Jump to content

Hva med elgkalven?


Truls

Recommended Posts

Jeg lurer på noen elgjegere her inne har erfaringer med at mordyret er blitt felt for enslig kalv.

 

Når er det størst sjanse til å felle kalven etter at kua er skutt - umiddelbart etterpå eller etter å ha ventet noen timer?

Er det i det hele tatt mulig å få en enslig kalv til å stå for hunden, eller lønner det seg å putte bikkja i bilen og spore kalven uten hund?

Hvor langt pleier en ensom kalv å stikke etter at mora er felt?

Hvor stor er sjansen for at kalven skal klare seg gjennom vinteren, hvis den blir alene i slutten av november?

Link to comment
Share on other sites

Ikke personlig, men det har skjedd i området tidligere..

 

Da holdt kalvene seg i innenfor en radius av 300m, og ble felt dagen etterpå. Skulle tro at det blir det samme med enkelt kalv.

 

Jeg ville ha postet i nærheten, iallefall i begynnelsen.

 

En kalv vil nok ha større sjangse for å klare seg alene hvis det er lite snø/mild vinter.

Link to comment
Share on other sites

Det skal jo ikke skje, men uhell kan oppstå slevfølgelig! har aldrig vært med på at det har skjedd, men har hørt at kalven ofte blir stående igjen i nærheten å vente på kua så vil tro sjangsen er størst rett etter.

 

bikkja må jo selvsagt være med, de lar seg stille men det kan ofte ta litt tid, har opplevd det 2 ganger at hunden har lost på enslig kalv, senest i helga å den fikk jeg feldt. kanskje ikke alle er like lette å få til å stå, men sjangsen er der, uansett mye lettere å spore med hund enn å gjøre det selv vil jeg tro.. og er kalven liten nok så fikser bikkja biffen selv, det har hvertfall min gjort noen ganger, men det er når kua å kalven skiller lag når de blir støkt, han har tatt to kalver, begge på ca 30 kilo. den ene fikk vi befridd, men den andre ble skutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et inntrykk av at kalvene ikke rører på seg så mye etter at kua har blitt borte. Kjenner folk som har god erfaring med lokking "dagen derpå" etter at kua er blitt skutt ved uhell, da på samme plass som kua datt.

Noe annet jeg har merket meg i min korte jaktkarriere, er at enslige kalver slettes ikke vil stå i los for hunden. Losene kan gå likt som styggfine hareloser; runde på runde.

Jeg skaut selv en kalv som kua hadde blitt skutt unna for i fjor. Losen sto bra i to minutter, før kalven kom til meg i bortimot 300 km/t..

Jeg tror nok at store kalver ikke har problemer med å overleve en fin vinter, sett fra elgens side.

Link to comment
Share on other sites

Her er det også mange forskjellige erfaringer. men det kan være en fordel å la det får ro litt. ikke slippe på bikkja med engang. da kan det reise laaaangt avgårde. Hvis den får litt ro vil den holde seg i området og den lar seg nokså greit lokke inn, hvis en kan det. gjerne samme dagen ut mot kvelden, men da bør det i grunn være bare være en som er der i nærheten av fallet. Ellers kan kalver stå, men det kan ofte være hvis de har vært aleine en stund.

 

Som nevnt tidligere her så kan de være som harer, det ble påkjørt ei elgkyr rett ved jakthytta vår i høst. hun hadde tvillinger. Vi slapp på dagen etterpå. det var ett jækla renn rundt og rundt, det endte med at de smatt utenom postrekka og avgårde. Da mente vi at vi hadde dekt alle muligheter, men det var bånngass da de bestemte seg for å forlate området

Link to comment
Share on other sites

Dette har faktisk skjedd to ganger her i høst. Et av nabolagene fikk skutt ei ku i fra 2 kalver. Dette følget har "bodd" hos oss i hele sommer og tre dager etterpå lå plutselig kalvene ute på et jorde inne hos oss midt på ettermiddagen. Jeg fikk tatt begge der.

 

Selv skjøt vi ku i fra kalv etter at de skilte lag. Regner med det skjedde kort tid etter uttak for kua turet som et uvær i flere timer før ho kom frem til en post som skjøt ho som kvige (veide 155kg). Denne kalven ble observert, på samme jordet som jeg tok de andre kalvene, morgen og kveld i en uke. Var utpå etter det var mørkt og gikk av før det ble lyst (så på den i nattkikkert). Denne kalven og mora har også "bodd" i området i hele sommer og høst. Vi fikk tatt den i "rådyrlos" for hund helgen etter. Ville ikke stå.

