Jump to content

rullekrymping av haglepatroner


fabarm lion hunter

Recommended Posts

hvor kan man få kjøpt rimelig utstyr til rullekrymping og hva trenger man egentlig?

www.ballisticproducts.com

 

Og batteridrill gir det beste resultatet. Du må føle når plasten begynner å smelte. På BPI sine sider er en videosnutt av rullekrymp. Et tricks de ikke sier er at en liten oljedråpe i ny og ne på verktøyet gir "fabrikk-look" på krympen. Og; Ha ei dummy hylse å varme krymperen på(kjøre 20 sekunder med press), så slipper du å få 10 krymper som SER stygge ut, selv om de nok er like gode.

Link to comment
Share on other sites

finnes en såkalt "spin doctor" som du kjører i hylsa først, som ved friksjonsvarme glatter ut evt tideligere brettekrymp.

Med mye kjøring av spindoctoren kan det nok gå, men den er beregnet på å rette tidligere rullekrymp. Dessuten; Da blir en 2 3/4 hylse en 3". 3" en 3 1/2 . Skal du ha en 3" rullekrymp, kan du bruke en 3" hylse som stjernebretten er kuttet av på. Det er et kutteverktøy til dette.

 

Enda en fordel med rullekrymp altså; Du har hylser nærmest uansett.

Link to comment
Share on other sites

hvordan blir det med rullekrymp på 2 3/4" hylser med stjernebrett?

må disse da kuttes slik at det blir 2 1/2" hylser?

Du må ikke tenke lengde på samme sett som du må kjøpe 2 3/4" hvis du ikke har 3" kammer. Lengden på kammeret på en 70 mm. patron er 70mm på SKUTT hylse. Det visste du? OK.

 

Når du følger ladadata for en 70mm patron, er den fyllt med komponenter slik at de passer oppi, samtidig som du bretter stjernebrett. Skal du bytte ut stjernebretten med rullekrymp, ja så gjør det :) Da må du kutte av slik at det blir 5-7mm ca. å rulle. Sånn blir det videre og videre.

 

Det er skutt patron som måles på lengden. Har du 76mm kammer kan du i praksis skyte en patron hvis innhold ladet av fabrikk, er 89mm skutt. For de skal ha plass til stjernebretten.

 

Ikke tenk lengde sålenge den avskutte patronen ikke blir lenger enn børsa er laget for. Tenk komponenter og ladadata. Sett det oppi og mål. Kutt de nødvendige mm over til krympen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nei du trenger ikke ta de 7 sekundene det tar for hver patron. Det holder med en 3 sek. stjernebrett for de fleste. For en lerdueskytter som lader 1000+ i timen på en progressiv presse= Stjernebrett. For de som bare trenger 2-300 patroner hver sesong så tar denne jobben totalt 15 min ekstra totalt.

 

Som med så mange andre ting her i livet høres en beskrevet framgangsmåte 100 ganger mer komplisert ut enn i virkeligheten.

 

Eksempel; Forklar i detalj hvordan en åpner en boks maling til en har malt det første strøket på veggen for de som ALDRI har sett en kost, malerspann og redskap til å åpne med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jo- jeg skjønner nok hvor du vil. Men for å gjøre det enda tydligere (Ja, jeg har lest meg grønn- men er fortsatt usikker :oops: ) forklar hva jeg må gjøre med ei 2 ¾ hylse (har 4 svartsekker med disse i boden) for å gjøre denne "lik" ei ferdigskutt 70 mm (2 ¾) hylse med stjernebrett, om jeg benytter rullekrymp? Kappe den? Med hva?

 

Dette med hagleladding er både spennende og forvirrende, gitt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har lest meg grønn- men er fortsatt usikker

Du er ikke alene :wink:

 

Jeg kjenner noen som aldri har kommet igang med lading av riflepatroner, men som har lest i 10 år. Da er det kanskje betryggende å vite at man kan; Skru ned en die i pressa til den treffer hylseholderen>sette i ei selvskutt hylse>dra i spaken>sette i ei hette på veien ned(kanskje uten å benytte hettemagasinet)>fylle i 46 grains Norma 202 via en trakta som ligner på den til plenklipperen(men mindre)>ut med den dia>i med kuleisetterdia til hylseholderen>i med fylt hylse>dra i spaken>måle>sette i den neste hvis langden var grei...VERRE ER DET IKKE...egentlig 8)

 

Det er lettere å lære å danse med å gjør det enn å lese trinnteori på et ark...

