da er det enten feil på tennåla di eller brukerfeil. Hevarmen må skyves helt frem under ladegrepet, har du hylser som kamrer tregt kan du få problemer med det. Du får da ikke full kraft på tennnåla når du trekker av, dette er en sikkerhetsfunksjon. Det blir da kun et lite merke i hetta.

Er det noe med ladinga di, vil jeg tippe på for stort headspace. Dvs at du presser skuldra for mye tilbake når du sizer hylsene. Hvordan har du stillt inn dia? Ned til hylseholder, eller bare slik at hylsene kamrer lett? Å presse skuldra tilbake for mye hver gang du lader, anbefales ikke. Du får fort hylseseperasjon da.

Hettene skal også settes helt i bunn av hettelomma, sikker på at du gjør dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med 8x68s, vil bare understreke dette med headspace. Under forutsetning at fabrikkammo fungerer problemfritt, har jeg en mistanke om at det er problemet. Og det er et sikkerhetsmessig problem, og derfor viktig å finne ut av! Hvis hyleskulderen er flyttet for langt tilbake, får patronen for mye «slarkerom» i lengderetningen og anslaget i tennhetta blir svakt. Du kan få hylseseparasjon etter få ladesykluser. Jeg har hatt glede av dette

 

https://www.hjemmelading.no/products/hornady-headspace-gauge-kit2

 

Du kan også få et grovt inntrykk ved å bruke en 9mm para hylse (eller tilsvarende) hvor du tar ut hetta. Du sammenligner da en brukt hylse, med en helpresset, og måler forskjellen i avstand fra hylsehodet til skulder. Jeg betrakter 0,1-0,2mm som passelig for jaktammo (halspresser stort sett all treningsammo).

Det er svært usannsynlig at hettene er problemet.

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 8X68S skrev:

Har du disse problemene med fabrikkammo? Da er det enten feil på tennåla di eller brukerfeil. Hevarmen må skyves helt frem under ladegrepet, har du hylser som kamrer tregt kan du få problemer med det. Du får da ikke full kraft på tennnåla når du trekker av, dette er en sikkerhetsfunksjon. Det blir da kun et lite merke i hetta.

Er det noe med ladinga di, vil jeg tippe på for stort headspace. Dvs at du presser skuldra for mye tilbake når du sizer hylsene. Hvordan har du stillt inn dia? Ned til hylseholder, eller bare slik at hylsene kamrer lett? Å presse skuldra tilbake for mye hver gang du lader, anbefales ikke. Du får fort hylseseperasjon da.

Hettene skal også settes helt i bunn av hettelomma, sikker på at du gjør dette?

 

hei! har ikkje hatt dette problemet med fabrikkammo nei.

tar alltid eit godt ladegrep, og har aldri vert noe problem å få den til å kamre.

 

har målt alle hylsene å desse er på 51mm

når eg stiller inn til heilpressing tar eg pressa heilt opp so hylseholder treffer dia sovidt, deretter strammer eg litt under ein kvart omdreining.

tennhettene blir presset heilt inn i bunn.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Prexen skrev:

når eg stiller inn til heilpressing tar eg pressa heilt opp so hylseholder treffer dia sovidt, deretter strammer eg litt under ein kvart omdreining

Da blir det fort litt for mye pressing. Prøv å skru opp (altså motsatt av det du gjør)en kvart omdreining før du låser kalibreringsdien. Så prøver du om den pressede hylsen passer i kammeret. Går den lett skrur du dien litt mer opp, går den tregt skrur du dien litt ned før du presser neste hylse og prøver den.

Slik fortsetter du til hylsen akkurat kamrer (uten for mye motstand).

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Per-S skrev:

Da blir det fort litt for mye pressing. Prøv å skru opp (altså motsatt av det du gjør)en kvart omdreining før du låser kalibreringsdien. Så prøver du om den pressede hylsen passer i kammeret. Går den lett skrur du dien litt mer opp, går den tregt skrur du dien litt ned før du presser neste hylse og prøver den.

Slik fortsetter du til hylsen akkurat kamrer (uten for mye motstand).

Takk for tipset🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...