Jump to content

Kahles Helia 2,4-12x56i eller Zeiss Conquest V6 2,5-15X56


Håkåpetrettiell

Recommended Posts

Skal ha sikte til en 308. (Tikka T3x light stainless)

Vil ha et potet-sikte = skal kunne brukes til alt. (Elgjakt. Hjort på vestlandet. Kanskje rein. Gluggejakt på rev og åtejakt på villsvin. Litt baneskyting også på noe avstand 200-500m og kanskje jaktfelt.)   

 

Kahles:

Ryktet tilsier førsteklasses glasskvalitet. 95mm øyeavstand. Litt lengre sikte enn Zeissen. Svakt rødpunkt mot lyse bakgrunner (snø i sol mm). Behagelig rødpunkt som ikke har synlig "flimring". noe større rødpunkt enn Zeiss.

 

Zeiss:

Helt kurant glass. Noe kortere enn Kahles. 90mm øyeastand. Kraftig lysstyrke i rødpunkt. Lite og skarpt rødpunkt. Irriterende flimring på rødunktet da jeg beveger på øyet eller siktet*.

 

*Flimring på Zeiss: Beveger jeg siktet eller øyet, ser lyspunktet ut som en stiplet linje, mange prikker i stedet for en konstant lyslinje. ( Jeg antar at lysstyrken justeres ved pulsbreddemodulasjon (pwm) i det synlige frekvensområdet. Dette er mest synlig på de lave lysstyrkene. Hvorfor zeiss gjør dette i sine "high end" sikter er et mysterium da det enkelt kunne vært unngått ved å doble frekvensen eller bruke annen teknologi, noe som lommelykt og led-bransjen oppdaget for 15-20 år siden.)  Jeg har sjekket Conquest V8, Victory HT og andre Zeiss sikter og det er likt på alle. Mange konkurrenter, deriblant Kahles har ikke synlig pwm.

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg.

Jeg kan fint leve med flimringen, men det drar ned følelsen av et perfekt produkt og den følelsen vil jeg gjerne ha når jeg bruker femten tusen i stedet for fem tusen på et sikte.

Kahlesen er litt lang, men ingen dealbreaker.

Kahlesen imponerte med klart glass og liten ringformet skygge av kikkertrøret (subjektivt og fritt etter minnet..) , samt kantskarphet i bildet.

Liten prikk er fordel på presisjon på lange hold.

Tydelig prikk er fordel ved "raske" skudd på lav forstørrelse og mellomlangt/nært hold i sterkt lys.

Pris og vekt er nesten identisk, 200kr og noen få gram..

Annenhåndsverdi og lettsolgthet taler kanskje i Zeissens favør da mange nye jegere kjenner bedre til Zeiss enn Kahles.

 

-Help me Kammeret.no, you´re my only hope!  ........

Edited by Håkåpetrettiell
Link to comment
Share on other sites

Bra innspill SuperXX, tildels enig med mange av vurderingene dine, men synes fortsatt det er vanskelig å velge mellom disse siktene.. Det kan kanskje kokes ned til;  

-Premiumfølelse og best glass/siktebilde, beste justeringstårn, komfortabelt rødpunkt = Kahles

-Mest allsidig (6x forstørrelse), kompakt, lettomsettelig, mainstreamfølelse, litt "jalla" og irriterende rødpunkt som likevel er mer presis på lange hold og i sterkt lys = Zeiss

 

Jeg vil ha pose og sekk, men må velge. 

Pose eller sekk?

 

Tar gjerne imot flere innspill  :)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Synes Zeiss burde kosta på parallaksejustering på et x15 sikte.

Enig, og om det hadde vært tilfelle, så hadde det vært tungen på vektskålen som hadde vippet dette i Zeiss favør..    Men ingen av disse siktene har parallaksejustering dessverre.   Så jeg lider fortsatt valgets kvaler.   :(

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

Litt Ot, men har 2 Zeisser, en til korthold og en til langhold, begge med lys , men har ikke merket noe til flimring ?? Forøvrig veldig fornøyd med begge,.. Har ingen erfaring med Kahles. Ellers er kundeservicen til Zeiss på topp !

Slett ikke Ot, flimringen er nok noe ikke alle vil legge merke til da det er ganske forskjellig hvor sensitive folk er for høyfrekvent blinking.

Jeg er dessverre i kategorien som legger svært godt merke til dette. Fenomenet er også godt kjent fra hjemmekino der noen mennesker ser kraftige regnbueforvrengninger på bildet i DLP projektorer, mens andre kan se på samme bilde og synes det er førsteklasses. 

Kundeservice og garantier er absolutt en faktor, og her har jeg lest mye bra om Zeiss. Ikke så mye info om Kahles, men da markedsandelen deres er vesentlig lavere enn Zeiss´, vil det også finnes færre rapporter totalt om Kahles (uten at det nødvendigvis reflekterer en dårligere service, bare litt større usikkerhet.)

+1 poeng til Zeiss da!      -Er det noen som har gode argumenter for Kahles som jeg ikke har tatt hensyn til?    :)

 

Link to comment
Share on other sites

Zeiss vant.

Hårfint i siste runde.

Jeg likte trådkorset i Kahlesen best, men 15x forstørrelse er faktisk ganske mye mer enn 12x, noe som kommer godt med på lengre hold på skytebanen. 

Klikkjusteringen på Kahles er helt grusom. Umulig å kjenne om det er skrudd et helt eller halvt klikk, det virker som annenhvert klikk er "skarpt" og "mykt" om hverandre. Her var Zeiss helt overlegen med krystallklare crispe knepp som kjentes mekanisk låst når jeg slapp hjulet.

2.4x forstørrelsen til Zeiss hadde også overraskende mye større field of view enn Kahlesen med sine 2.5x.

Flimringen som jeg ser på rødpunktet til Zeiss i lave lysstyrker drar ned helhetsinntrykket en smule, men det er til å leve med.

Har også litt erfaring med Zeiss fra et kikkertkjøp for et par år siden, og har aldri vært mer fornøyd med noe optisk produkt.

-Så, min (veldig subjektive) konklusjon er at Zeiss V6 2.4-15 er det beste do-it-all siktet man kan kjøpe for rundt 15tusenlapper på planeten Jorda i 2018.

Punktum

Finale

...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bback skrev:

Har ett Zeiss V6 selv i 2-12x50. Vurderte alternativene i samme pris sjiktet helt til at jeg fant ut at det faktisk ikke var konkurrenter. I hvert fall ikke når XXL kjørte -25% kampanje på lave priser i utgangspunktet :)

Fant dessverre ikke noe kampanje i nærheten av 25%, men klarte å forhandle den ned til 14 tusen, Warne hurtigmontasjer inkludert, så jeg klager ikke! 

Jeg har tafset litt på siktet etter kjøpet tidligere idag, og er sikker på at jeg og siktet kommer til å bli perlevenner!   :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du testet hvordan den er på 15x fra 200m og utover?

Jeg hadde en kort periode en Meopta R2 2,5-15X56 uten parallaksejustering. Den var helt håpløs på 15x på avstander fra 200m og utover. Man måtte velge om blinken eller tråkorset skulle være i fokus.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...