Jump to content

Lapua - erfaringer


Mondragon

Recommended Posts

Sist jeg var på shopping ble jeg sterkt anbefalt å gå over til Lapua...karen i butikken skrøt uhemmet av denne :)

Fikk beskjed om at den var blyfri - hvilket er et stort pluss - og hadde pen behandling av kjøttet ved treff

Det er ikke aktuelt å prøve Lapua for meg nå for rifla er skutt inn med Federal Fusion 

Så sent på sesongen bytter jeg så klart ikke...men hvis Lapua er så bra på alle måter som jeg fikk beskjed om så vil jeg vurdere neste år

 

Dere som bruker Lapua

Er dere fornøyde?

Har Lapua også rimeligere treningspatroner?

Hvis dere både jakter og trener med Lapua, hvordan opplever dere treffpunkt?

Hvis dere trener med annen ammo, hvilken er det og hvordan oppleves treffpunkt? (Vet det kan variere fra rifle til rifle)

Hvordan oppfører Lapua seg i treff på dyret?

 

Nå jakter jeg som nevnt med FF (11,7/185) og trener med S&B (akkurat samme tall) S&B har treffpunkt bare håret lavere enn FF for meg

Veldig fornøyd med å ha funnet treningsammo med akkurat samme str som treffer såpass likt

Kaliber er 30-06

 

Er det «verdt» å vurdere Lapua til året eller bør jeg holde meg til det jeg har? :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Karen i butikken skryter alltid uhemmet av akkurat det han selger. Lapua er uansett topp kvalitet, til topp pris ;) Naturalis heter den blyfrie kula til Lapua. De har også konvensjonelle mantlede blykuler.

Jeg har skutt en del (mer enn jeg liker å tenke på) Lapua ammunisjon, og:

- er fornøyd, men bruker Norma nå pga. bedre rabattavtaler med skytterlaget. De to merkene regnes vel verden over som noe av det beste en kan kjøpe, presisjonsmessig.

- Lapua har ikke billige treningspatroner, iallefall ikke billigere enn S&B. Men billigere enn jaktpatronene er de, og veldig mye bedre enn S&B sine.

- Treffpunkt en ammunisjonstype mot en annen er helt individuelt. Jeg bruker nesten utelukkende rifler med tykke tunge løp, og på 100m treffer "alt" samme sted. Iallefall innenfor tieren-

- Naturalis i vilt? Aner ikke. Men bly inneholder den ikke.

 

Skal du bytte til Lapua ammunisjon fra S&B til trening, så dobler du nok prisen per skudd - og de få skuddene en skyter på jakt er neppe noe å bry seg om. Skyter du veldig bra, eller konkurrerer, så vil du nok merke at Lapua sin treningsammunisjon er (tildels veldig mye) bedre presisjonsmessig enn S&B sin, men er du en av de jevne "elgjegere" som trener noen (hundre) skudd ila. sesongen, og skyter opp litt halvnervøst, så vil du ikke merke annet enn prisforskjellen.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 308W. Nato til trening og Lapua Naturalis på jakt. Slaktene blir pene, men jeg tror at treffpunkt er viktigere enn kule. Ved innskyting er treffpunktene så like at det er helt unødvendig å skru. Jeg er dessverre ikke så god til å skyte at 2-3 cm på 150 meter i jaktmessig posisjon og forhold er noe jeg kan skru på. Enig med M67. Lapua og Norma er det beste du får av fabrikkammo i de aktuelle kaliber.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

........ så vil du ikke merke annet enn prisforskjellen.

 

K

Er vel ikkje enig der...

Har ei rifle i cal 222 der S&B treningsammo ga tildels alvorlige trykktegn. Kronograferte og fikk V0 som bekreftet at det måtte vere kraftig overtrykk. Dei var absolutt ikkje like, ca 10% av patronene ga overtrykk og spredning i treff var stor.

I stor grad av nyskjerrighet så har eg demontert eindel patroner der eg finn ut at kulevekta varierer litt men ikkje nok til å forklare det som oppstod, hylsevekt er uforskamma lik og kruttvekt er dønn lik.

MEN det eg ser er at kruttet er meget klumpete i einkelte av dei patronene eg har åpna. Det vil sjølvsagt påvirke brennhastighet og derav skape overtrykk. 

S&B blir ikkje å finne meire i mine våpen. 