Link to comment
Share on other sites

Les innlegg nr. 2 og nr. 3 i denne tråden... :wink:

 

Joda, jeg har kommet såpass langt at jeg vet hva jeg trenger av verktøy, så det er heldigvis greit :lol: Men det siste t-skje-fyllet jeg gaper etter er: Kan jeg bruke 70mm hylser, kutte disse, og så rullekrympe de? Jeg regner egentlig med at svaret her er ja, for om rullekrympen trenger mindre hylse enn stjernebretten er det fortsatt plass til like mye, om ikke mer kuler og krutt, ikke sant? Ja, det er nok sant. :)

 

Ja, jeg har lest meg grønn- men er fortsatt usikker

Du er ikke alene :wink:

 

Jeg kjenner noen som aldri har kommet igang med lading av riflepatroner, men som har lest i 10 år. Da er det kanskje betryggende å vite at man kan; Skru ned en die i pressa til den treffer hylseholderen>sette i ei selvskutt hylse>dra i spaken>sette i ei hette på veien ned(kanskje uten å benytte hettemagasinet)>fylle i 46 grains Norma 202 via en trakta som ligner på den til plenklipperen(men mindre)>ut med den dia>i med kuleisetterdia til hylseholderen>i med fylt hylse>dra i spaken>måle>sette i den neste hvis langden var grei...VERRE ER DET IKKE...egentlig 8)

 

Det er lettere å lære å danse med å gjør det enn å lese trinnteori på et ark...

 

Nei, og godt er det :P

 

Da vil jeg tro de er et par hakk over meg! Jeg hadde nok gitt opp etter 5 år med lesing, men er egentlig ganske sikker på at jeg skjønner det før det går så lang tid. Håper jeg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Er det noen som har bestilt fra ballisstic products? Jeg sendte en forespørsel på en slik rullekrymper og diverse overcards,wads osv. Prisen var jo grei men frakta kom på 155$ :shock: om d sku sendes med ups(som de anbefalte). Syntes d var i overkant og lurer på om det kan stemme?

Link to comment
Share on other sites

BP har en særs dårlig avtale med UPS tror jeg. Fraktprisene dems med UPS er iallfall ganske ofte veldig høye. De anbefaler UPS fordi de ikke gir tracking nummer med vanlig posten (United States Postal Service, USPS). Jeg bestilte en stor pakke som jeg valgte USPS for frakten var 100 daler rimeligere. Den trodde jeg at jeg mista i posten. Postens kundesenter var overhodet ikke villig, ikke mulig, ikke ikke ikke alt til å prøve å hjelpe meg uten et pakkenummer. Bare når jeg nesten krøp gjennom røret til dem, ble jeg satt over til verdens hyggeligste dame som joda, "jeg kan søke på navn jeg"... Og videre (dette skjer altså to mnd etter at pakka ble sendt fra USA).... "ehhh den pakka ligger her på Alnabru den". Hvorfor det da lurer jeg da på. Neeeeijjaaaooo du skulle kontaktes for dette er jo våpendeler... :D . Jeg: "Dette er ikke våpendeler, kan de ikke lese pakksedler der oppe?" Hun: "jovisst, ja da så, jeg skal sende den til postkontoret ditt nå jeg, så har du den kanskje imorra eller senest på mandag". Jeg: "Du sender ikke noen pakke noe sted. Du og pakka blir der dere er, jeg kommer med en eneste gang og henter". Og jeg henta pakken min, to måneder etter avsendt fra USA som nevnt. Sånn går det uten sporingsnummer. Så gangen etter ble det UPS, koste hva det koste vil.

 

Husk at fraktprisene går på kombinasjon volum/vekt. Wader tar opp mye volum, og det blir ofte dyrt.

 

Precision reloading kan også prøves, de har også rullekrympverktøy.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen som har bestilt fra ballisstic products? Jeg sendte en forespørsel på en slik rullekrymper og diverse overcards,wads osv. Prisen var jo grei men frakta kom på 155$ :shock: om d sku sendes med ups(som de anbefalte). Syntes d var i overkant og lurer på om det kan stemme?

