Jump to content

The Gummi Gønn (700 SPS Varmint).


Malle

Recommended Posts

Jeg registrerer at andre mye bedre resultater med tilsvarende børser (Varmint/ Tactical), så enten juger de så det renner, eller så har jeg fått en "sitron"..

De fleste som skyter hull i hull hele dagen får du aldri se "live" :evil:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Sier du det ja.

Da blir det nok ikke løpskutting på meg. Skal bruke riflen til posteringsjakt og lengste distanse fra "allfarveg" til post er vel 500 meter.. ;) Så du den posten der han karn la inn alu-stenger i den orginale stokken? Jeg har litt tru på å gjøre dette, men det hadde vært kjekt om det hadde vært en litt mer detaljer gjennomgang av hvordan ting blir utført.. *hint hint* .. ;)

 

Du får uansett ha lykke til videre med rifla. Tenker det løser seg jeg, og at trekløveret samler seg tett igjen.. :D

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

Så du den posten der han karn la inn alu-stenger i den orginale stokken? Jeg har litt tru på å gjøre dette, men det hadde vært kjekt om det hadde vært en litt mer detaljer gjennomgang av hvordan ting blir utført.. *hint hint* ..

 

Jeg er ikke denmest fingernemme, men selve "inngrepet" virket greit beskrevet i linken. Jeg klarer ikke¨å finne det igjen, men jeg så en bildeserie hvor en benyttet pilskaft av karbon til samme formål. Blir antagelig litt mindre vekt på den måten :D . På den annen side, så er den originale stokken såpass lett at børsa blir ganske fremtung med 66cm løp. Jeg synes detkan være ok til skyting uten anlegg, men jeg synes som sagt at et er en dårlig egenskap ved bæring. Og spesielt hvis man skal ha børsa over brystet og ski på beina. En situasjon som jeg stort sett forsøker å unngå pga mine sterkt mangelfult utviklede skiferdigheter :wink: . Men med 500 meter fra veien, så skulle det vel gå bra uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd med moment nøkel der er det mykje og hente når det kommer til presisjon. Blei fortalt når eg kjøpte mcmillan a5 stokken min, at remington skulle bruke 7,3nm på skruene,men prøv deg fram. Ikkje bruk så mykje nm på den bakre skruen,eg bruker 7,3nm på den fremre skruen og ca 6,5nm på den bakre. prøv deg fram du kan få ein sikkelig overaskelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

@700 SPS Tactical:

 

Hei :D !

 

Takk for tipset! Jeg har en vag ide om hva en moment nøkkel er, men er dette noe jeg får kjøpt hos en vanlig jernvareforhandler? Når det kommer til verktøy og antall tommeltotter er fordelingen noe skjev for mitt vedkommende :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Håpet er å få bilder av børse og "samlinger" inn i tråden på torsdag. Jeg er usikker på om min antatt bedre halvdel har tatt med seg kameraet til Danmark. I så tilfelle kommer det bilder over helgen.

 

"Teaser": den ser rett og slett litt kjedelig ut med den nye stokken, men du verden for en ergonomi :D !

 

Har kjøpt noe Winchester 55gr SP i dag. Norma var min lokale ammopusher tom for. Med untak av .223 Oryx til 650,- per 20 :roll: . Jeg takket høflig nei...

Link to comment
Share on other sites

Etter tap av nattesøvn og tenners gnissel bestemte jeg meg for å demontere The Gummi Gønn (TGG) for å se om jeg kunne oppdage et eller annet. Dette bestemte jeg meg for i går morges før jobb, og det føltes vel egentlig som et fåfengt håp.

Jeg leste gjennom innleggene til Sako trg og SPS 700 Tactical en gang til før jeg satt i gang. Jeg fant ut at jeg ikke hadde tid til å reise ut for å kjøpe en momentnøkkel, så jeg baserte meg på "litte-granne-bøy-på-nøkkel-metoden" til Sako trg.

 

Fant jeg noe feil? JA! Magasinveggen var løsnet der som den er loddet (ser vel mest ut som limt :? ) i bakkant. Det så for meg ut som om den ene siden av magasinet hadde blitt presset ned og ut av stilling. Jeg antar at dette vil føre til uønskede spenninger mot mekanisme/ stokk. Jeg hadde verken loddebolt eller egnet lim for hånden, så jeg bestemte meg for å stole på en gammel venn; hr. Gaffatape. En liten bit tape og børsa ble skrudd sammen igjen etter ovennevnte herrers anvisning. Et blikk på klokken fortalte meg at jeg kom til å rekke en snartur på banen før jobb. Som sagt så gjort.

 

Desverre er banen under ombygging for tiden (tullinger som har klaget på støy :evil: ), så noen benk å skyte fra var utelukket. Jeg var derfor henvist til å bruke 110 meters holdet i jaktfeltløypen. Liggende med tofot i forholdsvis løs snø er nok ikke optimalt siden tofoten sank litt mellom hver serie og hele tiden måtte flyttes, men jeg tenkte at det ville gi meg en pekepinn på om ting hadde endret seg.

 

Jeg rakk ikke mer en seks treskuddsserier, men to av dem fikk definitivt håpet til å stige :D . Som sagt var det ikke optimale forhold og jeg skal ikke utrope meg selv til noen som helst form for skarpskytter, så jeg er egentlig strålende fornøyd. Jeg regner med at samlingene hadde vært enda bedre om jeg hadde hatt tilgang på benken og skikkelig støtte, men regner jeg med at kommer til å bedre seg etterhvert.

