Jump to content

Trykkule og avtrekksvekt


Thobjerk

Recommended Posts

Jeg sliter litt med justeringen av trykkulen. Hvor tungt SA avtrekk er normalt ? Ikke så lett å «spenne» opp med avtrekkeren og stoppe på trykkula med mindre avtrekkvekten (motstand på kula) justeres forholdsvis høyt. Må man ved trykkule basere seg på et «tungt» avtrekk ?? 

Edited by Thobjerk
Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva du mener.

Du spenner opp som normalt i SA og den skal holde 1360 Gram. 1500 gram er en fin vekt å

legge seg på. Da er men litt på den sikre siden. Da er det bare å stramme kula til den holder det.

Normalt så er alle fjærer og slikt trimmet ned slik at uten den stopperen, så ville avtrekket blitt for lett.

Kapper man rebound fjæra eller setter inn en svakere, så er det største bidraget for lettere oppspenning

i DA, men avtrekket blir da for lett i SA. Da må man ha den trykkula for å lage et kunstig belasting som

holder kravet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, S.O.N skrev:

Er ikke sikker på hva du mener.

Du spenner opp som normalt i SA og den skal holde 1360 Gram. 1500 gram er en fin vekt å

legge seg på. Da er men litt på den sikre siden. Da er det bare å stramme kula til den holder det.

Normalt så er alle fjærer og slikt trimmet ned slik at uten den stopperen, så ville avtrekket blitt for lett.

Kapper man rebound fjæra eller setter inn en svakere, så er det største bidraget for lettere oppspenning

i DA, men avtrekket blir da for lett i SA. Da må man ha den trykkula for å lage et kunstig belasting som

holder kravet.

Det er montert trykkule og avtrekket er tunet. Vekten på DA avtrekket er 3,4 kg. Hvis jeg skal «trekke opp» hanen med avtrekkeren frem til trykkpunktet så er dette umulig hvis jeg stiller DA avtrekket til 1,4 kg da det blir umulig å stoppe på trykkula, og skuddet går. Er ikke  hele poenget med trykkule at man kan spenne opp avtrekkeren frem til trykkpunket - på en måte slik man tar inn fortrekket på en pistol ?.  Er prisen man da må betale et tungt avtrekk eller er DA avtrekket mitt altfor tungt - revolveren er tunet hos en anerkjent revolverguru. 

Edited by Thobjerk
Link to comment
Share on other sites

Vitsen med trykkpunkt kule er bare at du skal ha 1360-1500 g på SA avtrekket og at du vil

få en dedikert stop før du lar skuddet gå. Det er ingen som har snakket om hva vekten blir på

DA avtrekket. Det er bare tunet så lavt at revolveren funksjonerer med å slå av patron og bringe

avtrekker frem igjen.

 

Jeg tror du har rotet det til. Vist du fikk jernet tunet og med montert avtrekstopper, så burde du

latt det vere der det stod.

 

Det beste er å slipe bort SA avtrekket og venne seg til å skyte uten avtrekkstopp, men dette er

smak og behag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, S.O.N skrev:

Det beste er å slipe bort SA avtrekket og venne seg til å skyte uten avtrekkstopp, men dette er

smak og behag.

 

Nei, det er ikke smak og behag, det er det eneste riktige;-)

DA-skyting skal foregå uten kontante stopp, det er nettopp det som gjør det presist og raskt. Men, det krever en treningsmengde mange ikke er villige til å legge inn.

 

"Focus on your front sight, ROLL the trigger"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, Har hatt avtrekstopp men nå har jeg tatt dem bort. Skyter mye bedre uten ved å dra gjennom.

Men trimmer man ned rebond fjæra eller slakker på slagfjæra så må man enten:

-Blokkere for SA oppspenn.

-Slipe bort SA hakket.

-Slipe ned hammeren så man ikke kan ta SA oppspenn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Thobjerk skrev:

Det er montert trykkule og avtrekket er tunet. Vekten på DA avtrekket er 3,4 kg.

 

Om avtrekket er tunet og DA er på 3,4 kg, så er det noe som ikke stemmer med den "tune-jobben".

Hvordan er den tunet? Er avtrekksfjæra blitt byttet eller evt. kappet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, S.O.N skrev:

Vitsen med trykkpunkt kule er bare at du skal ha 1360-1500 g på SA avtrekket og at du vil

få en dedikert stop før du lar skuddet gå. Det er ingen som har snakket om hva vekten blir på

DA avtrekket. Det er bare tunet så lavt at revolveren funksjonerer med å slå av patron og bringe

avtrekker frem igjen.

 

Jeg tror du har rotet det til. Vist du fikk jernet tunet og med montert avtrekstopper, så burde du

latt det vere der det stod.

 

Det beste er å slipe bort SA avtrekket og venne seg til å skyte uten avtrekkstopp, men dette er

smak og behag.

 

 

 

Problemet er at det ikke er mulig å få til et dedikert stopp uten at motstanden på kula stilles langt over 1360 gram. Nå kraften for å spenne hanen med avtrekkeren er på 3,4 kg (Avtrekksvekt DA) så er det umulig å stoppe på trykkpunktet på 1,3 kg. Jeg må stille motstanden på kula til ca 2 kg før det er mulig å foreta et stopp før man lar skuddet gå. SA avtrekket var over 2 kg fra børsemakeren etter at kula var montert. Spørsmålet er således er det praktisk mulig å få til et dedikert stopp når man har et SA avtrekk på ca 1,3 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok sikkert litt forskjeller på hvor nøyaktigt dette blir, og det er nok ikke utenkeligt at kula vil vere

opp mot 2 kg i helt inntrykket possisjon for å få en dedikert motstand i DA. Det kan også vere at

det gir en mye høyere vekt i SA, men det er jo for å holde avtrekskravet og ikke noe annet.