BP>jetcarrier.com>postkassen = 195 kroner

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt jeg, hvis d er ok?;-)

 

 

Vil bare ha bekreftet at jeg har tenkt rett;-)

1:) Hvis man har ladedata for en 3" patron, så kan man bruke en 2 3\4 tomhylse hvis man rullekrymper?

 

2:) La oss si at man har ladedata som krever en Fiocchi 3" hylse(umulig og skaffe i Norge?), kan man da bruke en Fiocchi 2 3\4 hylse(som man kan få sendt uprimet fra statene). Altså spm. blir er disse to hylsene internt like nok til at dette "byttet" går an?

 

3:) Vil det gå greit og legge på ett overshotcard, selv om dette ikke er oppgitt i ladedataene, vil dette påvirke trykk?

 

4:) I ladedataene står det spesifikt at det er brukt stjernekrymp, men vil d gå greit og bytte med rullekrymp uten og påvirke trykket?

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Svaret er stort sett Ja på alle. Det du ikke må forandre er lengden/mengden på komponentene inni.

Fiochhi 3" og en rullekrympet 2 3/4 går bra hvis hylsene er LIKT oppbygget ellers.

De fleste ladedata er med stjernekrymp. Du kan se en stjernekrymp slik; En rullekrymp med plast fra hylsen til å holde haglene inni, i stedet for en pappbit.

Det som ER krympen er den brettede kanten rundt med forsenkingen, ikke stjernebretten i midten

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

For å sparke litt liv i en gammel tråd: Har noen et triks for å få rullekrympet stjernebrettede hylser? Jeg vurderer å handle inn uskutte hylser, men gratis er og blir gratis vettu :wink:

 

Pusler med en hjemmelaget rullekrymper etter BPIs design, altså en ganske konvensjonell sak. Skal lage en ny og forbedret nå, har noen forsket på disse? Mange ser ut til å være laget med 1 pinne borret rett inn i siden, andre har 2 eller fler. BPI har satt pinnen forskjøvet fra senter, har det mye å si? Precision Shooting skal visstnok en med et annet og bedre design, men finner ikke noen detaljer på den.

 

Har også laget en "spin doctor" som hjelper noe, rett og slett en konisk alu-plugg med et sylindrisk parti på 19mm. Den setter jeg i benken på 1500rpm, da retter en ut stjernebretten ganske fort. Men resultatet er likevel for upålitelig, kanskje det hjelper å trimme ned hylsene en millimeter eller to?

Link to comment
Share on other sites

Hylsa blir ikke for lang av en rullekrymp, det er lengden på en skutt patron som er viktig. Men med en rullekrymp kan en utnytte hylsa bedre, i praksis kan man få bortimot 12/76-kapasitet på en 12/70. Selvfølgelig kan jeg trimme lengden ned, men da blir det jo mer arbeid for samme ytelse (OG, det gir sikkert jevnere ytelse, men dog).

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min fra precisionreloading.com. Virker annerledes enn de andre jeg har sett på nett som har "gjennomgående stenger"

 

Denne har 4 stigende "Ramper" Ikke fått testen den noe særlig men nok til å skjønne at dette må man kløne noe med før det sitter.

 

DSC_0833.jpg

 

DSC_0836.jpg

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

AHAH! Der har vi luringen ja, og bildet ditt avslørte hele "hemmeligheten".

 

De har åpenbart brukt en kulehodefres i en 3-akses fres for å få til det resultatet, og ser ut til å være den peneste konstruksjonen til nå. Et av minusene med vanlige verktøy (feks PBIs) er at de gir en firkantet profil på krympen, denne burde gi en langt penere rund krymp.

 

Da var jeg på rett spor likevel, planen var å bruke 4 pinner med en neddreid radius for jevnere krymp. Tusen hjertelig takk for hjelpen, Lipitor.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å hjelpe, men min første tanke var at dette var ett dårligere kjøp.

Utgavene med "pinner" tenker jeg gir større kontaktflate og følgelig mer friksjon.

Virker dessuten som om den er trang selv om den faktisk gir rull.

Som nevnt har jeg ikke prøvd den noe særlig og har egentlig lagt denne litt på hylla enn så lenge.