 

Når det gjeld treffpunktendring mellom patrontyper så bryr eg meg mindre om det samling er det eg jager etter.

Har du skutt inn midt i  blinken med den patrona du jakter med og ei anna patron sitter i ein tett klatt ein annan stad på skiva så er det meget enkelt å skru dei kneppa som trengs for å få dei til å havne i senter. 

 

Lapua og Norma har utmerket kvalitet på sine patroner og det bør dei også ha til dei prisene dei har som veiledende. Men at dei er dei beste på markedet... jo, ja, men dei har maaaange ved sin skulder etter mi meining🙂

Blyfritt er vel og greit om rifla di vil ha dei, ikkje alle våpen som takler denne type kule uten å få stor spredning og dårlig fart. 

Eg velger denne kuletypa bort til fordel for premiumkuler i bly fordi eg som hundefører etter elg vil redusere alle muligheter for hundeskade. Blyfritt velges då bort pga. høg gjennomtrengingsevne og større fare for rikosjetter med høg restenergi. 

Bly i kjøtt er eit overdrevet tema etter mi meining. Med restvekt på kula som alltid er over 95% så forsvinner dei fragmenta av bly i sammen med reinskjæring av sårkanal. Dette kjøttet er uansett så blodslått og uapettitelig at eg har ingen dårlig samvittighet for å kaste det.

Må ha litt til reveåta også😂

9373CD36-C211-4D93-B818-477E0B3382C8.jpeg

Edited by tussehaugen
Skriveleifer, som det sikkert er igjen fleire av🙂
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lapua og Norma har utmerket kvalitet på sine patroner og det bør dei også ha til dei prisene dei har som veiledende. Men at dei er dei beste på markedet... jo, ja, men dei har maaaange ved sin skulder etter mi meining🙂

Jeg snakker om kvalitet som i levere det som er spesifisert, (uten overtrykk) og presisjon. Kulers oppførsel i vilt er det så mange meninger om at jeg ikke tror noe kan kalles "best" - selv om S&B muligens kan gå inn under "verst" når det kommer til terminalballistikk - etter det jeg har hørt.

Jeg skulle ha lyst til å høre hvilke merker som eventuelt er bedre (konsekvent, og for de kalibrene vi bruker her i Norge), og som er i vanlig salg i Norge ? Det er flere som er nesten der, men ikke over et så bredt spekter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I min 30-06 går S&B fmj og fusion 180 grs ca. likt, og Mega 200grs 3-4cm lavere.

Oryx, Mega og Fusion er blant de mest solgte, og alle som kjøper de forskjellige mener de respektive oppfører seg bedre i viltet enn de andre to.

Har ikke testet Naturalis selv enda, men alle jeg har snakket med mener den er bra og gir pent slakt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trur neppe du finner nokon som kan gje deg eit korrekt svar der....

Det er egentlig poenget. Det kan godt hende det finnes bedre ammo, men da må du lete og teste ;) Jeg ser det som en selvfølge å kunne sprette ei eske DL Felt og treffe små mål på 8-900m hold uten videre seremoni. Good luck med ca hva som helst annet.

Trenger du ikke slik presisjon så er PPU og S&B gode greier - og koster normalt ca. halvparten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eeeeehh....

 

Siter meg gjerne, men ikkje kryssklipp😂

 

Var vel ikkje akkurat det som var mitt poeng...🤣

 

Om det heiter Norma, RWS, Lapua, Sako eller Hornady så er kvaliteten høy og du kan prikke inn på langhold om du ønsker det👍👍 ta det lommeboka tåler😵🤣

 

S&B i 222 er fortsatt IKKE å anbefale fra meg. Ei heller i 308, stor spredning men derimot ingen trykktegn...

Link to comment
Share on other sites

Oy, så mye neg om S&B 😲

Må innrømme at jeg ikke har videre greie på dette...prøver å høre på andres erfaringer etc

Vedr valget av FF så så jeg på slakt i fjor og leste tester

S&B ble jeg bare anbefalt i butikk

Her er en treningstreff på disse to for meg

Som synes ligger S&B litt lavere. Men dette er ikke skutt i benk så mulig det kunne vært jevnere da

Kal. 30-06 som nevnt og begge slag 11,7/180...

109FC1E6-43F5-4807-ABE9-948AA25FF838.jpeg

D20D7C91-F963-4AD8-B0FB-1E4B4ADD968A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...