Den som fikler med fjærer og setter inn avtrekstopp gjør det primært for å få et lettere oppspenn

i DA og så få en dedikert stop før skuddet går, og da er ikke SA avtrekket så viktigt annet for å holde

vektkravet.

 

På grunn av en hårfin forskjell i possisjonen på avtrekker mellom SA og DA, så trykkes kula inn

forskjelligt, så man har forskjellig motstand på kula mellom et SA og et DA avtrekk. Avtrekker

er lengst bak i SA posisjon, og da har også kula mest motstand. Ergo så kan det nok vere litt

tricky og få den ned til 1500 gram i SA....så ja, det kan vere at du må leve med 2 kg i SA. Kommer

an på hvor hårfint ting er tilpasset.

 

Skru vekk hele stopperen, og trekk gjennom. Det er det beste. Men du må da fjærne

oppspenningsmuligheten i SA eller så ryker du i en vektkontrol såfremt du ikke bruker orignale

fjærer i jernet. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Diabolo skrev:

 

Om avtrekket er tunet og DA er på 3,4 kg, så er det noe som ikke stemmer med den "tune-jobben".

Hvordan er den tunet? Er avtrekksfjæra blitt byttet eller evt. kappet?

 

 

Finmåling av Avtrekksvekt gir følgende: DA 3390 og SA 1290. Det er byttet fjærer, polert alle bevegelige deler mm så det er vel ikke mulig å få det så mye bedre ??. 

Edited by Thobjerk
Link to comment
Share on other sites

Bare for å vere helt sikker...

Når du sier SA, da spenner du opp hammeren med tommelen og måler avtrekk. ?

(vist det er mindre en 1360, så er det for lavt)

 

Å dra opp DA kan vere hva som helst, for det er en kombinasjon med hva du har av motstand

på slagfjær, rebond fjær, pollering, etc. og tilslutt hva du legger som motstand på trykkpunkt kula.

Tilsammen kan det fort bli 2-3 kilo eller mere.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, S.O.N skrev:

Bare for å vere helt sikker...

Når du sier SA, da spenner du opp hammeren med tommelen og måler avtrekk. ?

(vist det er mindre en 1360, så er det for lavt)

 

Å dra opp DA kan vere hva som helst, for det er en kombinasjon med hva du har av motstand

på slagfjær, rebond fjær, pollering, etc. og tilslutt hva du legger som motstand på trykkpunkt kula.

Tilsammen kan det fort bli 2-3 kilo eller mere.

 

Ja, med SA mener jeg at hanen spennes med tommel for deretter å måle avtrekksvekten. Vet at avtrekket er for lett om jeg ikke stiller motstand på kula.

 

Med hensyn til hensikten med trykkule trodde jeg at denne hadde to formål, nemlig å gi motstand slik at kravet til vekt i SA overholdes OG at man ved skyting ved DA kunne spenne opp hanen med avtrekkeren frem til trykkpunktet og således oppnå et direkte avtrekk på samme måte som man tar inn fortrekket på en pistol. Med hensyn til det sistnevnte forholdet erfarer jeg at dersom jeg skal stille motholdet slik at jeg skal klare å stoppe på trykkula, så medfører dette en Avtrekksvekt i SA modus på litt over 2000 gram. Alternativet er jo å stille motstanden på kula slik at kravet i SA er oppfylt og ved skyting i DA ikke forsøke å stoppe ved trykkpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Det siste er jo det beste. Da har du i prinsippet ikke noe merkbar stop i DA og drar rett gjennom,

og har samtidigt oppfylt kravet til avtrekksvekt i SA. Det er vel det mest perfekte kombinasjon.

Da er 1-formål oppnådd med trykkulen.

 

Vist du på død og liv vil ha en stop i DA, må du bare dra på med enda mere kraft på kula.

Hva avtrekkraften blir i SA er jo da i prinsippet uintressant (det vil ligge over kravet uansett) for du

velger at DA-stop skal vere hovedhensikten med skruen. Da er 2-formål oppnådd med trykkulen.

 

Jeg ville gått for det første.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte å surre rundt tape på hanen så ikke den skulle gå langt nok ned og ta SA grep.

Det hadde jeg permanent i mange år. Så var det noen som snakket om at dette ikke var lov lenger,

men jeg har ikke funnet noe i reglene som er veldigt tydeligt på dette.

 

Er det noen som er skråsikre på at en slik løsning ikke kan brukes, eller er det på hvorvidt

at en slik løsning ikke er permanent nok ?

 

Å blokkere for SA oppspenn er helt klart den beste løsningen. Da kan man gjøre DA avtrekket

så lett man klarer og at den fremdeles funksjonerer, og dra rett gjennom uten denne forstyrrende

trykkpunktkula.

Link to comment
Share on other sites

Bruker det nå på et av jerna. Fjærnet innmaten på trykkpunkt kula og avtrekkeren stopper kontant på skruen isteden.

Fungerer helt greit. Sånn sett så kan jo folk sette på en slik trykkpunkt kule, for når dem finner ut at det er bare herk, så

kan jo skruen brukes til noe fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

På den jeg har så sitter den trykkpunktskruen i bakre del av bøylen. Men jeg har ikke brukt den i hele

tatt. Har brukt tape på hanen som SA blokkering, og etter det ble tatt bort så fikk jeg ideen om å fjærne innmaten på

trykkpunkt skruen og bruke den som SA blokkering isteden. Går så vidt hårfint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...