Jump to content

Er det sånn det skal være?


JoachimN

Recommended Posts

Ble ganske overaske hvor sprø Bismuth og Tungsten er. Klemmer du på et blyhagl blir det bare deformert. Men disse to haglene sprakk :o. Dette kan umulig vær bra ammo. Kan aldri tenke meg at dette vil holde sammen i treff på ben ol. Må si jeg er veldig i tvil. Kan det hende at dagens hagel ikke tåler lagring eller har for lav kvalitetskontroll? Hva skjer om du klinker til på ei Gås eller en Tiur?? Like før jeg graver frem gode gml bly ammon. Har ikke helt trua på dette.

 

Eley Alphamax Bismuth forest #4 70mm

221120081737EHwgIywSymmaLgvhTE.jpg?60

 

Kent Impact Tungsten matrix #3

221120081708R82dtUhBNjwo6s2Mbm.jpg?2

Link to comment
Share on other sites

Hva har du utsatt haglene for? Att de egner seg dårlig til å lage flate skiver med knipetangmønster, eller at de ikke egner seg mellom en hammer og en ambolt f.eks. sier lite iforhold til hva som skjer når du treffer en fuglevinge. Har de derimot knust når du klemmer på de med fingrene er de nok søppel (dyrt søppel)...

 

Dessuten så er det hagl og ikke en riflekule. Om det ene haglet som treffer vingeknoken knuser, skal du fremdeles ha de 3 i leveren, de 2 i lungene, det ene i halsen, og en 2-3-4 til plassert litt mindre nyttige plasser.

Link to comment
Share on other sites

Aah! Det var meget fine eksempler på hva jeg har opplevd med Alphamax Vismuth.

Skøyt ifjord et par gjess med en avstand av 5 meter med disse patronene (12/76, BB)

Det jeg fant av hagl, så akkurat slik ut. og det var mye. Alt lå i fettet i skinnet, og fant vel 4 -5 hagl hele.

Det er mulig trangboringen har mye å si ved bruk av så sprøe hagl. I mine tilfeller var det benyttet 0,25 og 0,5

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer om du klinker til på ei Gås eller en Tiur??

 

Jeg har skutt flere storfugl, både svarte og brune, med vismut og kan ikke si at jeg merker store forskjellen fra bly. Jeg vurderte om jeg skulle kjøpe inn mye bly sesongen før forbudet kom, men etter å ha testet vismut på jakt den sesongen, så fant jeg at hamstring ikke var nødvendig.

 

Tungsten er jeg derimot mer skeptisk til da denne "tegner dårlig" i mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...