Jump to content

Forvaltning av statsalmmening.


Beat

Recommended Posts

Hei Kammeret,

 

Usikker på om dette er rette forum for dette innlegget, moderator må gjerne flytte det dersom det er på feil sted.

 

Uansett, jeg opplever fjellstyret/fjellstyrekontoret som forvalter den statsalmenningen jeg ønsker å jakte på som lite samarbeidsvillig. Ønsker derfor andres synspunkt på denne saken.

Det startet før sesongen 2017, da fjellstyret valgte å benyttet Inatur som tjeneste for å ta seg av søknader og tildeling av jaktkort. Inntil 2017 hadde fjellstyrekontoret forvaltet dette selv. Inatur er en god ordning som gir alle som ønsker å jakte på denne statsalmenningen samme forutsetninger får å få tildelt jakt. Fjellstyret har i alle år operert med to perioder a 10 dager med regulert jakt før de har åpnet opp for salgs av dagskort/ukeskort/sesongkort. 1. periode har alltid startet 15.09, mens andre periode har alltid startet 25.09.

 

Etter å ha søkt i 2017 fikk jeg ikke tildelt jakt for noen av periodene, men fikk kjøpt meg et kort på liten, mindre attraktiv del av statsalmenningen i 2.periode. Greit nok, men når jeg ser på kortet så gjelder dette fra og med 26.09, ikke 25.09 som har vært normalen i alle år. Det vil si at de som var så heldige og ble tildelt 1.periode i tillegg fikk en ekstra jaktdag, 11 dager, mens de som fikk tildelt 2.periode måtte begynne jakta en dag senere og da i 10 dager. Jeg ringte fjellstyret og fikk som svar at dette var en feil, som de dessverre ikke fikk endret på. 

Det var for så vidt fair, de lovte til og med å rydde opp i dette slik at det ble riktig til neste år.

 

Overraskelsen var derfor stor da jeg fikk jaktkortet for 2.periode i år, som igjen har startdato 26.09. Fjellstyret har ikke ordnet opp i dette i det hele tatt. Jeg ringer på nytt og får denne gangen servert en dårlig forklaring om at de hadde bestemt å gjøre det likt som fjoråret hvor de innrømmet å ha gjort en feil. Når jeg prøver å argumentere med vedkommende får jeg stort sett samme svar: " Sånn er det" og "Sånn blir det".

 

Er det jeg som er kjip og sutrete fordi jeg får jaktet en dag mindre eller er det fjellstyret som ikke gjør jobben sin her? Og hvor kan man henvende seg videre når man åpenbart ikke får hverken forståelse eller gehør når de har gjort samme feilen to år på rad?

 

Håper noen her på Kammeret har noen gode innspill, evt har opplevd noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...