Jump to content

Kulevekt 6,5x55 til elgbane


RoarN

Recommended Posts

Hei

 

Lurer litt på om noen har erfaring/anbefalinger ang kulevekt og ladedata til 6,5x55 som skal brukes til elgbane.

Nå har jeg jo forstått at 223 kanskje er veien å gå her, men jeg kan i alle fall starte med noe lettere kuler en 140 gr SMK som brukes i dag 😌 (har hatt endel av disse liggende)

Tanken er å få til noe med 100 gr SMK med VV N140 krutt. Rifla er en Tikka med 50 cm orginalpipe.

Er jo spesielt dette med hastighet i forhold til foranhold på så lette kuler jeg lurer på.

 

Mvh Roar

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring med elgbane, men det er vel ca 850 ms som er "normen".

 

Mange baner har jo en flekk eller lignende å sikte på foran figuren, og foranholdet blir jo da feil om du gjør som meg og bruker 110 grs kule med nesten 1000 ms... 🤬

 

Har ikke noe spesielle ladetips, men det er vel bare å lese ladetabeller og teste i di børse til du finner noe som fungerer mtp hastighet og presisjon.

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Det skal vel være siktepunkt på elgen i følge nye regler.

 

Må nok prøve og feile litt, men ser for meg at det er en grense for hvor seint man kan få en 100 gr kule til å gå i 6,5x55 uten å sote.

850m/s burde jo være overkommelig, men jeg mente at det var enda lavere hastighet som gjalt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, LisleArne skrev:

 - bruker 110 grs kule med nesten 1000 ms... 🤬

 

Dette høres ut som en utmerket oppskrift på å brenne ut et 6,5x55-løp på mindre enn 1000 skudd!

 

Jeg bruker 100 grs kuler (A-max, hittil) ladet med NC-96-M til ca. 810 - 815 m/s ved skyting på veteranprogrammet på 100 meter, ingen problemer med soting. Dette kruttet er jo spesielt beregnet på "rekrutt"-ladninger, dvs. under 810 m/s med 100 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, LisleArne skrev:

Å? Da kan ikke du ha så mye erfaring med 6,5x55...

 

Det må vel være dagens "understatement"!!! :mrgreen:

 

Jeg har ladet et 6-sifret antall 6,5x55. Ved nærmere rekning ser det ut til at det er pipe nr. 9 og 10 som nå gjør tjeneste i STR'ene mine (neste generasjon har slitt ut noen piper med mine ladninger, de også). Du kan jo lese litt om det her:

https://www.kammeret.no/topic/74023-løpsslitasje-på-65x55-deres-erfaringer/?do=findComment&comment=1147856

- og her: https://www.kammeret.no/topic/83785-22lr-og-ant-skudd/?do=findComment&comment=1247159

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

308 W krever en del tålmodighet, hvis man skal skyte løpet så romt at kula kommer ut baklengs, og spør om veien til skiva/viltet. :mrgreen:

 

Da er det noe annet med skikkelige kalibre. Med 22 Eargesplitten Loudenboomer må man være systematisk i innskytingen, ellers får man ikke skrudd inn kikkerten, før løpet er utskutt:

 

https://www.everydaynodaysoff.com/2010/05/10/22-eargesplitten-loudenboomer/

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, LisleArne skrev:

😂

 

Bare trekker litt på deg. Du får ikke 110 grs kule i .264, 107 grs er vel det nærmeste. Kaliberet jeg brukte var .308 😉

???

Er da noen 110gr .264 kuler å velge i...

 

ER Raptor fra Cutting Edge Bullets.

Controlled Chaos fra Leigh Defense

T-REX fra Maker Bullets

B-SPIT BT fra Barnes....

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ble 40,0 gr med VV N140. 

Fikk 854 m/s med Norma hylser og 852 med Lapua hylser. 

Var noen minusgrader men patronene var nok husvarme helt til jeg fikk fyrt de av.

Skal prøve med 38,0 og og 39,0 gr, ønsker ikke mer smell en nødvendig.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...