 

Jeg beklager de dårlige bildene, men jeg var nødt til å ty til mobilen da kameraet er på dansketur.

 

Deilig trekløver målt til 20mm. American Eagle 55gr FMJ:

 

11ad7rn.jpg

 

Winchester 55gr SP målt til 20mm, men med to tette :D

1znvsyc.jpg

 

PMC 55gr FMJ. Ikke så bra, men skytteren skal ta sin del av skylden.

wi7z84.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hola!

Fint å se at du har fått til rifla. :) Er det ikke snart på tide med enda mere oppdateringer? ;)

Jeg har nå fått min 700 SPS Varmint i hus, og jeg må si jeg er fornøyd med hva jeg ser og kjenner hittil (Oppgraderer fra en sliten HVM98 i 30-06), men mye vil ha mer. Lurer på å kjøre på med bedding og avstiving av orginalstokken nå. Så jeg lurte vel egentlig på om ting går virkelig skeis, om du var villig til å selge gamlestokken din? :D

Skulle sikkert tatt dette på PM, men skitt au.. 8)

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

Så jeg lurte vel egentlig på om ting går virkelig skeis, om du var villig til å selge gamlestokken din?

 

Det er greit, men på en betingelse; at du dokumenterer arbeidet du gjør og legger ut bildene i en tråd på Kammeret :wink: . Det er sikkert en del SPS Varmint og standard eiere som er interessert. Skulle det gå skeis, så klarer vi nok å bli enige om hvordan gamlestokken min skal avhendes :D!

 

Bilder av TGG kommer snart. Nye patroner er i bestilling og skal testes ut kommende uke. Men hvor i H.... er alle delene til pressen min :? ! Ivrer etter å teste ut hjemmerullet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag trosset jeg 20 cm nysnø og tett snøføyke og dro på banen. Som nevnt over er banen under ombygging, så jeg var forvist til feltløypen og 110 meters hold. Liggende på snø med tofot er ikke optimalt, men takk og lov for at det går an å ligge i fjellduken :D !

 

Målet for turen var å kontrollere om jeg fortsatt var innskutt med Winchester 55gr soft point, samt å se om Remington UMC 55gr FMJ ville fungere bra i TGG. Behovet for å teste om jeg var innskutt kom etter en uforklarlig bom på en kråke. Det viste seg at bommen ikke var uforklarlig, men snarere et resultat av "operator error" :oops: .

 

Nok en gang leverte Winchester skuddene et bra resultat. Dette på tross av været og til tider kalde fingre:

 

Fortsatt innskutt og 20 mm :D :

25zmhli.jpg

 

To meeeget tette og totalt 14 mm :D Det som ser ut som ett hull i det sorte er faktisk to skudd. :

314q881.jpg

 

Remington skuddene hadde jeg store forventninger til siden Jørund Lien har oppnådd bra resultater i Remington løp med disse ved flere anledninger. Vel, TGG likte dem ikke. Her snakker vi ikke om samlinger, men snarere spredning. På det verste var det 80mm. Jeg hadde fortsatt noen Federal 50gr HP igjen, og jeg tenkte at jeg skulle gi dem en ny mulighet etter at jeg fikk justert børsa litt. Det viste seg å være bortkastet tid da disse fortsatt "samlet" rundt 10 til 15 cm.

 

Det virker som om denne riflen er litt kresen; enten samler den skikkelig dårlig, eller så sitter det så tett som jeg makter å skyte Eneste unntaket er Federal 55gr FMJ som samler greit nok til treningsskyting. Nå har jeg bare testet seks forskjellige fabrikat til nå, så jeg må orge litt mer ammo før jeg rigger meg til ved ladebenken. Siden jeg har flyttet ligger ladeutstyret i deler og jeg må få fingeren ut og montere det i et dertil egnet rom.

 

Til sist legger jeg ved et bilde av TGG. Jeg burde tatt bildet i dagslys, men får bli når solen kommer...

rbl95e.jpg

 

Edit: Målene på samlingene er målt fra ytterkant til ytterkant uten at jeg har trukket fra kulediameter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ JanT: jeg har ikke veid den, men den er på ingen måte noen lettvekter. Nå har jeg drasset den med meg litt hit og dit og den oppleves som forholdsvis tung, men forholdsvis behagelig å bære på skulderen. Dette blir delvfølgelig svært subjektivt, men jeg vil ikke ha problemer med å bære den med meg over lange avstander og en hel dag. Jeg skal prøve å få veid den i løpet av nærmeste fremtid,så skal du få eksakt svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny tur på banen i dag (fortsatt i feltløypen). Endelig har jeg fått ut fingeren og kommet i gang med egenprodusert ammo. Etter noen forsøk med 55 gr v- max, som gav et forholdsvis greit resultat (skal prøve igjen med annet krutt), fikk jeg trykt opp noen med 50 gr Balistic Tip. Her er de tre beste etter dagens innsats:

 

2afbb83.jpg

 

358xs8m.jpg

Joda, det er tre skudd.

 

15i0uvc.jpg

 

Til min store glede er snøen på vei vekk fra "standplass", men dette innebærer et ytterst ujevnt underlag. Dessuten begynner det å bli liv i maurtuen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...