Jump to content

Lyman gen 6


T-Rekdal

Recommended Posts

Fikk min etterlengta lade vekt for to dager siden. Og dette funker ikke. Hvis jeg går igjennom kalibrering beskrivelsen og følger den. Så får jeg cal 0 ikke cal 50. Når alt er gjort og jeg nullstiller med kruttpanne på vekta viser den 0,0. Tar jeg av kruttpanne (tom) og på igjen viser den forskjellig vekt hele tiden. Men altid minus. Noen som har peiling på hva dette er.

 

Edited by T-Rekdal
Link to comment
Share on other sites

Nei det er varmt og vekta har stått i samme temp siden jeg fikk den for 3 dager siden. Problemet er at den funket prikkfritt første dagen. Og kjørte igjennom 25 målinger med krutt. Ikke en feil. Tok ut kruttet og slo av vekt. To dager etter så skulle jeg lade og da funker det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel slå av vekta før man begynner å tømme den. Vedr. tømming, så beskriver manualen at dispenseren ikke skal snus på hodet, ristes ol svj husker, for å ikke påføre veieelement skade. Husk å holde inn knappen lenge nok for å få frem kalibreringsfunksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det akkurat slik som anvisningen forteller. Fra dag 1 men neste gang jeg startet opp så ble den feil hele tiden. Første gang jeg startet fikk jeg cal 50. 2 dager etter får jeg cal 0 og nuller jeg ut etter kalibrering. Står vekta på 0,0. Men hvis jeg tar av kruttpanne og setter den på igjen viser den minus og 5,3. Dette skjer hver gang jeg tar av kruttpanne. Dvs at hvis jeg skal lade med 4,6 grain får jeg -5,3 som null å da blir det mye krutt

Link to comment
Share on other sites

Brukte min senest i går for innstilling av ett nytt Lee auto drum kruttmål på 4-hulls turret presse.

 

Når jeg slår Lymanen på sjekker jeg alltid kalibreringen.

Jeg holder inn kalibreringsknappen til det står `cal 0` eller `cal 50`.

Står det `cal 0`, så trykker jeg en gang til på kalibreringsknappen

Kommer `cal 50` opp så setter jeg på kalibreringsvekta før jeg igjen trykker kalibreringskappen.

 

Det virker som om `cal 0` og `cal 50` kommer annenhver gang, så jeg repeterer kalibreringssekvensen til `cal 50` er gjennomført.

 

Er imponert over repeterbarheten på Lymanen, jeg brukte i går ganske mange timer på i finstille diene med tilhørende sjekk av kamring, inspisering av dienes innmat og ikke minst mye spekulering.

Lymanen holdt null i alle disse timene med kun sporadisk bruk.

 

Burde kanskje testet med kalibreringvekta også, men Lee-kruttmålet dumpet ganske så nøyaktig 4 gr N32C hver gang.

I så måte var både Lymanen og Lee-kruttmålet enige utover kvelden og natta.

 

Om det er noe jeg ikke liker med Lymanen så er det strømforsyningen. Det som om den ikke klarer å holde spenningen når kruttet mates ut med tuten. En ser det som flimring av lyset på displayet.

og ja, tømming og rengjøring ved bytte av krutt kunne vært bedre. Vanskelig å unngå litt tapping og risting.

 

Pass på at Lymanen står stødig og i vater. Om man løfter litt på den så ser man at vekta endrer seg.

 

 

 

Edited by nof
Lagt til rengjøring og vatring
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...