 

Med tanke på lokking så er det effektivt som fy hvis kalven hører deg. Men hvis uhellet først er ute, og tingene ligger til rette for det, så hvorfor ikke bare vomme kua og sitte i nærheten av ho på kvelden og påfølgende morgen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på noen elgjegere her inne har erfaringer med at mordyret er blitt felt for enslig kalv.

 

Når er det størst sjanse til å felle kalven etter at kua er skutt - umiddelbart etterpå eller etter å ha ventet noen timer?

Er det i det hele tatt mulig å få en enslig kalv til å stå for hunden, eller lønner det seg å putte bikkja i bilen og spore kalven uten hund?

Hvor langt pleier en ensom kalv å stikke etter at mora er felt?

Hvor stor er sjansen for at kalven skal klare seg gjennom vinteren, hvis den blir alene i slutten av november?

 

det er jo ikke ulovlig å skyte kua fra kalven, men jeg mener det er HASARD å gjøre noe sånt :shock:

 

har hørt om tilfeller der kua har blitt skutt og kalven har stokke te hælvette å ikkje blitt felt

 

men kalven klarer seg nok fint om det ikke blir en hard vinter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør fordi jeg holdt på å felle ei ku med kalv for et par uker siden. Hadde i et par dager vært etter ei ku som vi felte kalven for et par uker tidligere, da bikkja fikk los på denne kua i det samme området. Tett som rakkern, men jeg fikk skuddsjanse til slutt. Men da hadde jeg heldigvis oppdaget kalven.

 

Men det kunne jo vært annerledes, og hvis det skullle skje, er det greit å vite litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør fordi jeg holdt på å felle ei ku med kalv for et par uker siden. Hadde i et par dager vært etter ei ku som vi felte kalven for et par uker tidligere, da bikkja fikk los på denne kua i det samme området. Tett som rakkern, men jeg fikk skuddsjanse til slutt. Men da hadde jeg heldigvis oppdaget kalven.

 

Men det kunne jo vært annerledes, og hvis det skullle skje, er det greit å vite litt.

 

slapp av krittiserte ikke, la bare ut hva jeg syns om saken :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute for 2 episoder der kua har dødd i løpet av sommer/høst av sykdom. Den ene gangen hadde kua tvillinger. Vi valgte å ikke bruke hund. Kalvene ble funnet og skutt i nærheten av ku-liket.

Den andre gangen hadde ku dødd (sannsynligvis påkjørt) like før hjortejakta. Kalven ble først sett 10.september, men vi skjønte ikke med en gang at kalven var alene. Ikke før den siste elgjaktdagen i oktober ble kalven skutt. Da i en helt annen del av terrenget. Kalven var i en skrøpelig form og klarte knapt nok å gå i oppover bakker.

 

men kalven klarer seg nok fint om det ikke blir en hard vinter :wink:

Dette kommer mye an på når kalven mister moren, i hvilken kondisjon kalven var da, hvor lett det er å finne næring i området den befinner seg og selvfølgelig hvor hard vinteren er.

Er det ved kysten har den større sjanse til å overleve. Men sannsynligvis vil en meget stor andel av kalvene bukke under, når den er alene.

For to år siden ble det skutt en ku i nabovaldet mitt. Dette var sent i jakten. Kalven hadde sannsynligvis enkel tilgang på føde og kua ble skutt sent i jakta. I fjor ble samme kalven skutt. En liten fjorokse på 80 kilo. En kalv som har fått fraskutt moren og overlever vinteren vil sannsynligvis være preget av dette resten av livet. Den vil aldri kunne kompensere for det ekstra vekttapet den har fått som følge av at den har gått alene den første vinteren.

 

Det burde være en selvfølgelighet for alle jegere å ikke skyte ku fra kalv. Og det burde være en like stor selvfølgelighet at hvis det først skjer, bør jegeren(e) legge alle kluter til for å få skutt kalven(e)(selvfølgelig innenfor lovverket).

 

Av den meget knappe erfaringen jeg har, vil jeg anbefale å forsøke å få fatt i kalvene uten hund til og begynne med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...