Jump to content

Beste "varmint" kule i 6,5.


jjrckd

Recommended Posts

Har disp fra fylkesmannen til å skyte grågås utenom vanlig jakttid. Har tidligere brukt lappa scenar-l i 6,5-284 med v0 på 990 m/s med godt resultat. Pga lengden på pipa (740mm) så gikk jeg for samme kule men i 6,5x55 og v0 på 830ish m/s i fjor høst. Resultatet var skremmende dårlig. Med v0 på 990 var det knall og fall men med v0 på 830ish så klarte litt for mange av gjessene å karre seg på sjøen før de segnet om. Presisjonen i begge løpene er tilsvarende god så mangelen på knall og fall skyldes ene og alene hastighet og manglende ekspansjon når hastigheten blir for liten.

 

Da jeg har lite lyst til å drasse rundt på 6,5-284 løpet igjen så lurte jeg på om det er noen har anbefaling til kule som gir god knall og fall i normale 6,5x55 hastigheter. Kjøttødeleggelse er uinteressant da vi snakker skadefelling. Kula må kunne ha potensiale til å ligge under snusboksen på 300m i ei rifle med normal men god presisjon (scenar-l snitter på ca 35mm på tre skudd).

Link to comment
Share on other sites

Lapua scenar i 100grains eller 107grains fungerer rimelig bra i større hastigheter. 

 

Ladet opp dette til min onkel for nokre år sia som han har brukt på gåsejakt med godt hell.

Meiner og huske at det var ca 1000m/s utgangshastighet på kula.

 

Ellers er no Amax ein sikker kule som fungerer godt. 

Bruker sjølv Amax i 6mm på gåsa, og har jakta med andre som bruker denne i 6.5 mm.

 

Grågåsen smaker fremdeles bra om du skyter den med skadefelling, ikkje noko grunn til å kaste kjøttet for di.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...