Jump to content

Tysk bæremåte av rifle.


seawolf

Recommended Posts

Hva er det med tyskere og mellomeuropeere i måten de bærer sine jaktrifler på?
På de fleste bildene jeg har sett, bæres rifla med reima over venstre skulder med rifla foran (ikke på ryggen) og pipe opp eller framover i 45 grader.
Jeg har også sett bilder hvor jegere står og prater med våpen på denne måten, og hvor pipa peker rett inn i fjeset på den de snakker med....
Har det noe med å få rifla raskt i skytestilling, bedre beskyttelse av våpen i tett skog og kratt,  eller er det andre grunner?

Link to comment
Share on other sites

Kan det rett og slett være tradisjonsbestemt? Uten å beskylde mellomeuropeerne for å være lite sikkerhetsorientert så kan det være at fokuset ligger i meste laget på en vellykket jakt med kjappe skudd:$ Har sett at det selges børserimer her i landet som er laget for bæring av riflen slik du beskriver så det har nok et praktisk formål også.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg bærer stort sett etter canadenserens afrikametode. Da har jeg et løp som peker ned og en kolbe som ikke tar oppi alsken småskog og kratt. Lenger nede i europa er de ikke synnerlig plaget med småskog og denslags (har jeg forstått) så det har utviklet seg andre tradisjoner for bæring av børse. I gamle dager hadde de til og med egne folk som bar børsene for jegerne:)

Link to comment
Share on other sites

Bærer oftest også på denne måten. - Hånden holder god kontroll på hvor pipa peker og ingen "dunking" mot ryggsekk.

Det har (altfor) ofte hendt at jeg sett i andres pip-munninger til folk fremfor meg som bærer "på rygg" og når man beveger seg på vei ned i litt bratt terreng

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i grunnen ikke tenkt så mye over denne måten å bære på, selv om jeg har sett bilder av det tidligere.
Men prøvde det på smygjakt for noen uker siden etter å ha vært inne på nettsida til klesmerket JAGDHUND, hvor det var flere bilder av slik bæremåte.
Veldig kjapt å få rifla i anlegg, og som flere sier, en har god kontroll på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Som andre skriver, god kontroll på pipa, raskeste vei til anlegg, hvis man bruker reim og mindre vann å rusk i kikkerten. Man blir nok litt "uglesett" når børsa bæres slik, bærer "tradisjonelt" på elgjakta når jeg går sammen med flere jegere.

 

Edited by sako.
Link to comment
Share on other sites

Når jeg går ettersøk eller er ute og sniker så bærer jeg på tysk, det er veldig lett å få våpenet i stilling ofte lurer jeg på hva skjedde egentlig når jeg står og sikter  . Men må jeg bevege meg litt så er det våpenet på venstre skulder .

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har faktisk jakta denne sesongen uten reim (v unntak av reinsdyrjakt).   Suns faktisk d er himla befriende å ikkje ha ei reim så henger å slenger. Har en blaser r8 success. I kvile stillingen blir på børsa liggende på høyre skulder så holder eg i tommelhulsgrepet. Ikkje i pistolgrep, men rundt toppen av skjeftet. Jakte i tillegg med bandhund å suns dette fungere gått. Vektå på børsa e vel 4,5 kg m alt. Litt tungt å uvant de første turer så går d seg til. Når me nerme oss dyr så trekker hunden min seg inn på sio av meg så då er begge nevene på børsa.

Edited by jallis_83
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...