Jump to content

sauer 200str våpenkort


V.Westgaard

Recommended Posts

hei!

Lurer på og kjøpe en sauer 200 str som selger har 1 våpenkort på rifle og 1 våpenkort på løp i 6,5x55.

Selger har bare 1 låskasse og 1 løp.

Lurer da på om det er nokk at jeg har godkjent søknad for rifle 6,5x55 eller må jeg også ha en søknad på løp 6,5x55?

Kan selger slå sammen våpenkortene slik at han bare har et våpenkort på rifla og løpet ?

 

Takker for svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Vist du har godkjent søknad på eit stykk komplett våpen 6,5x55 er det ikkje noko problem. Du vil få tilsendt 2 våpenkort, løp og kasse. Har du godkjent søknad på våpendel (for eksempel kasse) kan du kun kjøpe kassa og må søke på pipe i korrekt kaliber i tillegg. 

Link to comment
Share on other sites

Sist eg kjøpte str 200 privat (ca 1 år sida). Hadde eg søkt på forhand om komplett våpen i 6,5x55. Einaste eg måtte gjere var å ringe/sende e-post og forandre søknade frå kjøp av forhandler til privat. om det er systemvåpen eller ikkje spelar ikkje noko rolle. Så lenge det er ei kasse og eit løp i rett kaliber går det som eit stk våpen. Altså ein søknad. Men vist kaliperet er feil, eller det er 2 piper med forskjellige kaliber blir det noko anna. :) Mulig det er forskjellig praksis rundt om kring :) 

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer nok helt ann på saksbehandler.

Jeg kjøpte 200str fra en forhandler, med en søknad på komplett våpen. Tok med meg rifla hjem og var glad og fornøyd. Forhandler sendte inn papira,  og jeg får en tlf fra våpenkontoret. Med klar beskjed om at dette var registrert som pipe og låskasse hver for seg. Og at jeg ikke hadde gyldig søknad for å kjøpe dette våpnet. Argumentet om at ei låskasse og ei pipe utgjør et komplett våpen, og burde kunne registreres som dette, falt på steingrunn. Jeg måtte levere to nye søknader, som blei behandla raskt og uten nytt gebyr. 

Siden det her blir to våpenkontor involvert, ditt og selgers. Så er mulighetene til stede for at det kan bli litt krøll her. Ring kontoret ditt og hør hva de tenker om det. Det er dessuten absolutt mest praktisk med  kort på hver våpendel på systemvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg er i en lignende situasjon: Når jeg søkte på min Sako Quad sendte jeg inn to søknader til politiet - en på "rifle, .22 LR" og en på "løp, .17 HMR". 

Når jeg sendte dette til forhandler, har forhandleren skrevet "låskasse/løp" i "våpenets art"-rubrikken på riflesøknaden, og delt denne vertikalt i to med en strek og skrevet opp de relevante karakteristika der.

Alt vel så langt. Har til og med kjøpt ammo med blålappen som dokumentasjon. Håper det går som @ironni skriver, men det er foreløpig ikke godt å vite da jeg ikke har fått våpenkortene ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...