Jump to content

45-70 kuler.


Reveenkemaker

Recommended Posts

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det kan nok være hastigheten ute på 80+ meter som er synderen i den uteblevne ekspansjonen :winke1: 

Det stemmer. Derfor jeg ikke prøver. 

Jeg har lest om alt jeg finner av 45-70 kuler og eneste som har balistikk og konstruksjon som tillater forsvarlig jakt på mer en 100m era-frame leaver action kulene til swift.

Hadde noen Sierra som gjorde jobben, men de lå litt i grenseland vedrørende anslagsenergi på 100m pga dårlig balistisk coefisient. Er nå par forståsegpåere som mener ei 45cal kule ikke trenger å ekspangdere for å lage stort nok hull, men ingen planer om å prøve. 

Link to comment
Share on other sites

At 405 grn. ekspanderer på 80 meter ++ tviler jeg også på:

Jeg kan legge ved et bilde med .405 grn. Partizan og 350 grn. Hornady. Disse holdt dårlig sammen der jeg fant dem på 100 meter i våt myrtorv. Jeg har likevel tenkt å satse på 405 grn. Woodleigh i noen tester hvor anledningen passer, (mye forberedelser som krever litt tid) . Jeg har også en del blykuler som jeg vil prøve i vått materiale. Alle disse inkl. Swift A-Frame går en uviss tid i møte med blyforbud. 

Det blir spennende å se hva som tilbys av blyfritt  og som holder kravet med en Marlin 1895.

DSC01832.JPG

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Du må ned med kulevekt, feks 350grs. Nokså sikker på at Barnes har som er ment for slike sedate kaliber.

 

Det egentlige problemet er at du prøver å då til noe kaliberet ikke er ment/egnet for...

Nå står det på woodleight sine sider at 405grain er beregnet for 45-70, men ser man på hastighet for ekspansjon, balistikk og utgangshastighet så stemmer ikke dette mye. 

Sierra 300grain detter enda mere i hastighet, men har et mye større område den vil ekspanderer i (helt ned i 1200fps om jeg husker rett) men ligger i grensa på 2200j på 100m.

A-frame dangarous game kuler klarer det vell akkurat, mens a-frame for lesber action klarer å åpne seg helt ut til 150m utifra balistikk og utgangshastighet, men disse har jeg ikke funnet i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Vaquero skrev:

Alle disse inkl. Swift A-Frame går en uviss tid i møte med blyforbud. 

Det blir spennende å se hva som tilbys av blyfritt  og som holder kravet med en Marlin 1895.

DSC01832.JPG

Kommer det et forbud så vil dette være i strid med lov om dyrevellferd.

Må da finnes fullgod erstatning før noe sånt trer ikraft, men vil tro socom kuler gjør jobben. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Reveenkemaker skrev:

Kommer det et forbud så vil dette være i strid med lov om dyrevellferd.

Må da finnes fullgod erstatning før noe sånt trer ikraft, men vil tro socom kuler gjør jobben. 

Jeg er enig med deg om dette, men fullgod erstatninger finnes i andre kaliber som mestrer homogene kuler. Jeg frykter at de (Juntaen) ikke tar hensyn til eksisterende våpengarderober. Vi må heller skrote og kjøpe noe annet for å ivareta dyrevellferd etter nye krav.....:trist:

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ståle240 skrev:

350 grs Swift a-frame.Skutt i vanntønne på 10m hold ca.Tviler på att den ekspanderer noe på 100m..

Det har jo med hastigheten kulen har når den ankommer viltet på 100 meters hold å gjøre - pluss at kulen skal passere et og annet bein før den legger seg seg pent i skinnet på baksiden. Nå mener jo jeg at 45-70 er best på kortere hold da men det er vel egnet bare egnet til en ut på viddene diskusjon i denne tråden så det lar jeg være usagt.

Jeg har noen patroner med 405 grain Remington kuler som er ladd med 55 grain N-135. Det er saker med futt i og jeg har faktisk aldri hatt noe behov for å sjekke hvordan ekspansjonen har vært. Bruker den på hold opp til 50 meter. Er det muligens noen her som vet hvor man får kjøpt Remington sine 458-405 SP kuler nå til dags?

Oppdaget under "lett omorganisering" av et skap på laderommet at jeg har en eske 350 grain 458 kuler med hulspiss så på en god dag skal jeg lade opp noen patroner og rusle en tur med 1895 og se om det dukker opp noe interessant. Før lille julaften.

Link to comment
Share on other sites

På 31.10.2018 den 20.34, ståle240 skrev:

Lever action ja.Kjøpte de på hjemmeladning.3 år siden mener jeg.

Jeg spurte der for noen uker siden, men da hadde de ikke. Kjøper de gjerne av deg om du har de enda. 

Ser ut som vanlig a-frame også kan gjøre jobben ut til 100m men da pga bedre balistikk. Ville helst prøvd meg på de for leaver action da jeg føler flat front skader mer. Et + at de åpner seg i lave hastigheter så kan strekke holda litt selv om jeg aldri har skutt vilt på over 60m med denne og aldri trengt oppfølgingsskudd, men den dagen kan komme. 

Link to comment
Share on other sites

Solgte de for ett år siden.Brukte blykuler på jakt.Fikk ikke skutt noe med den,var andre smell jern som var med når det kom dyr..Solgte hele rifla i sommer,stolte ikke på den.Skruene på låskassa hadde en tendens til å løsne ,å da gikk den i hytt å pine.Bestilt bolt action i 375 for å ha noe grøvere i skapet😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...