Jump to content

Glødemaskineri!


Reinhard

Recommended Posts

Jeg tror gløding er viktig hvis man skal ha presisjon.

Til nå har jeg gløda med hylsa i ei hånd, og en gassbrenner i den andre. Før det holdt jeg på med stearinlys, og holdt på å bli gal. Kjeeeedeliiig!!!!

Her i fjor gløda jeg 220 hylser i en omgang med fattern’s gamle blåboks, og banna på at jeg skulle finne en bedre løsning på det der.

For ordens skyld skal jeg nevne at jeg har vurdert de kjente glødeløsninger som vanligvis omtales, og jeg tror rett og slett ikke at den gamle vannbadmetoden er god nok i forhold til jevnhet og konsistens, og blydyppinga er ikke bare giftig, men også i følge enkelte som påberoper seg å ha peiling*, ikke god/varm nok.

Etter å ha lest denne* http://www.6mmbr.com/annealing.html ble jeg litt gira på å forsøke å lage en liknende løsning sjøl. Jeg grubla litt på hvordan jeg skulle gå fram. Jeg var aldeles ikke sikker på om jeg kom til å få detta til i første omgang, og bestemte meg for å lage et første forsøk så enkelt som mulig, for å få en forståelse av eventuelle problemstillinger. Det jeg var usikker på var om jeg skulle få hylsene til å rotere jevnt gjennom flammen, men det som bremsa det hele mest var å finne et drivverk. Løsninga lå bak i bilen. En vinduspussermotor jeg hadde fra en Mitsubishi L300 som skulle skrotes.

 

060120080156QG7v4VqsHfOdoZaQm4.JPG

 

Maskineriet består av to biter MDF i 25/16mm, tre skruer til bein, en skrue/skive/mutter i senter, to plastskiver, en vinduspussermotor fra en L300, en strømforsyning til denne, en ekspansjonsplugg (hylleoppheng), en 5mm skrue,, litt teip, og litt kontaktlim.

 

 

060120080159zOKaV8IVt2dliG81ad.JPG

 

Her er det full fres!

 

 

0601200801019RODLjjbcetOsdHrFs.JPG

 

Sett fra siden. Den står ute ved benkekanten for at hylsene skal gå rett i bøtta.

 

 

060120080103xGGZK5DIupwCLlmxC1.JPG

 

Senterskruen er skrudd ut. Som dere ser er det to hvite ringer som er felt ned i platene. Disse er laget i et plastmateriale som glir meget godt, og sitter ”akkurat” i hver plate. Den ene stikker litt utenfor for å gi litt mellomrom. Forøvrig samme materiale som hylsebrettet dere ser på bildene. I det nedfreste sporet som snurrer hylsa er det et mørkere parti til venstre for hullet. Det er kontaktlim som er smørt på for å tak i hylsebunnen slik at hylsa snurrer. Så er det rett i bøtta.

 

 

060120080105KDwJAcRUM1cPfwnOAa.JPG

 

Slik ser det ut under. Enkelt og greit. Vinduspussermotor til gjenbruk! Gassbrenneren fant jeg på biltema, og passer utmerket til formålet. Den er jeg svært fornøyd med så langt.

 

 

060120080108YKSizeSHQMDOdJ2cWS.JPG

 

Talerken drives av denne skruen som sitter i en gummihylse. Denne hylsa er en ekspansjonshylse for å feste skruer i murvegger. Litt teip/kontaktlim for å få friksjon. Her sees det sporet som hylsene ”ruller på”. Det er kun ytterkant av rilla som tar i. Dette kunne sikkert vært gjort mer elegant, men jeg skulle jo bare lage en rask prøveløsning. Bortsett fra at platene er skåret til på ei platesag, og talerken er gråvskåret på ei båndsag er alt arbeide utført på en søylebormaskin.

 

 

060120080110NOAjmu7MVYnRmvL1Fl.JPG

 

Hylse i farta!

 

 

Jeg har fremdeles mange spørsmål rundt hva som er optimal gløding. Hvor varmt er varmt nok vs for varmt? Er det nødvendig med kjøling i vann, eller ikke? Bør halsene være helt rene for å oppnå jevn gløding? Med mer..

 

Fordi jeg er usikker på om det er riktig som det hevdes i overnevnte artikkel, at vannkjøling ikke er nødvendig, har jeg valgt å slippe hylsene i vann til nå. Hvis man ikke kjøler blir resten av hylsa ganske varm, og ved å bruke vannbøtta blir det i alle fall ganske likt fra hylse til hylse.

 

Det er to ting som mangler. Jeg trenger en hastighetsregulator, og en tempilstik: http://www.tempil.com/product_display.asp Da vil jeg forhåpentlig vis kunne regulere dette inn i et teoretisk riktig temperaturnivå. :wink:

 

 

Hvis noen skulle mene at de kan ha sett noen dårlige bilder av denne greia før så kan det stemme.

Link to comment
Share on other sites

Artig løsning :-)

Siden du kjører en 12V motor, holder det jo med en regulerbar strømforsyning, som du eksempelvis kan kjøpe på Clas Ohlson, Fridtjof Arngren eller en modelltogbutikk (Trafo til modelltog). Da kan du regulere trinnløst, og få akkurat den farta (og glødetid) du vil.

 

Edit: For pokker - nå har jeg sett Hylsebrettet Fra Helvete også!

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det til deg før Reinhard, og nevner det igjen: Du er "anneal rentative"! :mrgreen:

 

Hvis vesla ved siden av deg i baren spør hva du skal i helgen, LYV! Finn på en skrøne, hva som helst, bare ikke "jo du skjønner, jeg trenger så veldig en glødemaskin til hylsene mine, og....." :D

 

Det er jaggu bra vi gærnigene har dette forumet. Når skal du bygge en til meg?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det til deg før Reinhard, og nevner det igjen: Du er "anneal rentative"! :mrgreen:

 

Hvis vesla ved siden av deg i baren spør hva du skal i helgen, LYV! Finn på en skrøne, hva som helst, bare ikke "jo du skjønner, jeg trenger så veldig en glødemaskin til hylsene mine, og....." :D

 

Det er jaggu bra vi gærnigene har dette forumet. Når skal du bygge en til meg?

 

Tron

 

Når du nevner det så var det ei som stakk hue inn på laderommet mens jeg tok bildene og spurte om jeg hadde vurdert å få meg jobb på sirkus. Er usikker på hva hun mente med det, men jeg valgte å ikke spørre.

Når det eventuellt blir en versjon 2.0 så kanskje jeg kan lage to. Akkurat nå har jeg ei børse som skal bli ferdig.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...