Jump to content

Treffpunkt vandrer, hvorfor??


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har problem med at treffpunktet vandrer, og det er så ille at jeg ikke får skutt opp.

 

Har en Browning BAR 30-06 links (halvauto) med lyddemper, så her er det flust med feilkilder :-(

Jeg tror det første skuddet går bra, men så begynner de å vandre opp mot høyre (og vi snakker desimeter....utenfor sirkelen på reinen)

 

En halvauto med demper blir fort varm, men det har ikke vært noe problem tidligere. Jeg har sjekket skruene på montasje/kikkert, og de sitter.

 

En teori er at demperen er litt skjev, og at det er årsaken til problemet. En annen er at pipa blir varm og at det nå har begynt å kludre ting til.

 

Det er jo ikke frittliggende pipe på denne børsa, likevel har jeg skutt med meget gode samlinger tidligere.

 

Har dere noen tips?

 

mvh

Chr Meland

 

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver, mange feilkilder. Men en mulig feilkilde peker seg ut, skjev demper. Dette kan være pga. feil gjenging/montering, at demperen har fått en "kakk" under jakt, eller at den vrir seg ørlite når den blir  varm (kan samsvare med din beskrivels av at første skudd er OK). Det er jo små toleranser i en demper. Hvis du har mulighet til å låne en demper med samme gjenger i et større kaliber, kan jo denne feilkilden elimineres (jeg bruker dempere som er "etpar kalibre for store", gir noen db mindre demping, men da trenger jeg ikke gå og lure på om den har blitt så skjev at det går ut over treffsikkerheten, når jeg går i "ørneterreng").

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du åpne sikter?

Fjern kikkert og demper og skyt en runde med åpne sikter. Er det ok så setter du på kikkert og skyter skudd, hvis det er ok setter du på demper og skyter noen skudd.

Da bør du kunne finne feilkilden.

 

Kan nevne at jeg hadde problemer med en kikkert som flyttet seg fordi jeg ikke hadde avfettet skikkelig før jeg monterte den i ringene, kikkerten flyttet og vred seg for hvert skudd, men virket solid festet ved inspeksjon av skruer osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...