Jump to content

Auto Breech Lock Pro fra Lee


Bäke

Recommended Posts

Har ikke noe konstruktivt å komme med, men vurderer å trykke "bestill" i dette øyeblikk faktisk.
Behovet er ikke der pga. mengden jeg lader, men ettersom prisforskjellen er liten i forhold til den vanlige O-pressa så frister det litt med enkelheten det gir å ha alle diene ferdig oppsatt.
 

Link to comment
Share on other sites

Trykket du på "bestill"?

Jeg lader i dag på en en-stasjons-presse. Det fungerer bra, men snart kunne jeg tenke meg utstyr som har større kapasitet og som gjør at jeg gidder å lade mer enn 100 om gangen.

Jeg hadde tenkt på en Classic Turret fra Lee, men så dukket denne opp. Jeg må ha en presse som det er nokså lett å bytte kaliber på.

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Bäke skrev:

Jeg hadde tenkt på en Classic Turret fra Lee, men så dukket denne opp.

 

Denne var ny for meg, men etter å ha sett videoen ser det ut til at ladeprosessen er temmeleg lik Classic Turret. Veldig bra pris då! Og eg likte hylsematinga, heilt klart ei forbetring frå Turret-pressa.

 

7 minutter siden, Bäke skrev:

Jeg må ha en presse som det er nokså lett å bytte kaliber på.

 

Enklare enn på Turret skal godt gjerast. Du set opp diene ein gong på den utskiftbare plata, og det tek bokstaveleg talt tre sekund å bytte kaliber. Fem, viss du må skifte hylseholder også. Ser at Lee lover det samme for Auto Breech pressa og, men det kom ikkje fram frå den videoen eg såg akkurat korleis dette fungerer.

Link to comment
Share on other sites

@joska

En av forskjellene på ladeprosessen på Auto Breech og Classic Turret er at du på den førstnevnte bearbeider 4 patroner om gangen, mens på den sistnevnte bare 1. Auto Breech er "progressive".

 

Hva kaliberbytte angår, er vel Turret enklere. På Auto Breech må man skru litt for å skifte platen som holder patronene. Dessuten må man skifte en og en die så vidt jeg skjønner.

 

https://leeprecision.com/cgi-data/instruct/PR2679.pdf

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skifte av dier er forskjellen ganske akademisk. Breech Lock-systemet er lynraskt, og diene tar mindre plass uten de store toppene.

 

AB vil være raskere enn en turret siden en lader en patron per slag, men det er også litt mer å passe på. Turretens store fordel er at en kan følge med på alle operasjoner, med en progressiv presse er det lett å misse noe. Greit nok så lenge en lader litt regelmessig, men om det blir til at en kjører ut en håndfull serier i året er det lett å bli litt rusten mellom hver gang. Dette var en av grunnene til at jeg kvittet meg med min Load Master. Nå er den pressa litt kilen i utgangspunktet, og min begynte også å bli sliten. Men det hjalp ikke at jeg bare brukte den noen få ganger i året, hver gang jeg tok den frem måtte jeg finne "flyten" på nytt.

 

Selv om en må dra i spaken 3-4 ganger per patron er Turreten likevel raskere og enklere enn en enstasjoner. En slipper å ta hylsene inn og ut 4 ganger, all håndtering av hylser i forskjellige stadier, hylsebrett og die-skifte. En slipper også å kjøre hele serier ferdig eller å gå fra masse halvferdig ammo, må en avbryte er det bare å kjøre ferdig patronen du holder på med.

 

AB er et interessant om enn litt merkelig produkt. Det kan virke som om Lee har gitt opp automatisk hettemating, for det er vel det eneste som skiller denne fra en "ekte" progressiv presse. Det er litt synd, for med en fungerende hettemater kunne den erstattet LM. Samtidig ser jeg logikken, det er bedre med en fungerende manuell hettemater enn en dårlig automatisk (altså alle tidligere løsninger fra Lee).

Link to comment
Share on other sites

Finner også et par andre sider hvor det står det samme, men rart at Lee selv ikke inkluderer det på sine nettsider hvis det er mulig.

Har fortsatt ikke trykket "bestill" på denne da jeg mistenker at en turret kanskje er mer riktig for min del.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

AB er et interessant om enn litt merkelig produkt. Det kan virke som om Lee har gitt opp automatisk hettemating, for det er vel det eneste som skiller denne fra en "ekte" progressiv presse. Det er litt synd, for med en fungerende hettemater kunne den erstattet LM. Samtidig ser jeg logikken, det er bedre med en fungerende manuell hettemater enn en dårlig automatisk (altså alle tidligere løsninger fra Lee).

 

Jeg kan godt bruke den hettematingen, jeg har den satt opp på enstasjonspressa. Det er god avstand mellom den hetta som presses inn i hylsa og alle de andre hettene. Den er riktignok ikke automatisk, men når man først har fått håndlaget med den, virker den hver gang.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bäke skrev:

En av forskjellene på ladeprosessen på Auto Breech og Classic Turret er at du på den førstnevnte bearbeider 4 patroner om gangen, mens på den sistnevnte bare 1. Auto Breech er "progressive".

 

Godt poeng. Samstundes er forskjellen strengt tatt berre kor mange gongar du dreg i spaken - du må framleis fore den manuelt med hylser, hetter og kuler (og i den viste videoen - krutt). Eg ser ikkje for meg noko dramatisk auke i effektiviteten samanlikna med ei Turretpresse, då den manuelle handteringa av komponentane er det som er tidkrevande, ikkje spaken.

Med automatisk mating av hylse/hette/krutt/kule blir det noko heilt anna, og denne pressa ser ut til å vere designa med slikt utstyr i tankane. Skal du ha slikt på ein Turret må det hacking til. Moro det, viss ein likar slikt. Viss ikkje kjøper ein noko anna.

Edit: No virka det som om ein ikkje kan ha automaktisk kruttmål på ein Turret, det er sjølvsagt ikkje tilfelle. Autodisk-kruttmålet er genialt og fungerer veldig bra :) Men hylse- og kulemating vert ikkje levert til Turret såvidt eg veit, eg har berre sett hacks og tilpasning av produkt berekna for andre presser.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan montere automatisk mater for krutt, kule, hylse og hette("halvautomatisk") på Auto breechlock.  Det finnes noe instruksjonsvideoer hos Lee som viser dette.

Hvis jeg skulle kjøpe en slik ville jeg hatt automatisk kruttmål og den hettemateren som vises. Hylse og kulemater ville jeg for min del ventet med.

 

Edited by Bäke
Utfyllende foklaring
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...