Jump to content

Hvilken patron kan dette være


C.E.A.

Recommended Posts

7,92 "tung mg" i en eller annen variant, ble vel brukt i Norge fram til 2VK og en annen variant ble kamret av svenskene i M98 (og relativt nylig "dumpet" som surplus på det amerikanske markedet)

 

EDIT-her tenkte jeg på 8x63"Swedish", men det er feil, den har mer normal lengde på halsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7,92 "tung mg" i en eller annen variant, ble vel brukt i Norge fram til 2VK og en annen variant ble kamret av svenskene i M98 (og relativt nylig "dumpet" som surplus på det amerikanske markedet)

 

Dette innlegget mitt forsvant:

 

Jeg er meget imponert, legger meg flat. Det er den helnorske 7,92x61MG Tung produsert i Tyskland under krigen. Svenske sin Mauser i 7,92 hadde vel noe lengre hylse etter det jeg husker, kan slå det opp. Men den var ikke lik den norske MG Tung.

 

Dette hadde jeg ikke trodd ville bli løst så raskt her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget imponert, legger meg flat.

 

Nja, mest flaks. Som du ser av min egen EDIT var jeg såpass i tvil at jeg selv mente jeg tok feil:-)

 

I hvilket omfang ble de norske mitraljøsene brukt av tyskerene? Og hvor, mest i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget imponert, legger meg flat.

 

Nja, mest flaks. Som du ser av min egen EDIT var jeg såpass i tvil at jeg selv mente jeg tok feil:-)

 

I hvilket omfang ble de norske mitraljøsene brukt av tyskerene? Og hvor, mest i Norge?

 

Her er jeg nok på tynn is men tyskerne hadde vel hånd om alt det norske utstyret men hvor mye og hvor ting ble brukt må nok andre svare på. Trolig brukte mest sitt eget og hadde det norske på depoter ??? Sikkert noen som vet noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...