Jump to content

Nosler Partition eller Nosler Accubond...hva er best..?


pondoro

Recommended Posts

Kan bli interessant å se om noen har skutt et såpass antall vilt med begge til at det finnes tilstrekkelig statistisk materiale til så si noe fornuftig om den ene kontra den andre. Det finnes vel noen hjortejegere rundt som skyter et dyktig, tosifret antall dyr hvert år, som kanskje har skaffet seg tilstrekkelig erfaring. Har skutt elg med begge disse, i tillegg til mange andre kuler, men kan ikke ut fra det jeg har observert opp gjennom årene si at ei kule har fungert vesentlig forskjellig fra de andre. Uansett er antallet med de forskjellige kuler alt for lite til ha noen kvalifisert formening. Det blir høl i elgen. Noen ganger blir det mer søl enn andre, men har inntrykk av at det har mest med skuddplassering å gjøre. ABen flyr jo bedre da, om det har noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bidra med erfaring ift terminalballistisk forskjeller. Men én relevant forskjell er kulelengden. AB har boat tail og plasttupp, og blir kanskje litt lang/stjeler hylsevolum i. 308. Du kan duplisere typiske "fabrikkytelser", men det krever litt musikalsk kruttvalg. Jeg fikk 750 m/s med imr4064 i 47cm pipe, nokså typisk fart for fabrikkladd 180grs kule.

NP 180 passer bedre til. 308 hylsevolum. Men elgen bryr seg som kjent lite om indreballistiske spissfindigheter.

Link to comment
Share on other sites

Nosler selv hevder ihvertfall at Accubond er ment å kopiere Partitions terminalballistikk med moderne teknologi og (noe) bedre ytreballistikk. 

 

https://faq.nosler.com/index.php?action=artikel&cat=1&id=2&artlang=en

 

Samtid har jeg sett bilder av skudd i gelé, både hos Nosler og hos tredjepart, som viser mye dypere sårkanal med Partition. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...