Jump to content

PBP Tonheim i 35 whelen


BigBore

Recommended Posts

Har prøvd Kjell Tonheim sine PBP H-step 150 grs .30 i 308W. God presisjon og utmerka til hjortejakt.

Har desverre berre fått brukt kula på ein hjort. Svært djup penetrasjon, - inn ein bog og ut låret på andre sida med to hol i magesekken. Dyret kom på jag og parkerte 15 meter frå meg og litt over. Der stoppa hjorten skrått i eit bjørkekratt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ladet 215 grn PBP (Tonheim) i fjor til 35 Whelen.

58 grn med N-150 ga 791 mps i snitt kronografert fra 22" Shilen løp.

Super presisjon.

 

Skjøt to hjorter med denne ladningen i fjor med noe underlig resultat.

Den ene (fjorskolle) på ca 30 m, den andre (voksen kolle) på ca 90 m.

Bra skuddtegn og naturligvis gjennomskyting, utras på ca 30 m på den første.

 

Den andre skvatt til ved anslaget, surret rundt seg selv noen ganger som en full mann før den falt overende.

Den levde fortsatt da jeg kom bort til den og ga den et skudd til i nakken.

Gjennomskyting på denne også.

 

Gode bogskudd fra siden på begge.

Men ved slakting viste det seg at kulene mest sannsynlig ikke hadde ekspandert noe særlig/ikke i det heletatt?

Rundt fint hull gjennom lunger og hjerte, minimal kjøttødeleggelse, men som sagt det så ut som om det var stukket en blyant tvers gjennom dyrene

 

Hullet i spissen skal jo styre ekspansjonen som ifølge Kjell Tonheim skal være "litt forsinket" for å sikre god dybdevirkning.

Mulig disse kulene er beregnet på 358 Norma hastighet, og at de i den noe saktere Whelen ikke åpner opp?

Nå er to hjorter lite å lage statistikk av, men jeg ble litt usikker, og usikkerhet på jakt liker jeg ikke.

Så i år er det tilbake til gode gamle 250 gr Woodleigh igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...