Jump to content

375h&h, gi meg mens leken er god?


freezingduck

Recommended Posts

Har testskutt 375h&h I R8'n min med 60cm løp i dag. 

250gr TTSX, N540 opp til 75,5gr.

Ingen trykktegn og 830m/s

Ladestige opp til 1gr over maks iht Vihtavuori sin ladedata for 250gr bly kule. 

Var greit fornøyd med at den samlet under 20mm, men var litt skuffet over hastigheten. 

Hva lader folk 375h&h til? 

Det er jo rundt 5450joules, så det bør holde til det meste av storvilt, men jeg hadde håpet på ca 6000joules eller 860m/s.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg får 825m/s fra R93 pipe/55cm, med 73gr Norma11. Anser denne som maks, får svak hylsehode ekspansjon på nye hylser. Jeg får veldig flate hetter og liten hastighetsøkning med et grain ekstra krutt.

 

Jeg ville antatt at den N540 ladningen din var i friskeste laget, men hvert våpen er forskjellig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen er på forumet sa 80(!) gr med URP til den kula. Prøvde fra 78 og opp til 80 selv. Ser ingen trykktegn, så jeg kjører på med det. Er en veldig komprimert ladning. Knaser godt!.

Link to comment
Share on other sites

Oi...

Med mine hylser og min COL ville 80gr URP bak en 300gr A-Frame gi 72 788 psi trykk i følge QL... Det er 10 000p si over maks!

Når kruttet i tillegg knaser så er du utenfor det området som kan beregnes - dette kan du umulig ha kontroll på, trykktegn eller ikke trykktegn...

 

Har du kronografert dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her ligger div data. Ikke kvalitetssikret ville jeg tro. En svakhet med denne tabellen er også at det ikke finnes en kolonne for pipelengde.

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=&page=1&recs=15&Ordna=KulaA&Sokning=.375 HH Magnum

Også greit å ha i bakhodet om en sprenglader, er at en magnumpatron med større bunndiameter belaster låsen mer enn en standardpatron ved samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra linken nevnt av Vavlo:

 

Swift A-Frame  300 grains  Norma 203-B  70,0 grains  CCI 250  785 m/s  25 mm  Sako Finnbear
Swift A-Frame  300 grains  Norma 204  77 grains  CCI 250  780 m/s  20 mm  Sako Safari
Swift A-Frame  300 grains  Rhino RP-15  68,5 grains  Federal 215 Magnum  755 m/s  30 mm  Sauer 202 TD

 

Disse hastighetene ligger på 755-785ms. Jeg lader til 738ms. Det hadde vært interessant å kronografere Hirgon sin ladning. QL beregner hastigheten i et 58cm langt løp til 834ms...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

gammel tråd, men må rydde opp etter meg.. Lader IKKE 300gr A-frame med 80 gr URP!!!! bruker 65gr VV540. Mer enn nok til jakt ut til 100m i krattskauen på Sørlandet.  Til TTSX bruker jeg URP krutt, men holder meg alltid til kjente ladedata, og går aldri over max. Har en Ruger no 1, som selvsagt tåler en del, men har aldri skjønt hvorfor man skal sprenglade "normale" patroner.. Ønsker man mer fart er det jo bare å kjøpe løpsbrennerene til Roy Weatherby. Mye moro å velge av der. (tenk 378 Wby med 300 A-fram lada til max i en Ruger no 1.... blir ikke meg.....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...