Jump to content

Sett hjort i Akershus!


sako_35

Recommended Posts

Hei.

 

I kveld skulle jeg bare et lite ærend, og rett forran bilen hoppet det en hjort her hjemme jeg bor!

 

Så jeg snudde og kjørte hjem igjen, hjorten stod på jordet å spiste på halm på jordet. Fant ei lommelykt og tok med sako(strihåra dachs 15mnd) ut på jordet, på 20 meter hold så reiste hjorten på hodet og vurderte oss, sako bjeffet når han oppdaget hjorten. Var en liten hannhjort slik jeg så den, muligens 1 1/2- 2 1/2 åring!

Hjorten satt i trav videre over jordet og inn i skauen. Når sako kom på spora så ble det ennå mere leven. :D Så vi sporet inn til skaukanten!

 

Tok et sporsøk til over tomta mi en time senere og ut på jordet! Ikke noe å si på lysta til sporing hos sako.

 

Jeg bor i i Fet kommune, ikke så lagt unna glattkjøringsbanen til NAF.

 

Så håper det at det vil etablere seg en levebestandig stamme med hjort her, så man kan jakte på disse i fremtiden.

 

Var utrolig artig å få se den her hjemme jeg bor. :)

 

Sorry om innlegget er lagt feil, da håper jeg moderator kan flytte det til riktig avd. :)

 

Mvh

 

Sako_35 :):)

Link to comment
Share on other sites

Om 5-10 år er den vel vanlig å se, hvis det skjer her som i indre Telemark...Der er jo hjort mange steder i ferd med å dytte ut elgen.

 

Samme fenomen i Vestfold også. I delen av elgterrenget vårt som ikke har turløyper er det mer spor etter hjort enn elg. Så foreløpig ser det ut til at elgen bryr seg mindre om folk enn hjorten.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kona og jeg har sett hjort ved flere anledninger i Vestby, mot grensen til Ski over skauen. Kolle med kalv og piggbukk. Så også kolle og kalv ved grensen Akerhus/ Østfold ved E18. Meldte fra til viltnemda om observasjonen og fikk beskjed om at dette ikke var noe nytt. Altså, det er hjort i området om enn ganske få ennå.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Altså, det er hjort i området om enn ganske få ennå.

Flere en du tror graahund, jeg har selv sett mer en 20 stk på en dag, du må bare vite hvor de holder hus.

Mvh

Jan

 

Skulle gjerne visst hvor det var, bare for og "glane" :D:D Nb, jeg har PM :D

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fall 12 år siden det ble sett hjort under elgjakta på Romerike og sporobservasjoner gjøres jevnlig i Sørum, Fet, Skedsmo, Nannestad, Eidsvoll, Ullensaker, Nittedal osv. Ulven er her også, det er ikke mange månedene siden toget kjørte på en i Sørum.

 

Nå håper jeg bare villsvinet kommer snart !!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vet ikke hvordan situasjonen er i resten av Akershus, men her i Eidsvoll har det vært en liten hjortestamme i mange år - hovedsakelig lokalisert i liene på begge sider av Mjøsa. Det ble åpnet for jakt i 1997, riktignok med en meget beskjeden kvote ( 4-5 dyr i året), og så langt er det felt rundt 20 dyr i kommunen.

 

mvh tetrao

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen :D .

Nå har jeg endelig fått litt tid til utplassering av viltkamera i Østfold.

Et av områdene er det en ”stor” lokal stamme av hjort og sjefen i flokken skal være en stor gutt.

Det er satt opp 6 forskjellige viltkamera (kryssild) og bilder er allerede tatt, men ikke hentet ut fra kamera.

Jeg legger ut bilder i denne tråden litt ut i januar 2009 og håper det er bilder av lovet vilt!

Vil også benytte muligheten til å ønske dere alle et godt nytt år!

Mvh

Jan K.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Forholdene var svært vanskelige disse dagene. Mye nedbør i luften i form av underkjørt dis/yr/iskrystaller og til dels rimdannelse på glasset foran linsen.

 

Vi har nok strekt strikken langt vedrørende avstanden, men det kommer forhåpentlig hvis flere bilder i bedre kvalitet da vi har tatt noen grep vedrørende hjortens trekkruter.

Totalt er det tatt bilder av minimum 8 forskjellige hjorter i dette område.

Hjort er det i Østfold, ingen tvil om det :D , se bilder:

 

Hjort_i_ostfold_1.JPG

 

Hjort_i_ostfold_2.JPG

 

Forsatt god helg!

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

Her kommer det litt flere bilder fra Østfold.

Det er med 100% sikkerhet minst 15 dyr i denne flokken der disse bildene kommer fra.

I tillegg er det oppservert ca 10 hjorter til ca 50 kilometer fra dette område.

Vi jobber med å dokumentere dette og kommer tilbake med flere opplysninger når det foreligger.

 

Undertegnende skal også jobbe litt med fire terreng i Akershus der det er oppservert hjort i lang tid.

 

10309_ostfold_bukk.JPG

10309_ostfold_bukk_2.JPG

10609_ostfold.JPG

2_jegere.JPG

Jegerne på bilde er kjentfolk og har jaktrett på dette område, dette til informasjon!

 

Flere bilder kommer etter vært!

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
Guest graahund

Det ble ved flere anledninger observert en piggbukk (hjort) i mitt rådyr tereng i fjor. Det var faktisk en fra viltnemda som så den. Så man får jo tru det er sikker observasjon :wink: . Jeg så den desverre ikke :( .

Link to comment
Share on other sites

på borgen (uten for Jessheim) er det observert hjort opptil flere ganger.

det har også vær fellingstillatelse også på hjort i området.

tror det ble skutt hjort her i distriktet, men skal ikke si sikkert hvor det var.

 

Ja her er det fellingstillatelse og det felles hjort.

Stort sett de fleste j.f.f rundt her har fellingstillatelse på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...