 

 

@Fulmen

Hvis du vil låne den send PM

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har gjort et godt kjøp, etter hva jeg kan se har disse svært godt rykte. Min erfaring er at det ikke er friksjonen på "rullene" som teller, men heller på den utvendige diameteren. Prøv å kjøre verktøyet et par sekunder uten noe press først, da mykner du plasten så den ruller pent over når du setter presset.

 

Skal gi beskjed om jeg trenger å låne den, men jeg tror jeg har nok info nå til å gjøre ferdig min egen. Har allerede laget kroppen, mangler bare å borre inn pinner.

Link to comment
Share on other sites

hej.

 

prøve at se disse Roll crimper.

 

T3 modelen er for medium langsom brændende krudt

T2 modelen er for medium hurtig brændende krudt

OT modelen er for skivelukket patroner.

 

 

T3

http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=1021

T2

http://www.siarm.com/product_info.php?c ... cts_id=532

OT/skivelukket

http://www.siarm.com/product_info.php?c ... cts_id=603

 

der er også en hylster holder.

http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=1021

 

her kan i se hvor lang tid det tager

at Roll crimpe en patron.

 

vh.dan

danmark

Link to comment
Share on other sites

Hei drs, kjenner igjen nicket ditt fra patrontest.

Har vært igjennom det som er å lese på dette forumet og det virker som om du har mye å bidra med.

 

Kunne du hjulpet med verifiserte data på stål og vv krutt alternativt Longshot eller steel? Leser om seriøse hastigheter på stål hos dere.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

i en artikkel om en gammel "fanueta" kombi, som stod skrevet i vapentidningen for en stund siden, nevnes det at rullekrymp og stjernekrymp ha forskjellig innvirkning på trykkoppbyging i haglepatroner. tror det var ross seyfried so hadde skrevet artikkelen, og han innehar antagelig en smule ompetanse.

 

er det noe dere har lagt merke til, eller forholder dere til?

 

fulmen, jeg regner med at du trykkskyter tingene du driver med, kanskje du kan gi oss noen svar?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kommet så langt som å trykkskyte ladninger med rullekrymp, men det hevdes at det gir en bedre og jevnere trykkoppbygging. Tror ikke jeg kommer til å forske stort på det, målet med rullekrymp er å få plass til mer i patronene, så jeg kommer neppe til å lade samme ladning med begge typer.

Link to comment
Share on other sites

Når du ryllekrymper må du vel kappe bort en god del av stjernebretten eller så blir vel hylsen for lang, da blir det vel litt letter å få rullekrympa den.

I svartkruttmiljøet så blir ofte ubrukte lerduepatroner ladet om med svartkrutt og blyhagel det blir vist en del billigere.

 

Jepp!

Kapper av stjernebretten, tømmer ut hagel og krutt, fyller etter med passelig mengde med svartkrutt, rundt 70-80 gr 2f, kapper koppen med et ledd eller ro og setter over kruttet. Haglene helles tilbake og det hele rullekrympes med den gamle stejernebretten som lokk! Gode greier!

Link to comment
Share on other sites

@Lipitor

 

Har du tid til å finne skyvelæret og måle de to vitale diametrene? + Hvor dyp den er til de fire "rampene", målt fra både senterflaten og ytterste ring?

 

Gi meg en adresse på PM så sender jeg den til den som kan påberope seg eierskap av ett digital skyvelær.

 

Fourten?

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Måtte leke litt med 3D-printeren i dag og lagde to prototyper. Den til venstre har gjennomgående pinne Ø 6mm med to spor R 1.25mm.

 

normal_IMG_7654.JPG

 

Den til høyre er en "kopi" av Lipitor's bare at den har "bølger" og ikke "ramper" i bunnen.

 

normal_IMG_7657.jpg

 

Tanken med begge er å gjenge med M10 i senter.

Begge prototyper gies bort gratis til den som vil ha.

De vil sansynlig vis virke noen ganger før de gir seg.

Link to comment
Share on other sites

Pent. Hvis du har litt ledig tid en dag har jeg ca 4000 små ideer du kan printe ut for meg :mrgreen:

 

Mens vi er inne på rullekrymping, hva er å foretrekke av overshot-card? De i plast er alltids en vinner, i følge BPI skal disse pulveriseres i skuddet. Men nå har jeg bare en håndfull på lager, vurderer å lage noen egne fra melkekartong. Noen som har erfaring med materiale og tykkelse på slikt, og hvordan det påvirker skuddbildet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...