Jump to content

Ukurant rørdiameter?


seawolf

Recommended Posts

Ja så ble det et bomkjøp igjen.....
Var på utkikk etter et greit sikte til salongrifla.
Ikke noe avansert, kråke og skjor på max 60 meter pluss litt uformell plinking.
Fant en 6x42 Docter på nett og ifølge selger var det  tysk #1 Retikkel og 1" mellomrør.
Enkelt og greit sikte med god kvalitet på linsene.
Imidlertid viste det seg når jeg skulle montere siktet at dimensjonen på røret ikke var 1" (25,35 mm.) men 26 mm.
Om jeg ikke husker feil var dette en eldre tysk/østerisk standard?
Uansett, monteringsforsøket medførte riper på røret og siktet er tilbake i eska si.
Rifla er en Ruger M77/22 og det finns naturligvis ikke annet av ringer her enn 1" og 30 mm.
Hva fanden gjør man så?

Link to comment
Share on other sites

Warne ringer fikser dette hvis du får det til rifla di . Selv om de er til 1" så går det greit å montere sikter med 26mm rør med Warne ringer. Weaver og Leupold standard ringer funker også med litt mild vold. Men jeg synes Warne funker best. Aller best funker det sikkert med 26mm ringer, men det har jeg ikke giddi å prøve å få tak i.

Et annet godt alternativ er å slipe de ringene du har til de kan brukes.

Lykke til med supert sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å strø salt i såret men ett lite tips er å sjekka med produsenten. Lurte sjølv på tilsvarande sikte men hadde ein mistanke om 26 mm, droppa siktet da ein mail frå docter bekrefta dette. Men satsa på at du får da til allikavel.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Tabben får jeg ta på min egen kappe, og når en kjøper brukt privat er det alltid en viss risiko.
Selger var sikkert trygg på at dette var 1", så jeg bryr meg ikke om å lage noe oppstuss der.
Kanskje jeg kjøper et sett med ringer fra Søilen, og prøve å tilpasse de på best mulig måte, selv om jeg har ti tommeltotter når det gjelder slikt arbeid.
Siktet er ellers av god kvalitet så jeg håper jeg får til en eller annen løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Innleggsålene er ankommet og siktet montert i 30 mm ringer på salongrifla, so far so good.
Jeg tenkte å skyte meg inn sånn ca på 30 meter, og deretter justere treffpunkt til midt i på 60 meter som er avstanden kråkeåta ligger på.

Imidlertid klarte jeg ikke å skru meg nok opp, justeringen bunnet mens det ennå var 30 cm opp til blinken på innskytningsavstand 30 m.
For å gjøre dagen fullkommen var ikke justeringshjulet lenger mulig å rikke, det hadde låst seg i øverste stilling.....
Eneste alternativet nå er å kontakte norsk importør, men hvem er nå det?
Noen som vet?
Eller er det like greit å kontakte Docter direkte i Tyskland og høre om siktet kan sendes inn til service/reparasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er siktet tilbake fra "Docter,n" i Tyskland, dvs nå heter de Noblex.
Rengjort, og fikset, så nå fungerer alt som det skal.
Totalpris for jobb og forsendelse ble NOK 328.-
Innleggsforinger både til 30 mm og 1" ringer er innkjøpt fra Brownells, så da er det ivaretatt.
I mellomtiden har min yngste datter bestemt seg for å ta jegerprøven, da samboeren har tilgang til rådyrjakt på egen eiendom.
Så da blir nok denne donert til henne sammen med en Ruger M77 MKII  i 308 W som brukes lite og stort sett samler støv.
Happy ending :)
 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...